Uuden E:n pitkä tie myyntiin: neljä vuotta, 1200 prototyyppiä ja 12 miljoonaa kilometria

Vuonna 2016 myyntiin tuleva Mercedes-Benz E (W213) on laitettu kokonaan uusiksi. Jo kymmenenteen sukupolveen ehtinyt eemeli on käynyt läpi mittavat testit ja on kohta valmiina luovutettavaksi automyyjien käsiin.

Uuden E:n kehitys on vienyt neljä vuotta, jonka aikana Mercedes on valmistanut peräti 1200 prototyyppiä ja ajanut niillä 12 miljoonaa testikilometria hyytävässä kylmyydessä ja polttavassa kuumuudessa, neljällä mantereella.

E-mallin kehityksessä on neljän vuoden aikana ollut mukana 1200 insinööriä – toivottavasti myös muutama teknikko.

Uusi E sisältää viimeisintä turvatekniikkaa, jota on myös testattu huolella. Testit ovat sisältäneet 10 000 automaattista jarrutuskoetta ja 5000 automaattista kaistan vaihtoa.

E-mallin muodot ulko- ja sisäpuolella muistuttavat hyvin paljon S-sarjan linjoja ja E:n voisikin sanoa olevan ässän nuorempi velipoika.

Uusi E esitellään virallisesti suurelle yleisölle 11.1.2016.

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat