Uskoisitko, että tämä Ferrari ei ole aito asia – lähes 15 000 euron hintaisessa pienoismallissa on jopa esikuvan mukaiset vauriot

Pienoismallien maailmassakin on omat huippunimensä, joiden kirkkaimpana tähtenä loistaa ehkäpä brittiläinen Amalgam. Se tekee käsityönä massiivisen kokoisia 1:8-mittakaavan malleja superautoista, klassikoista ja esimerkiksi F1-kilpureista. Amalgamin pienoismallit ovat sen verran korkeatasoisia, että niitä on käytetty myös F1-tiimien ja autonvalmistajien tilaisuuksissa täysikokoisten esikuviensa rinnalla.

Firma on nyt lisännyt valikoimaansa vuoden 1965 Le Mansin 24 tunnin kisassa kamppailleen Ferrari 250 LM:n, joka oli Maranellon merkin ensimmäinen keskimoottorinen kilpuri Sarthen radalla. Kilpailun voitto meni amerikkalaisen NART-tiimin ajattamalle 250 LM:lle, ja pienoismallin esikuva ylitti maalilinjan toisena. Sitä ajatti Jacques Swatersin Ecurie Francorchamps, ja ratin takana vuorottelivat Pierre Dumay sekä Gustave ”Taf” Gosselin.

Oikeita 250 LM:iä valmistettiin vain 32 kappaletta, joten auto on nykyään huippuarvokas. Tarjolla olleesta yksilöstä maksettiin muutama vuosi sitten yli 18 miljoonaa dollaria, eli useimpien täytyy tyytyä vain pienoismalliin. Amalgamin mallikaan ei ole kuitenkaan ihan jokamiehen hankinta, koska siitä pyydetään lähes 15 000 euroa.


Rahalle saa kuitenkin vastinetta ainakin aitouden suhteen, koska mallia on kuvien perusteella hankala erottaa oikeasta autosta. Suurimmassa osassa Amalgamin malleista on aukeavat ovet ja luukut, jotka tuovat esiin lähes uskomattoman realistisesti toteutetun moottorin ja sisustan. Ne löytyvät tästäkin pienoismallista, jossa on kuitenkin vielä yksi lisäjippo.

Malli esittää nimittäin numerolla 26 kilpaillutta Ferraria juuri siinä kunnossa kuin se ylitti kisan maalilinjan. Niinpä pienoismalliin on tuotu myös likaa juuri oikeisiin kohtiin, ja takakate on revennyt auki oikean takapyörän päältä. 1:1-kokoisen kilpurin vaurio johtui kilpailun aikana räjähtäneestä takarenkaasta, joka vei kisaa siihen asti johtaneelta keltaiselta Ferrarilta voiton. Tarkasti jäljennetyillä vaurioilla ja lialla on pienoismallissa hintansa, koska vastaava malli ilman niitä maksaisi ”vain” alle 10 000 euroa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...