Uusi Mercedes-Benz GLE tarjoaa myös taloudellisen hybridin ja huipputehokkaan AMG -mallin

Mercedes-Benzin perusteellisesti uudistunut GLE-sarja (aikaisemmin Mercedes-Benz M/ML) tarjoaa oman laatuluokkansa parhaan suorituskyvyn niin maantiellä kuin maastossakin sekä erinomaiset aktiiviset ja passiiviset turvajärjestelmät.

GLE:ssä on kuusi 4-, 6- ja 8-sylinteristä moottorivaihtoehtoa. Aikaisemman sukupolven voimanlähteisiin verrattuna keskikulutus ja päästöt ovat laskeneet keskimäärin 17 prosenttia. Bensiinimoottorimalleissa voimansiirtoon käytetään 7G-Tronic-automaattivaihteistoa. Hybridimallin vaihteisto perustuu niin ikään 7G-Tronic-vaihteistoon. Dieselmallistossa voiman välittää on 9G-Tronic-automaattivaihteisto, ja valinnaisvarusteena tarjolla on myös maastoajoa helpottava alennusvaihde ja tasauspyörästön lukko. ECO start/stop-toiminto on vakiovaruste kaikissa malleissa.

”Uudella GLE:llä on kaikki eväät jatkaa M-sarjan aloittamalla menestyksen tiellä. Sen takaavat mallin nykyaikaiset ja tehokkaat voimalinjat, erinomainen käsiteltävyys ja ajomukavuus sekä SUV:n vankka ja luja rakenne”, Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtaja Ola Källenius kuvaa. ”M-sarjamme aloitti premium-luokan SUV:ien tarinan vuonna 1997. Sen jälkeen malliamme on kopioitu useasti, mutta harva kilpailijoista on yltänyt samalle tasolle”, hän huomauttaa.

Mercedes-Benz GLE

GLE tarjoaa vaihtoehtoja: Bensiini, diesel, lataushybridi ja AMG-taso

Mercedes-Benz GLE:n bensiinimoottoriset vaihtoehdot ovat 3-litraisella V6-tuplaturbomoottorilla varustettu GLE 400 4Matic sekä 4,7-litraisen V8-kaksoisturbon ryydittämä GLE 500 4Matic. GLE:n dieselversiot ovat takavetoinen GLE 250 d sekä nelivetoiset GLE 250 d 4Matic ja GLE 350 d 4Matic. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 –päästönormin. Dieselmoottorinen GLE 250 d on ensimmäinen sarjavalmisteinen, täyskokoinen SUV-malli perinteisellä polttomoottorilla, jonka päästötaso jää 140 gramman tasolle kilometrillä.

Ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin SUV-mallistoon on saatavana myös plug-in-lataushybridivaihtoehto GLE 500 e 4Matic. Mallin BlueDirect V6-bensiinimoottori tuottaa 245 kW/333 hv tehon. Sen parina työskentelee 85 kW/116 hv:n tehoinen sähkömoottori. Yhdessä ne tuottavat V8-moottoria vastaavan tehon 325 kW/442hv ja 650 Nm:n väännön.

Suosittelemme

Hybridimallin keskikulutus jää ainoastaan 3,3 litraan sadalla kilometrillä, mikä vastaa 78 gramman CO2-päästöjä kilometrillä. Kuljettajan käytössä on neljä ajotilaa: Hybrid, E-Mode, E-Save sekä Charge. E-Mode-tilassa autolla voi ajaa akkuvoimalla noin 30 kilometrin matkan jopa 130 kilometrin huippunopeudella. Sähkö varastoidaan 8,7 kWh:n tehoiseen litiumioniakkuun, jonka täyteen lataaminen kestää nopeimmillaan vain noin kaksi tuntia.

Mercedes-Benz GLE

GLE:n bensiinimoottorit ja hybridivaihtoehto

GLE 400 4Matic GLE 500 4Matic GLE 500 e 4Matic
Moottori V6-kaksoisturbo, suorasuihkutus V8-kaksoisturbo, suorasuihkutus V6-kaksoisturbo, suorasuihkutus, sähkömoottori
Iskutilavuus cm3 2996 4663 2996
Polttomoottorin teho kw/hv/rpm 245/3335250 – 6000 320/4355250 245/3335250 – 6000
Sähkömoottorin teho kw/hv 85/116
Kokonaisteho kW/hv 325/442
Polttomoottorin vääntö Nm/rpm 480/1600 – 4000 700/1800 – 4000 480/1600 – 4000
Sähkömoottorin vääntö Nm/rpm 340
Kokonaisvääntö Nm 650
Kulutus l/100 km 8,8 – 9,2 11,0 – 11,5 3,3 – 3,7
CO2 g/km 209 – 215 258 – 269 78 – 84
Toimintamatka sähköllä, km 30
Sähkön kulutus kWh/100 km 16,7
0­-100 km/h, s 6,1 5,3 5,3
Huippunopeus km/h 247 250 247
Renkaat 8.5 J x 18255/55 R 18 8.5 J x 19255/50 R 19 8.5 J x 19255/50 R 19

Bensiini- ja hybridimallien mitat:

Pituus/leveys/korkeus mm 4819/1998/1796

Akseliväli mm 2915

Tavaratila l. 690–2010

GLE:n dieselmoottoriset vaihtoehdot

GLE 250 d GLE 250 d 4Matic GLE 350 d 4Matic
Moottori Rivi-4, suoraruiskutus, turboahdin Rivi-4, suoraruiskutus, turboahdin V6-dieselmoottori, suoraruiskutus, turboahdin
Iskutilavuus cm3 2143 2143 2987
Teho kw/hv/rpm 150/204/3800 150/2043/800 190/2583/600
Vääntö Nm/rpm 480/1600 – 18000 500/1600 – 1800 620/1600 – 2400
Kulutus l/100 km 5,4 – 5,6 5,7 – 5,9 6,4 – 6,6
CO2 g/km 140 – 146 149 – 156 169 – 179
0­-100 km/h, s 8,6 8,6 7,1
Huippunopeus km/h 210 210 225
Renkaat 7.5 J x 17235/65 R 17 7.5 J x 17235/65 R 17 7.5 J x 17235/65 R 17

