Mercedes-Benzin perusteellisesti uudistunut GLE-sarja (aikaisemmin Mercedes-Benz M/ML) tarjoaa oman laatuluokkansa parhaan suorituskyvyn niin maantiellä kuin maastossakin sekä erinomaiset aktiiviset ja passiiviset turvajärjestelmät.
GLE:ssä on kuusi 4-, 6- ja 8-sylinteristä moottorivaihtoehtoa. Aikaisemman sukupolven voimanlähteisiin verrattuna keskikulutus ja päästöt ovat laskeneet keskimäärin 17 prosenttia. Bensiinimoottorimalleissa voimansiirtoon käytetään 7G-Tronic-automaattivaihteistoa. Hybridimallin vaihteisto perustuu niin ikään 7G-Tronic-vaihteistoon. Dieselmallistossa voiman välittää on 9G-Tronic-automaattivaihteisto, ja valinnaisvarusteena tarjolla on myös maastoajoa helpottava alennusvaihde ja tasauspyörästön lukko. ECO start/stop-toiminto on vakiovaruste kaikissa malleissa.
”Uudella GLE:llä on kaikki eväät jatkaa M-sarjan aloittamalla menestyksen tiellä. Sen takaavat mallin nykyaikaiset ja tehokkaat voimalinjat, erinomainen käsiteltävyys ja ajomukavuus sekä SUV:n vankka ja luja rakenne”, Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtaja Ola Källenius kuvaa. ”M-sarjamme aloitti premium-luokan SUV:ien tarinan vuonna 1997. Sen jälkeen malliamme on kopioitu useasti, mutta harva kilpailijoista on yltänyt samalle tasolle”, hän huomauttaa.
GLE tarjoaa vaihtoehtoja: Bensiini, diesel, lataushybridi ja AMG-taso
Mercedes-Benz GLE:n bensiinimoottoriset vaihtoehdot ovat 3-litraisella V6-tuplaturbomoottorilla varustettu GLE 400 4Matic sekä 4,7-litraisen V8-kaksoisturbon ryydittämä GLE 500 4Matic. GLE:n dieselversiot ovat takavetoinen GLE 250 d sekä nelivetoiset GLE 250 d 4Matic ja GLE 350 d 4Matic. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 –päästönormin. Dieselmoottorinen GLE 250 d on ensimmäinen sarjavalmisteinen, täyskokoinen SUV-malli perinteisellä polttomoottorilla, jonka päästötaso jää 140 gramman tasolle kilometrillä.
Suosittelemme
Ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin SUV-mallistoon on saatavana myös plug-in-lataushybridivaihtoehto GLE 500 e 4Matic. Mallin BlueDirect V6-bensiinimoottori tuottaa 245 kW/333 hv tehon. Sen parina työskentelee 85 kW/116 hv:n tehoinen sähkömoottori. Yhdessä ne tuottavat V8-moottoria vastaavan tehon 325 kW/442hv ja 650 Nm:n väännön.
Hybridimallin keskikulutus jää ainoastaan 3,3 litraan sadalla kilometrillä, mikä vastaa 78 gramman CO2-päästöjä kilometrillä. Kuljettajan käytössä on neljä ajotilaa: Hybrid, E-Mode, E-Save sekä Charge. E-Mode-tilassa autolla voi ajaa akkuvoimalla noin 30 kilometrin matkan jopa 130 kilometrin huippunopeudella. Sähkö varastoidaan 8,7 kWh:n tehoiseen litiumioniakkuun, jonka täyteen lataaminen kestää nopeimmillaan vain noin kaksi tuntia.
