Uusi C-Mersu on kohta täällä – testiprotoa peittää enää kevyt naamiointi

Mercedeksen tärkeimpiin syömähampaisiin kuuluva C-luokka syntyi vuonna 1993 190 E:n seuraajaksi. Nykyinen neljännen sukupolven malli on jo aivan elinkaarensa loppumetreillä, ja täysin uusi seuraaja esiteltäneen muutaman kuukauden päästä.

W206-korikoodilla tunnettua uutta C:tä on testattu jo pitkään, mutta prototyypit ovat olleet tähän asti vielä melko paksun naamioinnin peitossa. Nyt auton lanseeraus on jo niin lähellä, että Mercedes on vaivautunut laittamaan kevyttä naamioteippiä enää uutuuden nokkaan ja perään. Salavalokuvaajien videolle bongaama auto on vielä pirteän metallipunainen, joten uusi C-sarja erottuu videokuvassa mainiosti. Ilman keulan ja perän naamioteippiä autoa ei kuitenkaan välttämättä huomaisi bongata muun liikenteen seasta, koska muodot ovat kovin tutut ja turvalliset.

Korin keskiosa on pitkälti nykymallin kaltainen, mutta kyljen pokkaukset ovat entistä suoraviivaisemmat. Lisäksi C-pilarissa on edeltäjää voimakkaampi kulma, joka tuo mieleen jo BMW:n ns. Hofmeister-taitoksen. Konepellin teippaamattomasta osasta erottuvat vielä hillityt tuplapullistukset, kun taas teipin peittämä nokka vaikuttaisi olevan hyvin lähellä äskettäin faceliftattua E-luokkaa. Etuvalot ovat entistä litteämmät, ja maskin iso tähti kuuluu todennäköisesti kaikkien versioiden varustukseen.

Takapäänkin muodot paistavat naamioteipistä läpi. Nyky-C:n pystysuuntaiset takavalot saavat väistyä vaakasuuntaisten ja kohti korin keskiosaa suipponevien umpioiden tieltä E- ja S-sarjan malliin, mutta muuten mittasuhteet ovat hyvin lähellä nykyistä C-luokkaa. Myös sisusta saa vaikutteita uudesta S-sarjasta, ja niinpä mittaristo on samankaltainen hieman irtonaisen oloinen digitaalinäyttö. C-luokan keskikonsoli on kuitenkin vähemmän radikaali kuin edustusluokan mittatikussa, vaikka C:nkin keskinäyttö on kallistettu voimakkaasti eteenpäin. Tärkein ero on siinä, että C-luokassa on jatkossakin fyysisiä nappeja mm. ilmastoinnin säädöille, eli kaikkia toimintoja ei tarvitse ohjata pelkästään kosketusnäytön avulla.

Uusi aika näkyy myös W206:n moottorivalikoimassa. Enemmän tai vähemmän sähköavusteiset turboneloset korvaavat useampisylinteriset voimanlähteet, eli esimerkiksi kuutoskoneen hienostuneesta murinasta on turha enää haaveilla. Sähköavun ansiosta tehoa on kuitenkin niin paljon, että jopa Mercedes-AMG:n tehoversioita vauhdittaa jatkossa neloskone sähkömoottorin parina. Uuden C:n sedan-malli tuotaneen julkisuuteen jo alkuvuodesta, ja T-farmariversio seuraa pian perästä. Farkun pohjalta saatetaan nähdä myös maastohenkinen All-Terrain-malli ensimmäistä kertaa C-sarjan kohta 30-vuotisen historian aikana.

Lue lisää