Pienten katumaastureiden ja crossovereiden luokka on trendikkäämpi kuin koskaan. Geneven autonäyttely avaa ovensa huomenna, ja sielläkään näiden autojen nauttimaa suosiota ei voi olla huomaamatta. Toyota on esitellyt jo useassa näyttelyssä pienen crossoverin konseptimalleja, jotka ovat vähä vähältä muuttuneet lähemmäksi lopullista tuotantoversiota. Tuotantomalli julkistetaan suurelle yleisölle Genevessä, mutta auton kuvat vuosivat nettiin jo muutama päivä ennen virallista ensiesittelyä.
Toyotan crossoverin nimi on C-HR, ja se kilpailee mm. Honda HR-V:n, Nissan Juken, Mazda CX-3:n ja kumppaneiden kanssa. Toyotan muotoilu on kuitenkin kilpakumppaneita vauhdikkaampaa, ja autoa voisi kutsua jopa nelioviseksi coupéksi muihin luokkansa autoihin verrattuna. C-HR:n takaovien kahvat on verhottu taidokkaasti, joten Toyotan kompaktia katumaasturia ei välttämättä huomaa nelioviseksi ensi silmäyksellä. Muulta muotoilultaan crossover seuraa mm. uudessa Priuksessa nähtyä särmätyyliä, mutta C-HR on kuitenkin hybridipioneerin tuoretta painosta sopusuhtaisempi ilmestys.
C-HR:n takaikkunat ovat varsin matalat ja takalasi viistossa kulmassa, joten auto ei välttämättä kuulu kaikkein käytännöllisimpien katumaastureiden joukkoon. Toisaalta esimeriksi Nissan Juken menestys on osoittanut, että käytännöllisyys ei ole tässäkään autoluokassa kaikkien ostajien prioriteettilistan ykkösenä. C-HR on siinä mielessä uuden ajan Toyota, että se pohjautuu Priuksen jälkeen merkkinsä toisena edustajana upouudelle TNGA-perusrakenteelle. Tämän pohjalevyn pitäisi mahdollistaa perinteisiä Toyotoja hauskempi ja täsmällisempi ajettavuus.
Japanilaiset eivät ole vielä paljastaneet uutuutensa teknisiä tietoja, mutta Toyotalla on sen verran vahva hybridimerkin leima, että C-HR:stäkin tulee varmasti kahdella voimanlähteellä varustettu versio. Sen tekniikka on todennäköisesti samaa perua kuin Priuksessa, eli etenemisestä huolehtii 1,8-litrainen neloskone kahteen sähkömoottoriin yhdistettynä. Autosta saadaan varmasti myyntiin myös tavallisia bensaversioita, mutta dieselmallit ovat vielä kysymysmerkki.
Suosittelemme
C-HR tulee olemaan yksi Toyotan tärkeimmistä malleista Euroopan markkinoilla, ja niinpä auto valmistetaankin Turkissa. Pientä crossoveria viedään sieltä kuitenkin USA:han saakka, eli kyseessä on lähes maailmanauto. Suomen mallistossa C-HR sijoittuu RAV4:n alapuolelle, ja kun kyseessä on Toyotan merkillä varustettu katumaasturi, autolle voi povata mukavaa menestystä myös kotimaan kamaralla.