GLE:n bensiinimoottorit ja hybridivaihtoehto
GLE 400 4Matic | GLE 500 4Matic | GLE 500 e 4Matic | |
Moottori | V6-kaksoisturbo, suorasuihkutus | V8-kaksoisturbo, suorasuihkutus | V6-kaksoisturbo, suorasuihkutus, sähkömoottori |
Iskutilavuus cm3 | 2996 | 4663 | 2996 |
Polttomoottorin teho kw/hv/rpm | 245/3335250 – 6000 | 320/4355250 | 245/3335250 – 6000 |
Sähkömoottorin teho kw/hv | 85/116 | ||
Kokonaisteho kW/hv | 325/442 | ||
Polttomoottorin vääntö Nm/rpm | 480/1600 – 4000 | 700/1800 – 4000 | 480/1600 – 4000 |
Sähkömoottorin vääntö Nm/rpm | 340 | ||
Kokonaisvääntö Nm | 650 | ||
Kulutus l/100 km | 8,8 – 9,2 | 11,0 – 11,5 | 3,3 – 3,7 |
CO2 g/km | 209 – 215 | 258 – 269 | 78 – 84 |
Toimintamatka sähköllä, km | 30 | ||
Sähkön kulutus kWh/100 km | 16,7 | ||
0-100 km/h, s | 6,1 | 5,3 | 5,3 |
Huippunopeus km/h | 247 | 250 | 247 |
Renkaat | 8.5 J x 18255/55 R 18 | 8.5 J x 19255/50 R 19 | 8.5 J x 19255/50 R 19 |
Bensiini- ja hybridimallien mitat:
Pituus/leveys/korkeus mm 4819/1998/1796
Akseliväli mm 2915
Tavaratila l. 690–2010
GLE:n dieselmoottoriset vaihtoehdot
GLE 250 d | GLE 250 d 4Matic | GLE 350 d 4Matic | |
Moottori | Rivi-4, suoraruiskutus, turboahdin | Rivi-4, suoraruiskutus, turboahdin | V6-dieselmoottori, suoraruiskutus, turboahdin |
Iskutilavuus cm3 | 2143 | 2143 | 2987 |
Teho kw/hv/rpm | 150/204/3800 | 150/2043/800 | 190/2583/600 |
Vääntö Nm/rpm | 480/1600 – 18000 | 500/1600 – 1800 | 620/1600 – 2400 |
Kulutus l/100 km | 5,4 – 5,6 | 5,7 – 5,9 | 6,4 – 6,6 |
CO2 g/km | 140 – 146 | 149 – 156 | 169 – 179 |
0-100 km/h, s | 8,6 | 8,6 | 7,1 |
Huippunopeus km/h | 210 | 210 | 225 |
Renkaat | 7.5 J x 17235/65 R 17 | 7.5 J x 17235/65 R 17 | 7.5 J x 17235/65 R 17 |
Dieselmallien mitat:
Pituus/leveys/korkeus mm 4819/1935/1840
Akseliväli mm 3075
Tavaratila l. 690–2010
GLE-malliston suorituskykyisintä päätä edustavat Mercedes-AMG GLE 63 sekä Mercedes-AMG GLE 63 S. Niiden 5,5 litran kaksoisturboahdetusta V8-moottorista on otettu ulos 410 kW/557 hv ja (S-versiossa) 430 kW/585 hv teho sekä vastaavasti 700/760 Nm:n vääntö. Kiihdytys 0–100 kilometriin onnistuu 4,3/4,2 sekunnissa. Keskikulutus on molemmissa malleissa 11,8 l/100 km. 4Matic-mallien vetosuhde etu- ja taka-akselin välissä on normaalisti 50:50, mutta GLE 63 ja GLE 63 S –malleissa 40:60.
Vakiovarusteina sivutuuliavustin, CPA Plus –törmäyksenesto ja Dynamic Select -valitsin
Uuden GLE.n vakiovarustelu on poikkeuksellisen kattava – aikaisemman M-sarjan esikuvan mukaisesti. Turvajärjestelmistä pakettiin sisältyvät esimerkiksi perävaunun vetämistä helpottava sivutuuliavustin ja CPA Plus –törmäyksenestoavustin. Infotainment-järjestelmistä mukana ovat Audio 20 CD, kojelaudan 7-tuumainen monitoiminäyttö sekä Mercedesin connect me –palvelut käyttöliittymineen. Vakiona lisäksi älykäs led-valoihin perustuva ILS-valojärjestelmä, aktiivinen pysäköintiavustin ja automaattinen Easy Pack –takaluukku.
GLE:n valinnaisvarustelistalta löytyvät esimerkiksi, pysäköintipaketti 360 asteen kameranäkymällä ja Magic Vision Control –pyyhkimet. Comand Online –infotainment-järjestelmän viimeisin kehitysversio sisältää muun muassa 8-tuumaisen monitoiminäytön, reaaliaikaisia liikennetietoja hyödyntävän HDD-navigoinnin sekä liikennemerkkitunnistuksen.
GLE:n Dynamic Select –järjestelmä tarjoaa kuljettajan käyttöön kuusi ajo-ohjelmaa. Jo vakiona olevian Individual, Comfort, Slippery ja Sport –toimintojen lisäksi 4Matic-malleissa on Offroad-ohjelma, joka helpottaa ajamista helpohkossa maastossa. Jos GLE on varustettu valinnaisella Off-Road-Engineering-varustepaketilla, käytössä on vielä Offroad+-ajo-ohjelma. Se säätelee alennusvaihteeen, tasauspyörästölukon sekä Airmatic-ilmajousituksen toimintaa. Maavara kasvaa tässä asetuksessa 285 milliin ja kahlaussyvyys 600 milliin.
GLE:n 4- ja 6-sylinteristen moottorien yhteydessä vakiovarusteena on Agility Control –teräsjousitus, mutta niihinkin saa valinnaisvarusteena Airmatic-ilmajousituksen mukautuvalla ADS-vaimennuksella.
Mercedes-Benz tarjoaa ensimmäistä kertaa tässä autoluokassa myös täysin sähkötoimisen, uloskääntyvän ja sisään puskurin alle taittuvan vetokoukun, johon in integroitu ESP-perävaunun vakautustoiminto. GLE:n vetokyky on enimmillään 3500 kiloa. (GLE 500 e 2500 kg).