Dieselmallien mitat:

Pituus/leveys/korkeus mm 4819/1935/1840

Akseliväli mm 3075

Tavaratila l. 690–2010

Mercedes-Benz GLE

GLE-malliston suorituskykyisintä päätä edustavat Mercedes-AMG GLE 63 sekä Mercedes-AMG GLE 63 S. Niiden 5,5 litran kaksoisturboahdetusta V8-moottorista on otettu ulos 410 kW/557 hv ja (S-versiossa) 430 kW/585 hv teho sekä vastaavasti 700/760 Nm:n vääntö. Kiihdytys 0–100 kilometriin onnistuu 4,3/4,2 sekunnissa. Keskikulutus on molemmissa malleissa 11,8 l/100 km. 4Matic-mallien vetosuhde etu- ja taka-akselin välissä on normaalisti 50:50, mutta GLE 63 ja GLE 63 S –malleissa 40:60.

Vakiovarusteina sivutuuliavustin, CPA Plus –törmäyksenesto ja Dynamic Select -valitsin

Uuden GLE.n vakiovarustelu on poikkeuksellisen kattava ­– aikaisemman M-sarjan esikuvan mukaisesti. Turvajärjestelmistä pakettiin sisältyvät esimerkiksi perävaunun vetämistä helpottava sivutuuliavustin ja CPA Plus –törmäyksenestoavustin. Infotainment-järjestelmistä mukana ovat Audio 20 CD, kojelaudan 7-tuumainen monitoiminäyttö sekä Mercedesin connect me –palvelut käyttöliittymineen. Vakiona lisäksi älykäs led-valoihin perustuva ILS-valojärjestelmä, aktiivinen pysäköintiavustin ja automaattinen Easy Pack –takaluukku.

GLE:n valinnaisvarustelistalta löytyvät esimerkiksi, pysäköintipaketti 360 asteen kameranäkymällä ja Magic Vision Control –pyyhkimet. Comand Online –infotainment-järjestelmän viimeisin kehitysversio sisältää muun muassa 8-tuumaisen monitoiminäytön, reaaliaikaisia liikennetietoja hyödyntävän HDD-navigoinnin sekä liikennemerkkitunnistuksen.Mercedes-Benz GLE

GLE:n Dynamic Select –järjestelmä tarjoaa kuljettajan käyttöön kuusi ajo-ohjelmaa. Jo vakiona olevian Individual, Comfort, Slippery ja Sport –toimintojen lisäksi 4Matic-malleissa on Offroad-ohjelma, joka helpottaa ajamista helpohkossa maastossa. Jos GLE on varustettu valinnaisella Off-Road-Engineering-varustepaketilla, käytössä on vielä Offroad+-ajo-ohjelma. Se säätelee alennusvaihteeen, tasauspyörästölukon sekä Airmatic-ilmajousituksen toimintaa. Maavara kasvaa tässä asetuksessa 285 milliin ja kahlaussyvyys 600 milliin.

GLE:n 4- ja 6-sylinteristen moottorien yhteydessä vakiovarusteena on Agility Control –teräsjousitus, mutta niihinkin saa valinnaisvarusteena Airmatic-ilmajousituksen mukautuvalla ADS-vaimennuksella.

Mercedes-Benz tarjoaa ensimmäistä kertaa tässä autoluokassa myös täysin sähkötoimisen, uloskääntyvän ja sisään puskurin alle taittuvan vetokoukun, johon in integroitu ESP-perävaunun vakautustoiminto. GLE:n vetokyky on enimmillään 3500 kiloa. (GLE 500 e 2500 kg).

Aihepiirin uusimmat

Tappaja-auto Christine esitteli korinsa muotoja Järvenpään Autoshowssa

Viime viikonloppuna nähtiin murhanhimoinen siipikaunotar jenkkiautopainotteisessa autonäyttelyssä, jossa paikalla oli myös muita tunnettuja elokuva-autoja.

Pieni voi olla kaunista – Järvenpään Auto Show päätti tasokkaasti harrastekauden

Vielä ennen koronavuosia monen autoharrastajan kausi päättyi syys-lokakuun vaihteessa Lahdessa järjestetyn Jenkkiautonäyttelyn ja X-treme Car Show’n merkeissä. Koronatauon jälkeen Jenkkiautonäyttely pidettiin pienimuotoisemmissa puitteissa Järvenpään Aino Areenalla, ja tänä vuonna jatkettiin samalla paikalla.

Toyotan taskuraketti saa lisää tehoa ja valinnaisen automaattivaihteiston – faceliftatun GR Yariksen esittelyä odotetaan jo lähikuukausina

Toyotan maine on varsin kaukana ajajan autosta, vaikka japanilaismerkin valikoimaan on vuosien saatossa kuulunut myös hienoja sporttimalleja. Viime vuosina Toyotan imago on autoentusiastien keskuudessa kohonnut erityisesti GR Yariksen ansiosta, joka on yksi nykyajan hauskimpia hot hatcheja.

EU höllentää polttomoottoriautoja koskevaa Euro 7 -päästösääntöään

Eurooppalaiset ministerit sopivat lieventävänsä ”likaisia autoja” koskevaa ehdotustaan, joskin rengas- ja jarrupäästöt otetaan edelleen käyttöön.

Tyyliniekan uusimmat