Uudessa Porsche 911 GT3 RS:ssä on ehkäpä villeimmät spoilerit mitä tuotantoautoissa on tähän mennessä nähty. Massiivisen takasiiven ja muun aerodynamiikan on tarkoitus kohottaa katuauton downforce lähes ratakilpurien tasolle, joten GT3 RS:n pitäisi olla kuin kotonaan Nürburgringin Nordschleifella.
Porsche suuntasi sinne viime viikolla, mutta tavoitteena ei ollut kuitenkaan tuotantoautojen absoluuttinen kierrosennätys. Sitä varten GT3 RS:n nelilitraisessa vaparibokserissa on yksinkertaisesti liian vähän tehoa, vaikka sitä riittääkin 525 hevosvoiman verran. Eifel-vuoriston siimeksessä kiemurtelevalla syheröisellä radalla ylettiin kuitenkin 20,8 kilometrin matkalla tarkalleen 6:49.328 minuutin kierrosaikaan, mikä tarkoittaa vapaasti hengittävien tuotantoautojen uutta ennätysaikaa.
”Tavalliseen” GT3:een eroa kertyi 10,6 sekuntia, mikä kertoo RS:n aerodynamiikkapaketin toimivuudesta radalla. Autoissa on nimittäin pitkälti sama voimanlähde, ja tehoero on ainoastaan 15 heppaa. Kierrosajasta vastasi Jörg Bergmeister, joka on ollut mukana myös GT3 RS:n kehitystyössä. Hänen mukaansa auto on omassa luokassaan erityisesti Nürburgringin nopeilla mutkaosuuksilla, joissa ylletään jo kilpurien vauhtiin. GT3 RS loistaa kuulemma myös jarrutuksissa, mutta parantamisen varaakin vielä jäi olosuhteiden vuoksi.
Ringin ympäristön voimakkaat syystuulet heikensivät nimittäin hitusen Porschen tuottamaa maaefektiä, mutta Bergmeister on silti hyvin tyytyväinen omaan suoritukseensa. RS:n ei tarvitse hävetä kierrosaikansa puolesta edes ahdettujen ratatykkien seurassa, koska esimerkiksi Mercedes-AMG GT Black Seriesin suoritus on vain reilua sekuntia nopeampi. Edeltävän 991-sukupolven GT2 RS:ään eroa jäi puolestaan noin kaksi sekuntia, vaikka GT2 RS:ää vauhdittaa peräti 700-hevosvoimainen tuplaturbomylly. Mantheyn ratapalikoilla optimoitu GT2 RS on puolestaan kuusi sekuntia uutta GT3 RS:ää nopeampi Nordschleifella.
Suosittelemme
Täytyy myös muistaa, että aika syntyi uuden laskutavan mukaisella 20,8 kilometrin mittaisella kierroksella. Suurin osa radalla ajetuista kierrosajoista 1990-luvulta aina viime vuosiin asti on tehty 20,6 kilometrin pituisella pätkällä, josta uusi GT3 RS selviytyi 6:44.848 minuutissa. Porschen mukaan GT3 RS:n sähköisesti säädettävä takasiipi ja muut aerodynamiikkaosat tuottavat yhteensä 860 kiloa downforcea 285 km/h:n nopeudessa. Ringillä käytetyssä RS:ssä oli vielä lisävarustelistalta löytyvät Michelinin Sport Cup 2 R -renkaat sekä Weissach-paketti, joka tuo mukanaan mm. kevyet magnesiumiset takovanteet.