Uusi avo-Corvette esiteltiin – keskimoottorisportissa ei ole enää kangaskattoa

Jenkkien suurimpiin urheiluautoikoneihin kuuluva Chevrolet Corvette koki tänä kesänä 66-vuotisen historiansa suurimman muutoksen, kun auton kahdeksas sukupolvi esiteltiin. Corvettesta tuli vihdoinkin keskimoottorinen vuosikymmenten harkinnan ja erilaisten tutkielmien jälkeen, mikä tekee Vettestä entistä varteenotettavamman kilpailijan paljon kalliimmille eurooppalaisille superautoille.

Heinäkuussa päivänvaloon tuotiin irrotettavalla targa-katolla varustettu coupé-versio, mutta Corvetten toinen korimalli jäi vielä odottelemaan vuoroaan. Kyseessä on tietysti avoversio, joka tuotiin nyt julkisuuteen Atlantin toisella puolella. Corvette tuotiin markkinoille vuonna 1953 avoautona, ja katottomassa mallissa on siitä lähtien ollut kangaskatto jokaisessa sukupolvessa. Tämäkin perinne heitettiin nyt romukoppaan, koska uudessa avo-Vettessä on kasaan taittuva kova katto.


Mallivuoden 2020 Stingray Convertible on Chevroletin mukaan suunniteltu alusta alkaen avoautoksi, minkä vuoksi coupésta tuttu rakenne ja monet spesiaaliosat on voitu säilyttää avomallissakin. Kova katto taittuu auton rakenteisiin sen verran tilaa säästävästi, että myös avomallin tavaratilaan sopii kaksi golfbagia coupén tavoin. Uutuus näyttää katto päällä lähes samalta kuin umpiversio, ja kuulemma myös suorituskyky sekä mukavuus ovat samalla tasolla kuin coupéssa.

Katon pystyy avaamaan tai sulkemaan myös ajon aikana 30 mph:n nopeuteen asti, ja hommassa kestää ainoastaan 16 sekuntia. Katto liikkuu aiemmin käytetyn hydrauliikan sijasta kuudella pienellä sähkömoottorilla, minkä pitäisi kohentaa mekanismin luotettavuutta. Heti ohjaamon takana on pieni takalasi, jonka voi nostaa tai laskea katon asennosta riippumatta. Lasi pienentää kabiiniin tulevaa vetoa, ja sen pitäisi myös vähentää tuulen suhinoita.





Avo-Stingraytä vauhdittaa umpimallin tavoin vapaasti hengittävä 6,2-litrainen LT2-veekasi, joten kaikkia perinteitä ei ole heitetty romukoppaan. Voimaa riittää 495 hevosvoiman ja 637 newtonmetrin verran, kun lisävarustelistalta on ruksittu myös komeammat soundit tuottava sporttiputkisto. Voima välitetään taka-akselille kahdeksanpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kautta, eli manuaalia ei ole enää valitettavasti saatavilla.

Uutuuden tuotanto alkaa ensi vuoden alkupuolella, ja avosta täytyy maksaa kotimarkkinoilla noin 7500 dollaria coupéa enemmän. Kahdeksannen sukupolven Corvettet nähdään myös Euroopassa todennäköisesti ensi vuoden loppupuolella, mutta Suomen maahantuonti on vielä iso kysymysmerkki.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Skoda ja Volkswagen reputtivat hirvenväistötestissä

Sekä 2020 Skoda Superb iV Estate, että Volkswagen Passat GTE Estate ovat viimeisimmät autot, jotka ovat tulleet hylätyiksi niin...

Virityspaja Hartgen näkemys Bemarin munuaisista oli aikaansa edellä.

Nyt kun kohistaan BMW:n maskin suurenemisesta mallikerta toisensa jälkeen, on hyvä muistella saksalaisen tuning-firman aikaansaannosta 15 vuoden takaa. Tuskin on...

Daimlerin omistama Mercedes-Benz lopettaa vetymallinsa valmistuksen taloudellisista syistä

Vuonna 2013 Mercedes-Benz esitteli täysin uuden tavan liikuttaa SUV -malli GLC:tä. Tuolloin Fordin ja Nissanin kanssa yhteistyössä kehittämästä mallista...

Vieläkin häijymmän näköiset jättimunuaiset – uusi BMW M4 vuosi julkisuuteen täysin naamioimattomana

BMW aiheutti melkoisen kohun, kun jättimäisellä pystysuuntaisella munuaismaskilla varustettu uusi 4-sarja esiteltiin muutama päivä sitten. Malliston huipulle asettuva M4...

VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudistuneesta Arteonista – tarjolle tulee myös shooting brake -tyylinen farmari

Volkswagen toi mallistoonsa jo yli 10 vuotta sitten CC:ksi nimetyn neliovisen coupén Passatin pohjalta. Sen jalanjälkiin astui kolmisen vuotta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...