Uskoisitko, että tämä Ferrari ei ole aito asia – lähes 15 000 euron hintaisessa pienoismallissa on jopa esikuvan mukaiset vauriot

Pienoismallien maailmassakin on omat huippunimensä, joiden kirkkaimpana tähtenä loistaa ehkäpä brittiläinen Amalgam. Se tekee käsityönä massiivisen kokoisia 1:8-mittakaavan malleja superautoista, klassikoista ja esimerkiksi F1-kilpureista. Amalgamin pienoismallit ovat sen verran korkeatasoisia, että niitä on käytetty myös F1-tiimien ja autonvalmistajien tilaisuuksissa täysikokoisten esikuviensa rinnalla.

Firma on nyt lisännyt valikoimaansa vuoden 1965 Le Mansin 24 tunnin kisassa kamppailleen Ferrari 250 LM:n, joka oli Maranellon merkin ensimmäinen keskimoottorinen kilpuri Sarthen radalla. Kilpailun voitto meni amerikkalaisen NART-tiimin ajattamalle 250 LM:lle, ja pienoismallin esikuva ylitti maalilinjan toisena. Sitä ajatti Jacques Swatersin Ecurie Francorchamps, ja ratin takana vuorottelivat Pierre Dumay sekä Gustave ”Taf” Gosselin.





Oikeita 250 LM:iä valmistettiin vain 32 kappaletta, joten auto on nykyään huippuarvokas. Tarjolla olleesta yksilöstä maksettiin muutama vuosi sitten yli 18 miljoonaa dollaria, eli useimpien täytyy tyytyä vain pienoismalliin. Amalgamin mallikaan ei ole kuitenkaan ihan jokamiehen hankinta, koska siitä pyydetään lähes 15 000 euroa.

Rahalle saa kuitenkin vastinetta ainakin aitouden suhteen, koska mallia on kuvien perusteella hankala erottaa oikeasta autosta. Suurimmassa osassa Amalgamin malleista on aukeavat ovet ja luukut, jotka tuovat esiin lähes uskomattoman realistisesti toteutetun moottorin ja sisustan. Ne löytyvät tästäkin pienoismallista, jossa on kuitenkin vielä yksi lisäjippo.

Malli esittää nimittäin numerolla 26 kilpaillutta Ferraria juuri siinä kunnossa kuin se ylitti kisan maalilinjan. Niinpä pienoismalliin on tuotu myös likaa juuri oikeisiin kohtiin, ja takakate on revennyt auki oikean takapyörän päältä. 1:1-kokoisen kilpurin vaurio johtui kilpailun aikana räjähtäneestä takarenkaasta, joka vei kisaa siihen asti johtaneelta keltaiselta Ferrarilta voiton. Tarkasti jäljennetyillä vaurioilla ja lialla on pienoismallissa hintansa, koska vastaava malli ilman niitä maksaisi ”vain” alle 10 000 euroa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...