Uusi Alpina B5 jättää BMW M5:n varjoonsa ainakin toistaiseksi

Alpina on yksi perinteisimmistä BMW-virityspajoista, joka on perustettu jo 1960-luvulla. Yrityksen toiminta on kuitenkin kehittynyt vuosikymmenien mittaan, ja nykyään Alpina lasketaan itsenäiseksi autonvalmistajaksi. Tästä huolimatta kaikki Alpinat perustuvat edelleen Bemareihin, ja tarkoituksena on tarjota hienostuneen tehokkaita vaihtoehtoja baijerilaismerkin omille M-malleille.

Geneven autonäyttelyssä esitelty uusi B5 Bi-Turbo jatkaa tätä linjaa ansiokkaasti. Uuteen G30-koriseen 5-sarjaan pohjautuva herrasmiessportti on paljon hillitympi ilmestys kuin yksikään nykyinen M-Bemari. Ainoastaan perinteisellä Alpina-tekstillä koristeltu etuspoileri, takaluukun kannen pieni spoilerilippa, neljän pakoputkenpään välissä pilkottava maltillinen diffuusori ja 20-tuumaiset pyörät kertovat auton menohaluista.


Niitä kuitenkin riittää sen verran, että nykyinen M5 jää helposti Alpinan varjoon. B5:n tuplaturbotetusta 4,4-litraisesta irtoaa nimittäin muhkea 608 hevosvoiman teholukema, ja vääntöä löytyy massiiviset 800 newtonia. Voima välitetään ZF:n kahdeksanvaihteisen automaatin kautta kaikille neljälle pyörälle, joten sutimiseen ei tuhraannu turhaa aikaa. Niinpä Alpinan uutuus singahtaa sedanina vain 3,5 sekunnissa nollasta sataan, ja huippuja riittää 330 km/h:n verran. Autoa saa myös farmarina, jolloin huippunopeus on ”ainoastaan” 325 km/h ja nollasta sataan -kiihdytyksessä kestää 0,1 sekuntia pidempään.





Hillittyä ulkokuorta koristamaan saa haluttaessa traditionaaliset Alpina-raidat, joita tarjotaan hopean- ja kullanvärisenä. Lisäksi värikartasta löytyy kaksi perinnesävyä, eli Alpinan oma metallisininen ja -vihreä. Sisustakin noudattaa tuttua linjaa, johon kuuluu arvokas nappanahka, sinipohjaiset mittarit, penkkien sinivihreät tikkaukset ja eri paikkoihin ripotellut Alpinan logot. Arvokas vaikutelma viimeistellään puupaneeleilla sekä pianolakatuilla pinnoilla.

Auton perusvarustelu on varsin kattava, mutta rahaa voi upottaa vielä mm. lukkoperään, parempiin jarruihin ja tuulilasin heijastusnäyttöön. Tällöin Alpinan hinta noussee jo M5:tä korkeammalle, mutta B5:llä on yksi suuri etu puolellaan. Seuraavaakaan M5:tä ei nimittäin saa farmarina, joten Alpina on ainoa vaihtoehto todella tehokasta farkkubemaria etsiville.

M5:n seuraava sukupolvi esitellään todennäköisesti syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä, jolloin nokkimisjärjestys tehon suhteen menee melko varmasti uusiksi. M5:n teholukema saattaa hätyytellä jo 650 hepan rajaa, mutta B5 on silti parempi valinta hillittyä tyyliä arvostaville.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...