Uuden Citroën Jumperin voi nyt verhota vanhan aaltopeltisitikan näköiseksi

Aaltopeltisitikkana tunnettu Citroën HY esiteltiin vuonna 1947, ja markkinoille ranskalaispaku saatiin vuotta myöhemmin. Pitkään tuotannossa säilynyt klassikko viettää siis 70-vuotissynttäreitään, ja sympaattisen näköinen Sitikka on vielä nykyäänkin tuttu näky erilaisissa markkinatapahtumissa esimerkiksi ranskalaisten lättyjen myyntipisteenä.

Vanhan pakun dieselistä irtoaa kuitenkin vain reilut 50 hevosvoimaa, eli nykyliikenteen tahdissa pysyminen voi tuottaa vaikeuksia. Fabrizio Caselani ja muotoilija David Obendorfer ovat ratkaisseet tämän ongelman kehittämällä uuden Citroën Jumperin päälle sovitettavan koriverhouksen, jolla modernin pakettiauton voi naamioida vanhan ranskalaisklassikon näköiseksi.

-- MAINOS --

HY:n 70-vuotista merkkipaalua juhlistavaa korisarjaa valmistetaan vain 70 kappaletta, ja niiden tuotannosta vastaa FC Automobili -niminen italialaisfirma. Asennus tapahtuu käsin saapasmaassa, joten ihan helpolla omaa Jumperiaan ei saa verhottua retroasuun.

-- MAINOS --




Korisarja tuo Jumperiin legendaarisen aaltopeltikuvioinnin, ja myös komea maski, pyöreät etuvalot sekä lokasuojien pullistukset tekevät kunniaa esikuvalleen. Takapään pariovetkin on verhottu aaltopeltiasuun, ja pienet pyöreät takavalot edustavat retrotyyliä puhtaimmillaan.

-- MAINOS --

Pellin alla on kuitenkin modernia tekniikkaa, koska Jumperia vauhdittaa 110- tai 160-hevosvoimainen turbodiesel. Italialaisten rakennelma yhdistää siis näppärästi nykyaikaisen käytettävyyden klassiseen tyyliin, ja autoa saa esikuvansa malliin eri versioina. Tarjolla on tavallisen pakun lisäksi mm. hinausauto, asuntoauto ja ruoka-auto, joten lättyjä voi kohta saada myös vähän modernimmasta aaltopeltisitikasta.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.