AC Cobraa on valmistettu jo 62 vuoden ajan erilaisilla moottoreilla, lokasuojanlevityksillä ja jopa hiilikuitukorilla varustettuna. Ensimmäinen aito coupé-kattoinen AC Cobra päätyy kuitenkin vasta nyt myyntiin asti.
Uusi GT Coupe on siis virallisesti ensimmäinen tuotantoauto lajiaan, mutta täysin uudesta mallista ei kannata puhua. Uutuus toimii sen sijaan umpikattoisena sisarmallina Cobra GT Roadsterille, joka on alumiinisella runkorakenteella varustettu moderni tulkinta klassisesta Cobrasta. Coupe lanseerataan markkinoille ratahenkisenä Clubsport Editionina, jonka valmistusmäärä rajataan vain 99 kappaleeseen.
Clubsport Editionin voimanlähteenä toimii mekaanisesti ahdettu veekasi, josta irtoaa peräti 810 hevosvoimaa. Hieman myöhemmin tulossa ovat ”tavalliset” GT Coupet, joita vauhdittaa joko vapaasti hengittävä 456-heppainen V8 tai 730-heppainen mekaanisesti ahdettu kasi. Teholukemien lisäksi hinnat ovat superautotasoa, koska Ison-Britannian kotimarkkinoilla autosta pitää pulittaa vähintään 325 000 puntaa ennen veroja. Euroissa se on vajaat 380 000.
Jokainen auto tehdään käsin AC:n tuotantolaitoksessa Brittein saarilla. Modernisoidun klassikon hiilikuitukori on pidempi kuin alkuperäispainoksessa, jotta autoon on saatu mukavammat ja käyttäjäystävällisemmät sisätilat. Toki jo 1960-luvulla nähtiin umpikattoinen Daytona-Cobra, mutta vuonna 1964 debytoinut kilpuri oli Carroll Shelbyn ja Peter Brockin käsialaa Atlantin toiselta puolelta. Daytonalla yritettiin kohentaa avomallisen Cobran riittämättömäksi osoittautunutta huippunopeutta Le Mansissa, kun taas AC teki Briteissä jo hieman aiemmin oman kokeilunsa vastaavan idean pohjalta.
Vuonna 1964 muutamaa kuukautta ennen Daytonaa päivänvalon nähnyt ja paljon tuntemattomammaksi jäänyt AC:n coupé totteli A98-nimeä, ja kyseinen kilpuri toimii kuulemma uuden tuotanto-coupén inspiraation lähteenä. Sekä Daytonassa, A98:ssa että uudessa tuotantoautossa on ”poikkileikattu” Kamm-tyyppinen perä, mutta molemmissa kilpureissa oli aerodynaamisempi nokka. Uuden GT Coupen keula edustaa sen sijaan klassista Cobra-tyyliä pyöreine ajovaloineen.
Suosittelemme
Shelbyn Daytonaa ei saatu valmiiksi ajoissa vuoden 1964 Le Mansiin, mutta AC:n A98 nähtiin kyseisessä kilpailussa. Auton matka katkesi valitettavasti renkaan räjähtämisen aiheuttamaan ulosajoon. A98 on kuitenkin paljon tunnetumpi Ison-Britannian moottoriteihin liittyvän episodin kuin Le Mansin vuoksi.
AC käytti nimittäin M1-moottoritietä testatakseen auton huippunopeutta ennen kisaa. Sumujen saarellakaan ei ollut tuolloin nopeusrajoituksia, joten kilpurilla päästeltiin reippaasti 185 tuntimailin eli 298 km/h:n vauhdilla. Asia sai rutkasti julkisuutta ja sattumaa tai ei, alun perin väliaikaiseksi tarkoitettu 113 km/h:n rajoitus tuli brittien moottoriteillä voimaan jo seuraavana vuonna.