Monet eivät halua elekroniikkahärveleitä, kuten matkustajan puoleista näyttöä tai mahdollisuutta maksaa tavaroita autostaan käsin.
Autonvalmistajat uskovat, että auton ohjaamon tunkeminen täyteen viimeisintä teknologiaa on yksi tärkeimmistä erilaistumisalueista, mistä on yhtenä osoituksena ollut näiden ominaisuuksien lisääntynyt esittely viime vuosin autonäyttelyissä. Hiljattain tehty tutkimus kuitenkin osoittaa, että kuluttajien innostus teknisiin vimpaimiin ei aina herätä suurta intohimoa.
Kalifornialaisen konsulttiyhtiö AutoPacificin Future Attribute Demand Study (FADS) -niminen tutkimus otti tarkasteluun kolme erilaista teknologiaa, joita esiteltiin näkyvästi Las Vegasin CES 2024 -tuotemessuilla. Tutkimuksessa mitattiin 11 700 uuden ajoneuvon ostoa aikovan ihmisen kiinnostuksen kohteita. Tarkastelun kohteina olivat matkustajan puoleiset infotainment-näytöt, mahdollisuus ostaa tuotteita kyseiseltä näytöltä ja auton ulkoiset näytöt. Lopputuloksista havaittiin, että vain alle neljännes asiakkaista oli kiinnostunut näistä teknologioista.
Vertailukolmikon suosituin oli matkustajan puoleinen infotainment-näyttö, jonka 21 prosenttia vastaajista kertoi haluavansa seuraavaan ajoneuvoonsa. Kyseessä on ominaisuus, joka on yleistymässä uusissa premium-luokan autoissa, ja se mahdollistaa matkustajan katsella mediaa, etsiä kohteita ja suorittaa muita tehtäviä mukavasti henkilökohtaiselta näytöltä.
Matkustajan puoleinen infonäyttö oli suosituin niiden ihmisten keskuudessa, jotka aikoivat ostaa sähköauton tai ladattavan hybridin, mikä houkutteli vastaavasti 29 prosenttia ja 25 prosenttia potentiaalisia ostajia. Peräti 79 prosenttia ostajista ei kuitenkaan olisi kiinnostunut ominaisuudesta, jos se lisäisi 1 000 dollaria heidän ajoneuvonsa hintaan.
Suosittelemme
Toisella sijalla oli mahdollisuus tehdä ostoksia suoraan ajoneuvon näytöltä. 18 prosenttia osallistujista olisi halunnut tämän ominaisuuden, ja suostunut maksamaan 15 taalan kuukausittaisen datayhteyden. Määrä on kasvanut vuodesta 2022, jolloin vain kymmenen prosenttia ostajista suhtautui tähän ominaisuuteen myönteisesti.
60 prosenttia niistä ostajista, jotka olivat kiinnostuneita tekemään ostoksia suoraan ajoneuvon näytöltä, halusi mahdollisuuden ostaa uusia tai päivitettyjä ajoneuvon ominaisuuksia suoraan ratin takaa. 56 prosenttia puolestaan halusi videosisällön suoratoistomahdollisuuden näytölleen, ja 50 prosenttia halusi mahdollisuuden maksaa esimerkiksi polttoaineesta, latauksesta, parkkipaikoista tai vaikkapa ruoasta suoraan infotainment-näytöltään.
Tutkimuksen jumbosijaa edustivat ne 17 prosenttia, jotka halusivat ajoneuvonsa ulkopuolelle näytön, jonka kautta he voisivat kommunikoida jalankulkijoiden tai muiden kuljettajien kanssa, mikäli ominaisuuden saisi käyttöönsä 500 dollarilla. Näiden avulla voisi auttaa jalankulkijoita tietämään onko heillä etuoikeus kulkuun, ja ne voisivat myös välittää kuljettajille tietoa ajoneuvon lataustilasta.
Usein väitetään, että autonvalmistajien on tarjottava jatkuvasti uutta ja mielenkiintoista tekniikkaa, jotta ne eivät jää kilpailijoistaan jälkeen. Todellisuudessa on kuitenkin mielenkiintoista huomata, että suurin osa kuluttajista pärjäisi aivan hyvin myös halvemmilla ja yksinkertaisemmilla ajoneuvoilla ilman hintoja nostavia hilavitkuttimia.