Tieliikennelain mukaan ajovaloja on käytettävä aina pimeän tullen ja tämä on aiheellista myös siksi, että kuljettaja näkisi eteensä. Entä jos kuljettaja ei olekaan ihminen, vaan auto? Ford testaa parhaillaan tekniikkaa, jolla auto pystyy liikkumaan säkkipimeässä omin avuin.
Ford Fusion (Mondeo) hybridiin viritetyt LiDAR -sensorit skannaavat ympäristöä 150 000 kertaa sekunnissa ja auton tietokone piirtää lasereiden keräämästä mittadatasta virtuaalisen kartan, jonka avulla tietokone tunnistaa tien muodot, esteet ja muut objektit. Tähän yhdistetään tietokoneen muistissa oleva 3D-kartta ja auto pystyy ajamaan turvallisesti täysin pimeässä.
Ford testasi järjestelmää Arizonan autiomaan testiradalla ja onnistunut testi oli merkittävä askel Fordin matkalla kohti autonomisten autojen toimittamista asiakkaille.
U.S.A:n tieliikenten turvallisuusviraston tekemän tutkimuksen mukaan tielläliikkujien kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä on pimeässä kolminkertainen verrattuna valoisan aikaan. Fordin testaama järjestelmä ei ole riippuvainen päivänvalosta tai siitä näkyvätkö kaistaviivat. Tämä nostaa autonomisen ajamisen uudelle tasolle ja se voi tulevaisuudessa myös säästää ihmishenkiä.
https://youtu.be/cc15Ox8UzEw