Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon.

Ulkoapäin varsin vaatimattomalta vaikuttava museo suoraan Uudenkaupungin autotehtaan vieressä muuttuu positiiviseksi yllätykseksi heti sisään astuttua, koska kalustoa riittää peräti kolmen hallin edestä. Jo niistä ensimmäinen tarjoilee kattavan katsauksen autoilun historiaan 1900-luvun alun menopeleistä aina 1980-luvun Tšaikaan, joka toimi aikoinaan Nokia-yhtymän edustusautona.

Takuuvarmoja klassikkoja edustavat puolestaan esimerkiksi Fiatin pikkuautot 500, 600 ja 850, Jaguar E-Typen coupé- ja avoversiot sekä umpikattoinen Porsche 356, Kuplia ja Kadetteja unohtamatta. Vastaavia autoja löytyy toki muualtakin, mutta samaa ei voi sanoa Uudenkaupungin museon kakkos- ja kolmoshalleista. Toinen halli on nimittäin pyhitetty pelkästään Saabeille, joita ehdittiin valmistaa Uudessakaupungissa peräti 34 vuoden ajan. Ensimmäinen 96 putkahti linjoilta ulos vuonna 1969, kun taas viimeiseksi jäi vuonna 2003 valmistunut 9-3.

Niinpä museon kakkoshalli tarjoaa melkoisen Saab-ilotulituksen, ja monet esillä olevista autoista ovat todellisia harvinaisuuksia. Merkin kilpailuhistoriakaan ei ole unohdettu, ja sporttisempaa puolta edustavat myös pari rivissä komeilevaa Sonettia. Saab-hallista löytyy lisäksi ensimmäinen Suomessa valmistettu auto, eli Korvensuu jo 107 vuoden takaa.

Suosittelemme

Kolmas halli saa puolestaan kunnian edustaa Uudenkaupungin muuta autotuotantoa. Siihen kuuluvat niin 1980-luvun alun Talbotit kuin seuraavan vuosikymmenen Opel Calibrat ja surullisenkuuluisat Euro-Samaratkin. Toki joukkoon mahtuu mukaan myös Porsche Boxster, jonka valmistusvaiheita valotetaan tehtaan pienoismallin avulla.

Ainakin allekirjoittaneelle museon kiehtovinta antia ovat kuitenkin yksittäiskappaleet, joita ei taatusti löydy mistään muualta. Uudenkaupungin ydinosaamista edustivat pitkään avoautot, joista on tehty erilaisia tutkielmia esimerkiksi Saab 9000:n, Volvo C70:n, Ford Thunderbirdin retroversion ja jopa Honda CR-V:n pohjalta. Paikalla voi ihailla myös esimerkiksi yllättävän sulavalinjaista Saab 900 Coupéa, jonka lähtökohtana on saanut palvella Uudessakaupungissa valmistettu avomalli. Toisenlaista eksotiikkaa tarjoilee puolestaan Saab 9000, jonka nokalla murisee kotimaista kehitystyötä edustava veekasi.

Uudenkaupungin automuseo on avoinna ympäri vuoden joka päivä, joten paikalle voi suunnata muutenkin kuin vain kesälomareissujen yhteydessä. Ainakin kesällä myös Uudenkaupungin liikenteessä näkyi todella runsaasti harrasteautoja, joten autokaupungin henki on vahvasti läsnä myös museon ulkopuolella.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat