Tyyliniekka tutustuu – JM-Rally Parc Ferme eli Jari-Matti Latvalan rallimuseo

Etelä-Pohjanmaan Tuurista löytyy Keskisen kyläkaupan lisäksi myös autoharrastajia kiinnostava kohde, joka tottelee virallisesti JM-Rally Parc Ferme -nimeä. Tuttavallisemmin kyseessä on viereisestä Töysästä kotoisin olevan Jari-Matti Latvalan rallimuseo, joka esittelee miehen keräilemää kalustoa ja saavutuksia ralliuran varrelta.

Museo on sovitettu halliin, joka toimi alun perin Jari-Matin isän Jari Latvalan yrityksen toimipisteenä. Myös isä-Latvala on ajanut rallia jo 1980-luvun alusta lähtien, joten museon alakerrassa on näytteillä hänen palkintopokaalejansa ja ajovarusteitansa. Yläkerta on puolestaan pyhitetty Jari-Matin palkinnoille, ajohaalareille, kypärille ja erilaisille muistoesineille. Jari-Matin ura starttasi jo 16-vuotiaana Toyota Corolla 1600 GT:n ratissa, ja ainakin automerkin osalta ympyrä on sulkeutunut, kun mies toimii nykyään Toyotan tallipäällikkönä.





Toyota-painotus näkyy myös museossa, jonka yksi halli esittelee japanilaismerkin ralliautoja Celican eri sukupolvista 1990-luvun lopun Corolla WRC:hen. ”Päähallista” löytyy puolestaan tulevaisuuden ralliautoksi mainostetun GR Yariksen siviilimalli, mutta on museossa esillä muitakin merkkejä. Latvalan Volkswagen-kausilla miehelle kerääntyi myös saksalaiskonsernin klassikkomalleja, joita museossa edustavat esimerkiksi alkuperäinen Audi Quattro, Volkswagenilta lahjaksi saatu ykköskorinen Golf GTI ja entisöity T2-korinen bussivolkkari.

Joukkoon mahtuvat myös mm. historic-kisoissa nähty välikoppa-Escort sekä muutama evo-Mitsu, joista toinen on Jari-Matin vanha siviiliauto erikoiskilvillä. Esillä ovat lisäksi hänen ensimmäisenä ralliautonaan palvellut Sunbeam Avenger ja takavetoinen GT-Corolla, jonka ratin takana ralliura varsinaisesti alkoi. Lapsuusvuosilta tallella on Lokari-auto, ja museon toista seinää koristaa vanhojen mopojen kavalkadi. Museon perällä komeilee varsinainen outolintu muun kaluston joukossa, eli Woikosken automuseolta lainaksi saatu vuoden 1939 Cadillac Fleetwood Mannerheimiin ja Kekkoseen liittyvällä Suomi-historialla.

Museon kyljessä sijaitsee myös kahvila sekä pieni fanituotemyymälä, ja pihalla tulevat rallikuskit pääsevät testaamaan taitojaan sähkö- tai polkuautojen ratissa. Välillä pihalle kantautuu pörinää takimmaisesta hallista, jossa Latvalan yritys rakentaa historic-ralliautoja oman kokoelman lisäksi myös asiakaskäyttöön.



Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.