Uusi Audi S6 Avant bongattiin täysin naamioimattomana – Ingolstadtin sporttifarkku tarjoaa rutkasti tehoa hillityissä kuorissa

Audi A6 siirtyi uuteen sukupolveensa tämän vuoden alussa, ja ensimmäiset porrasperämallit ovat ehtineet Suomeenkin. Myös Avant-farmari on jo esitelty, ja se saapuu myyntiin aivan lähiaikoina. Seuraavana vuorossa on hillitympi S6-urheiluversio, ja valikoima kruunataan viimeistään parin vuoden päästä todellisella muskelimallilla, eli maailman nopeimman farmarin tittelistä kilvoittelevalla RS 6:lla.

Bongasimme uuden S6:n prototyypin jo toukokuussa Espanjassa. Tuolloin auto oli vielä naamioitu, ja Audin testikuskit yrittivät kovasti estää uutuuden kuvaamista. Prototyyppien testaus on jatkunut kesän mittaan, ja nyt auto onnistuttiin vangitsemaan kameran linssille ilman rihman kiertämää Audin tekniikkakeskuksen edustalla. Mustan farmarin linjat eivät kuitenkaan sisällä suuria yllätyksiä, koska S6 on lähes identtinen S Line -sporttipaketilla varustetun tavallisen A6:n kanssa.

-- MAINOS --

Niinpä puskurit ovat S Linen tavoin hiukan vakiota urheilullisemman oloiset, ja niissä on lukuisia teräviä taitoksia. Kuvissa esiintyvän auton ainoa ero S Line -paketilla varustettuun A6 Avantiin ovat perässä komeilevat neljä pakoputkenpäätä, jotka kavaltavat farmarin S6:ksi. Lopullinen tuotantomalli saa kuitenkin vielä Audin S-mallien tyylin mukaisen erottuvamman maskin ja alumiiniset peilinkotelot.

-- MAINOS --




Myös vanteet vaihtuvat vielä näyttävämmiksi, ja sisusta saa sporttisten kuppipenkkien lisäksi monia pienempiä koristeita. S6 vaikuttaa sen verran valmiilta, että auto saatetaan nähdä jo lokakuussa avautuvassa Pariisin autonäyttelyssä uuden A1:n, Q8:n ja TT:n facelift-version seurana. Tekniikasta ei ole vielä täyttä varmuutta, mutta edellissukupolven S6:n tupla-ahdettu V8 joutuu melko varmasti väistymään taloudellisemman voimanlähteen tieltä.

-- MAINOS --

Uutta S6:ta vauhdittaa melko varmasti tuplaturboilla varustettu V6, jota käytetään jo uusimmassa RS 4:ssä ja RS 5:ssä. Siitä irtoaa näissä malleissa 450 hevosvoiman teho ja 600 newtonin maksimivääntö, joten S6:ssakin nähtäneen vähintään vastaavat arvot. Auton pitää kuitenkin jättää tarpeeksi hajurakoa malliston kuninkaaksi asettuvaan RS 6:een, jossa pitäisi olla vähintään 600 heppaa BMW M5:n ja Mercedes-AMG E 63:n haastamiseksi täysillä.

Katso tästä aiemmat salavalokuvamme uudesta S6:sta.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

BMW haastaa VW Golf GTI:n – uusi 128ti on baijerilaismerkin ensimmäinen etuvetoinen hot hatch

BMW:n 1-sarja siirtyi viime vuonna pahimpien kilpakumppanien kaltaiseen etuvetoon kahden takavetoisen sukupolven jälkeen. Nyt 1-sarjan mallisto täydentyy 128ti:llä, eli...

Yli miljoonan dollarin replika – tätä Ferrari 250 GT:tä on lähes mahdotonta erottaa alkuperäisestä

1960-luvun alun Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione kuuluu kaikkien aikojen ikonisimpiin kilpa-autoihin. Itse Stirling Moss ylisti Ferraria aikoinaan...

Corvette italialaisessa mittatilauspuvussa näyttää tältä – Ares Designin uusin luomus on kuin kadulle eksynyt konsepti

Italian ”superautojen laaksossa” mm. Ferrarin, Lamborghinin ja Paganin tavoin päämajaansa pitävä Ares Design on keskittynyt tekemään oman tyylinsä mukaisia...

Z elää ja voi hyvin – Nissanin urheiluauton seuraava sukupolvi yhdistää retrotyylin tuplaturbotekniikkaan

Vuonna 1969 esitelty Datsun 240Z nousi erityisesti USA:n markkinoilla melkoiseksi hitiksi luotettavan tekniikkansa ja vetävien muotojensa ansiosta. Välillä Zetan...

Tyylikäs vai tyylitön? Chevyn avolavasta tuunattu päidenkääntäjä

Chevroletin Colorado on keskikokoinen pick up, joka ei käytettyjen autojen markkinoilla varsinaisesti tihku seksiä ja vaarallisia tilanteita. Tunnistamattomaksi tuunattuna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...