Uusi Ässämersu pääsi jo tuunauksen kohteeksi – Mansoryn luomus on jopa hillitty firman omilla standardeilla

Saksassa päämajaansa pitävä Mansory on tullut tunnetuksi ökyrikkaille suunnatuista tuning-luomuksistaan, joiden suunnittelussa hyvä maku ei ole useimmiten ollut aivan ykkössijalla. Iranilaissyntyisen Kourosh Mansoryn perustama firma hallitsee kuitenkin myös astetta hillitymmän tyylin, minkä Mansoryn käsittelyyn päässyt uusi S-luokan Mersu osoittaa.

Mansory kertoo itsekin, että saksalaisen edustussedanin ulkoasu on pidetty tarkoituksella hillittynä klassiseen S-luokan asiakaskuntaan vetoamiseksi. Autosta julkaistut kuvat kertovat kuitenkin, että kaikki on suhteellista. Harvassa edustusautossa on nimittäin etulokasuojien hiilikuituisia kiduksia, takalasin ja takaluukun kulman spoilerilippoja tai erilaisilla splittereillä höystettyjä hiilikuituisia helmapalikoita.

Lisäksi takapuskurin alle on tuotu hiilikuituinen diffuusori, jonka keskellä komeilee F1-tyylinen ledivalo. Mansorylta saa uuteen Ässään myös hiilikuituiset peilinkotelot, lisäledinauhat etupuskuriin sekä monia eri vannedesigneja. Kuvien autoissa komeilevat 22-tuumaiset kiekot, joiden leveys on edessä 10 ja takana 10,5 tuumaa. Sisätilojakaan ei jätetä tehdasasuun, vaan tarjolla on uusia nahkaverhoiluja useissa eri sävyissä, nahalla sekä hiilikuidulla höystetty ratti, erilaisia hiilikuitukoristeita, alumiinisia poljinpintoja, Mansoryn omia lattimattoja ja tuning-pajan logoja ympäri ohjaamoa.





Lisäksi Mansory tarjoaa virityssarjoja pellin alle. Dieselkoneisesta S 400 d:stä houkutellaan 395 hevosvoiman huipputeho ja 837 newtonmetrin maksimivääntö, kun taas turboahdetulla bensakuutosella varustetussa S 500:ssa on 526 heppaa ja 629 newtonia tuning-pajan käsittelyn jälkeen. Dieselin voimavarat kasvavat siis tarkalleen 65 hevosvoimalla ja 137 newtonmetrillä, kun taas bensamalli saa 91 lisäheppaa ja 109 ekstranewtonia.

Luonnollisesti myös suorituskyky paranee tämän myötä. Mansoryn virittämä S 400 d kiihtyy nollasta sataan 4,8 sekunnissa, mikä on 0,6 sekuntia vakiomallia nopeammin. Huippunopeuskin nousee 270 km/h:n lukemaan tehtaan rajoittaman 250 km/h:n sijasta. Bensakoneinen S 500 on myöskin 0,6 sekuntia vakiota ripeämpi, eli se pinkaisee satasen nopeuteen vain 4,3 sekunnissa. Huipuiksi kerrotaan puolestaan samat 270 km/h kuin dieselissä.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.