Uusi avo-Corvette esiteltiin – keskimoottorisportissa ei ole enää kangaskattoa

Jenkkien suurimpiin urheiluautoikoneihin kuuluva Chevrolet Corvette koki tänä kesänä 66-vuotisen historiansa suurimman muutoksen, kun auton kahdeksas sukupolvi esiteltiin. Corvettesta tuli vihdoinkin keskimoottorinen vuosikymmenten harkinnan ja erilaisten tutkielmien jälkeen, mikä tekee Vettestä entistä varteenotettavamman kilpailijan paljon kalliimmille eurooppalaisille superautoille.

Heinäkuussa päivänvaloon tuotiin irrotettavalla targa-katolla varustettu coupé-versio, mutta Corvetten toinen korimalli jäi vielä odottelemaan vuoroaan. Kyseessä on tietysti avoversio, joka tuotiin nyt julkisuuteen Atlantin toisella puolella. Corvette tuotiin markkinoille vuonna 1953 avoautona, ja katottomassa mallissa on siitä lähtien ollut kangaskatto jokaisessa sukupolvessa. Tämäkin perinne heitettiin nyt romukoppaan, koska uudessa avo-Vettessä on kasaan taittuva kova katto.

-- MAINOS --

Mallivuoden 2020 Stingray Convertible on Chevroletin mukaan suunniteltu alusta alkaen avoautoksi, minkä vuoksi coupésta tuttu rakenne ja monet spesiaaliosat on voitu säilyttää avomallissakin. Kova katto taittuu auton rakenteisiin sen verran tilaa säästävästi, että myös avomallin tavaratilaan sopii kaksi golfbagia coupén tavoin. Uutuus näyttää katto päällä lähes samalta kuin umpiversio, ja kuulemma myös suorituskyky sekä mukavuus ovat samalla tasolla kuin coupéssa.

Katon pystyy avaamaan tai sulkemaan myös ajon aikana 30 mph:n nopeuteen asti, ja hommassa kestää ainoastaan 16 sekuntia. Katto liikkuu aiemmin käytetyn hydrauliikan sijasta kuudella pienellä sähkömoottorilla, minkä pitäisi kohentaa mekanismin luotettavuutta. Heti ohjaamon takana on pieni takalasi, jonka voi nostaa tai laskea katon asennosta riippumatta. Lasi pienentää kabiiniin tulevaa vetoa, ja sen pitäisi myös vähentää tuulen suhinoita.

-- MAINOS --




Avo-Stingraytä vauhdittaa umpimallin tavoin vapaasti hengittävä 6,2-litrainen LT2-veekasi, joten kaikkia perinteitä ei ole heitetty romukoppaan. Voimaa riittää 495 hevosvoiman ja 637 newtonmetrin verran, kun lisävarustelistalta on ruksittu myös komeammat soundit tuottava sporttiputkisto. Voima välitetään taka-akselille kahdeksanpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kautta, eli manuaalia ei ole enää valitettavasti saatavilla.

-- MAINOS --

Uutuuden tuotanto alkaa ensi vuoden alkupuolella, ja avosta täytyy maksaa kotimarkkinoilla noin 7500 dollaria coupéa enemmän. Kahdeksannen sukupolven Corvettet nähdään myös Euroopassa todennäköisesti ensi vuoden loppupuolella, mutta Suomen maahantuonti on vielä iso kysymysmerkki.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tämä SUV syö urheiluautoja aamupalaksi – tuunatussa Porsche Cayenne Turbossa on yli 960 heppaa ja näyttävä teippaus

Porsche Cayenne kuuluu jo tehtaan jäljiltä nopeimpiin katumaastureihin. Hybriditekniikalla ryyditetyssä Turbo S:ssä on peräti 680 hevosvoimaa, mutta sekin jää...

1969 Charger-projekti: Entisöintiin vai tuunaukseen?

Ebayssä myynnistä löytyvät 60-luvun lopun Dodge Chargerit saavat aina huomiota osakseen. Tämä yksilö vaatii kuitenkin paljon töitä, ja uuden...

Pitkä odotus päättyi – jättimunuaisilla varustetut BMW M3 ja M4 tulivat vihdoinkin julkisuuteen

Uuden BMW M3:n ja M4:n naamailme lienee yksi automaailman huonoimmin varjeltuja salaisuuksia. Ensimmäiset tiedot sportti-ikonien radikaalista keulasta tulivat julki...

Aloitusmalli Ferrarin tyyliin näyttää tältä – päivitetyssä Portofino M:ssä on 620 heppaa ja kevyesti muokattu ulkonäkö

Kun Ferrari esitteli viime syksynä avomallisen Portofinon pohjalta tehdyn Roma-nimisen coupén, monet jäivät odottamaan samoja päivityksiä myös Portofinoon. Nyt...

Ranta-Mini tekee paluun – uutta Mokea saa jälleen Isossa-Britanniassa

Alkuperäinen Austin tai Morris Mini oli yksi svengaavan 1960-luvun symboleista, ja samaa voidaan sanoa myös pikkuauton pohjalta tehdystä Moke-rantamallista....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...