Uuden Citroën Jumperin voi nyt verhota vanhan aaltopeltisitikan näköiseksi

Aaltopeltisitikkana tunnettu Citroën HY esiteltiin vuonna 1947, ja markkinoille ranskalaispaku saatiin vuotta myöhemmin. Pitkään tuotannossa säilynyt klassikko viettää siis 70-vuotissynttäreitään, ja sympaattisen näköinen Sitikka on vielä nykyäänkin tuttu näky erilaisissa markkinatapahtumissa esimerkiksi ranskalaisten lättyjen myyntipisteenä.

Vanhan pakun dieselistä irtoaa kuitenkin vain reilut 50 hevosvoimaa, eli nykyliikenteen tahdissa pysyminen voi tuottaa vaikeuksia. Fabrizio Caselani ja muotoilija David Obendorfer ovat ratkaisseet tämän ongelman kehittämällä uuden Citroën Jumperin päälle sovitettavan koriverhouksen, jolla modernin pakettiauton voi naamioida vanhan ranskalaisklassikon näköiseksi.

HY:n 70-vuotista merkkipaalua juhlistavaa korisarjaa valmistetaan vain 70 kappaletta, ja niiden tuotannosta vastaa FC Automobili -niminen italialaisfirma. Asennus tapahtuu käsin saapasmaassa, joten ihan helpolla omaa Jumperiaan ei saa verhottua retroasuun.

Korisarja tuo Jumperiin legendaarisen aaltopeltikuvioinnin, ja myös komea maski, pyöreät etuvalot sekä lokasuojien pullistukset tekevät kunniaa esikuvalleen. Takapään pariovetkin on verhottu aaltopeltiasuun, ja pienet pyöreät takavalot edustavat retrotyyliä puhtaimmillaan.

Pellin alla on kuitenkin modernia tekniikkaa, koska Jumperia vauhdittaa 110- tai 160-hevosvoimainen turbodiesel. Italialaisten rakennelma yhdistää siis näppärästi nykyaikaisen käytettävyyden klassiseen tyyliin, ja autoa saa esikuvansa malliin eri versioina. Tarjolla on tavallisen pakun lisäksi mm. hinausauto, asuntoauto ja ruoka-auto, joten lättyjä voi kohta saada myös vähän modernimmasta aaltopeltisitikasta.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Todellisen maasturin paluu – uudessa Ford Broncossa on jopa irrotettavat ovet

Ford Bronco lanseerattiin markkinoille ”maasturien Mustangina” jo vuonna 1965, mutta parhaiten malli taisi saada julkisuutta O.J. Simpsonin pakoautona vajaat...

Myyntiharvinaisuus: 1978 Dodge Aspen Super Coupe

Suomessakin suosittu Dodge Aspen taipui aikanaan myös tehdastekoiseksi erikoisversioksi. Tämä maukas Super Coupe vie ajatukset suoraan diskoa sykkivään 70-luvun...

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...