Toyota esitteli jo maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä uusimman kompaktiluokan mallinsa, josta piti tulla Auris kahden edeltävän sukupolven tavoin. Toyota teki kuitenkin todellisen viime hetken yllätysliikkeen ja ilmoitti viime viikolla, että auto nimetäänkin Corollaksi maineikkaiden edeltäjien kunniaksi. Nyt siis myös hatchback ja tuleva farmari tunnetaan samalla nimellä pappahenkisen porrasperän kanssa.
Japanilaismerkki on myös jo kertonut, että uusi Corolla-farmari tuodaan julkisuuden valokeilaan lokakuussa avautuvassa Pariisin autonäyttelyssä. Farkun mallinimeksi tulee Corolla Touring Sports, ja sen viralliset kuvat julkaistiin jo nyt ensimmäisten tietojen kera. Farmarimallien suosio on ollut viime vuosina pahassa laskussa yhä suositummaksi muuttuvien katumaasturien ja crossoverien puristuksessa, mutta Toyota jaksaa yhä uskoa pitkäkattoisen version vetovoimaan.
Sitä parantaa myös muotoilu, joka on erityisesti edestäpäin suorastaan räväkkää Toyotan perinteisiin farkkuihin verrattuna. Touring Sportsin nokka on identtinen jo Genevessä nähdyn hatchbackin kanssa, mutta kylkilinja ja perä ovat uutta. Niissä voi nähdä yhtymäkohtia jopa Seat Leonin farmarimalliin, joka kuuluu luokkansa sporttisimpiin ilmestyksiin. Näyttävyyttä voi kohentaa vielä kaksivärimaalauksella, joka tuo mukanaan mustan katon ja kattopilarit.
Corolla Touring Sports on kehitetty pelkästään Euroopan markkinoille, ja sen linjat on piirretty Belgian Zaventemissa sijaitsevassa Toyotan uudessa muotoilukeskuksessa. Farkun akseliväliksi kerrotaan 2700 milliä, joiden pitäisi mahdollistaa luokkansa parhaat jalkatilat takamatkustajille ainakin merkin omien sanojen mukaisesti. Tavaratilan vetoisuudeksi kerrotaan puolestaan 598 litraa, mikä on myöskin kelpo arvo luokassaan.
Suosittelemme
Tekniikka on pitkälti identtistä hatchbackin kanssa, mikä koskee myös moottoreita. Dieseleitä ei ole enää tarjolla, ja ainoana pelkkänä bensamoottorina palvelee 116-hevosvoimainen 1,2-litrainen turbokone. Hybridivaihtoehtoja on puolestaan saatavilla peräti kaksi. Niistä pienempitehoisemmassa on 1,8 litran bensamoottori ja 122 hepan kokonaisteho. Voimakkaammassa mallissa luotetaan puolestaan kaksilitraiseen myllyyn, jolloin kokonaistehokin on jo 180 hevosvoimaa. Ajettavuutta kohennetaan takana käytetyn monitukivartisen jousituksen avulla, ja lisävarusteena tarjottavan mukautuvan iskunvaimennuksen pitäisi huolehtia menon vakaudesta myös täydellä kuormalla.