Uuden BMW Z4:n patenttikuvat putkahtivat jo julkisuuteen – baijerilaisten uusin roadster näyttää tältä

BMW:llä on komea maine sporttisten autojen rakentajana, mihin myös monet kaksipaikkaiset roadsterit ovat vaikuttaneet. Niiden sarja alkoi jo 1930-luvun 328:sta, ja tälläkin hetkellä baijerilaismerkin valikoimaan kuuluu kaksipaikkainen avo. Se on varsin ei-perinteistä linjaa edustavan i8-hybridisportin katoton versio, mutta traditionaalisten etumoottoristen roadsterien sarjakin saa pian jatkoa. BMW esittelee nimittäin jo muutaman kuukauden päästä uuden Z4:n, joka yrittää saada edeltäjänsä vähemmän sporttisen muiston painumaan unholaan.

Pari vuotta sitten tuotannosta poistunut toisen sukupolven Z4 muistetaan nimittäin kaunislinjaisena roadsterina, jonka ajettavuus ei kuitenkaan lunastanut ulkokuoren antamia lupauksia. Zetan alusta oli säädetty yllättävän mukavuuspainotteiseksi, mikä vei ajo-ominaisuuksista parhaan terän. Tämän pitäisi muuttua auton seuraajassa, joka on muuten kehitetty yhteistyössä Toyotan kanssa. Japanilaiset luovat samalta pohjalta seuraajan lähes legendaariseen maineeseen kohonneelle Supralle, joka on tuttuun tapaan umpikattoinen.





Avomallinen Z4 yrittää sen sijaan haastaa tosissaan mm. Posrche Boxsterin todellisena ajajan autona. Uutuuden korin pitäisi olla erityisen jäykkä, ja esimerkiksi etujousitus on täysin uusi. M40i-nimeä tottelevassa huippumallissa on lisäksi mm. lukkoperä ja sähkösäätöisillä iskunvaimentimilla varustettu urheilualusta, joten ajettavuuden pitäisi olla lähellä baijerilaisten ”aitoja” M-autoja. Pellin allakin riittää potkua, koska Z4 M40i:tä vauhdittaa todennäköisesti kahdella turbolla ryyditetty suora kuutonen. Sen teholukeman pitäisi olla 360-380 hevosvoiman luokkaa, mutta toki mallistoon tulee myös edullisempia nelosturboja.

Uudesta Z4:stä on annettu jo esimakua viime elokuussa Kalifornian Pebble Beachissä lanseeratun konseptin avulla. Sen linjojen mainostettiin olevan jo hyvin lähellä tuotantomallia, ja väitteen paikkansapitävyyttä päästään arvioimaan nyt. Uuden Z4:n muodot putkahtivat nimittäin julkisuuteen nettiin levinneiden patenttikuvien myötä. Niissä esiintyvän auton linjoissa on kyllä samaa henkeä kuin tutkielmassa, mutta moni yksityiskohta on muuttunut pykälää tai paria tavanomaisemmaksi. Erityisesti tämä koskee tuulilasinkarmia, joka on huomattavasti korkeampi kuin konseptiautossa.

Puskuritkin ovat vaihtuneet sarjatuotantoystävällisemmiksi, mutta suurin yllätys koskee auton mittasuhteita. Nokka ei ole nimittäin yhtä pitkän oloinen kuin konseptissa tai edellisessä Z4:ssä, ja ohjaamo vaikuttaa puolestaan isommalta. Tällä on tietysti tavoiteltu parempia sisätiloja, mutta sporttiset mittasuhteet ovat samalla kärsineet. Asiaa päästään arvioimaan paremmin, kun auton viralliset kuvat julkaistaan. Se tapahtunee jo pikapuoliin, koska uuden Z4:n tuotantomallin ensi-ilta koittaa ilmeisesti tämänvuotisessa Pebble Beachin show’ssa elokuussa tai viimeistään lokakuisessa Pariisin autonäyttelyssä.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...