Uuden E-Mersun farmarimalli esiteltiin – entistä elegantimpi farkku jää todennäköisesti lajinsa viimeiseksi

Mercedeksen ensimmäinen tehdasfarmari, eli W123:n pohjalta kehitetty S123 tuli myyntiin vuonna 1978. 45 vuoden ja yli miljoonan farkku-Mersun jälkeen on uusimman S214:n vuoro, joka on jäämässä lajinsa viimeiseksi.

Äskettäin lanseerattu uusin E-luokka on ensiksikin viimeinen tämän autoluokan tähtikeula, joka tehdään polttomoottorikäyttöön suunnitellun perusrakenteen varaan. Mercedes-Benzin edustajat ovat lisäksi kertoneet luopuvansa tulevaisuudessa kokonaan farmareista crossoverien hyväksi, koska akut on helpompi sijoittaa korkeampaan autoon.

Kuva: Mercedes-Benz

Nyt esitellyllä uuden E-luokan farmarilla on kuitenkin vielä useampi vuosi aikaa houkutella premium-farmareista edelleen kiinnostuneita ostajia. Eemelin T- eli farkkuversiot muotoiltiin takavuosina käytännöllisyyden ehdoilla, jolloin perästä tuli varsin laatikkomainen. Tästä tyylistä luovuttiin jo vuonna 2016 lanseeratussa S213:ssa, ja upouuden S214:n katto- sekä sivuikkunalinjassa on jopa häivähdys edelliskorimallin CLS:stä tuttua shooting brake -tyyliä.

Tämän ratkaisun myötä farkku-Eemeli näyttää entistä elegantimmalta, mutta tilankäyttö on kärsinyt hieman edeltäjäänkin verrattuna. Tavaratilan normivolyymiksi kerrotaan nimittäin 615 litraa, kun edeltäjän kohdalla lukema oli vielä 640 litraa. Sitä edeltäneeseen S212:n sopi puolestaan tavaraa peräti 695 litran edestä. Tästä huolimatta kontti on premium-luokan tyylifarkuksi edelleen mukavaa tasoa, ja takapenkin selkänojat kaatamalla tavaratilaa tulee käyttöön 1830 litran edestä. Pistokehybrideissä tästä joutuu kuitenkin tinkimään, sen volyymiksi kerrotaan nimittäin 460-1675 litraa. Takaselkänojat kaatuvat muuten sähköllä 40/20/40-suhteessa.

Kuva: Mercedes-Benz

Tavaratilan lastausaukosta on pyritty tekemään mahdollisimman leveä, joten heijastimet on sijoitettu sen alapuolelle puskuriin. Takaluukun kansi liikkuu jo vakiona sähköllä Easy Packiksi nimetyn toiminnon myötä. Uuden Eemelin ilmanvastuskerroin on farmarinakin varsin liukas 0.26, kun taas muut lukemat ovat kasvaneet jonkin verran edeltäjään verrattuna. Pituus on venähtänyt vain neljällä millillä 4,95 metrin kokonaismittaan, mutta leveys on kasvanut 28 millillä ja akseliväli 22 millillä, mikä lupailee entistä väljempiä takatiloja.

Kuva: Mercedes-Benz

Muuten eroja pari kuukautta sitten esiteltyyn sedaniin ei juuri ole, joten farkkuakin saa Avantgarde-, Exclusive- ja AMG-varustetasoilla. Niistä riippuen keulalla on joko Mersun perinteinen kromimaski ”latvatähdellä” tai EQ-sarjan sähköautoista inspiraationsa saanut keulailme isolla maskitähdellä. Sisustaan saa lähes koko kojelaudan kattavan MBUX-Superscreenin, ja myynti alkaa muutaman kuukauden päästä pelkkien neloskoneiden voimin. Polttomoottorit ovat joko mietoja tai pistokehybrideitä, ja hieman myöhemmin tarjolle tulee myös kuutosia sekä diesel-pistokehybrideitä. Hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta taksat nousevat melko varmasti edeltäjään verrattuna.

Kuva: Mercedes-Benz
Kuva: Mercedes-Benz
LähdeAuto Bild

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Trump toivottaa kiinalaiset autot tervetulleiksi Amerikkaan

Yhdysvaltain entinen presidentti Donald Trump on avoin ajatukselle kiinalaisista autoista Yhdysvalloissa – kunhan ne on valmistettu paikallisesti.

Audi odottaa pitkää siirtymää pelkkiin sähköautoihin – lähivuosina tarkoitus on kasvattaa pistokehybriditarjontaa

Audinkaan sähköistyminen ei etene aivan odotetulla tavalla, ja esimerkiksi äskettäin faceliftin sekä uuden nimen saaneen Q8 e-tronin tuotanto ollaan päättämässä suunniteltua aiemmin laskeneen kysynnän vuoksi.

Pohjois-Amerikan ensimmäinen uusi BMW M5 huutokaupataan Pebble Beachin klassikkoautotapahtumassa – tässä yksilössä on lisävarusteita 57 000 dollarin edestä

Hybriditekniikkaan siirtynyt seitsemännen sukupolven BMW M5 esiteltiin äskettäin, ja uutuusmallin myynti alkaa Atlantin toisella puolellakin lokakuussa. Sitä ennen joku onnellinen ja tarpeeksi varakas saa käsiinsä Pohjois-Amerikan ihkaensimmäisen yksilön, joka huutokaupataan elokuussa.

Ford laittaa sähköautotavoitteensa uusiksi Euroopassa – bensakoneita saattaa olla tarjolla vuoden 2030 jälkeenkin

Ford julisti muutama vuosi sitten monen muun autonvalmistajan tavoin hyvin kunnianhimoisen sähköautostrategian Euroopan markkinoille. Markkinatilanteen realiteettien vuoksi myös ovaalimerkki joutuu kuitenkin pakittamaan suunnitelmistaan.

Tyyliniekan uusimmat