MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Toyotan SUV-mallisto on pieniin päin – Genevessä esitellään Yariksen pohjalta tehty nelivetoinen hybridikatumaasturi

Katumaasturit haukkaavat yhä isomman siivun autonvalmistajien mallistoista. Toyotakaan ei ole poikkeus tähän sääntöön, ja japanilaismerkin ensimmäinen RAV4 toimi itse asiassa koko kompaktin SUV-luokan pioneerina jo yli 25 vuotta sitten. Nyt Toyotan SUV-valikoima laajenee alaspäin.

Tähän asti japsimerkin pienimpänä katumaasturina tai crossoverina on toiminut kompaktiluokkaan sijoittuva C-HR, joka on löytänyt Suomessakin mukavasti ostajia suorastaan villistä ulkonäöstään huolimatta. Valtaosa C-HR:istä on myyty hybridinä, jonka pariksi ei kuitenkaan saa tämän luokan autoon hyvin sopivaa nelivetoa. Nyt tähän tarpeeseen vastataan aivan uuden mallin avulla, joka tehdään uuden Yariksen pohjalta ja sijoittuu näin C-HR:n alapuolelle Toyotan hierarkiassa.

Auto tuodaan suuren yleisön silmien eteen parin viikon päästä alkavassa Geneven autonäyttelyssä, mutta japanilaiset julkaisivat jo nyt ensimmäisen tiiserikuvan uutuudestaan. Otoksesta erottuu vielä nimeämättömän crossoverin peräpää, jota koristavat takaluukun kannen oikeasta reunasta löytyvät Hybrid- ja AWD-i-merkit. Auto on siis kauan kaivattu nelivetoinen hybridi, mutta tarkempia teknisiä tietoja joudutaan vielä odottelemaan lähemmäksi Geneven ensi-iltaa.

Korin muodoista voidaan jo todeta tiiserikuvan perusteella, että kattolinjasta ei tule läheskään yhtä viistoa kuin isoveli C-HR:ssä. Tämä lupailee takapenkkiläisten reilujen pääntilojen lisäksi käytännöllisen mallista tavaratilaa. Uutuuden muodot lienevät muutenkin vähemmän ufomaiset kuin C-HR:ssä, mutta hämärästä tiiserikuvasta erottuvat lähinnä takavalojen ledinauhat ja takaluukun muutamat muotopokkaukset.

Uusi pikku-SUV ei jää Toyotan ainoaksi tähdeksi Genevessä, vaan Sveitsin maaperällä nähdään myös RAV4:n pistokehybridimallin Euroopan debyytti. 2,5-litraisen bensakoneen ja taka-akselille sijoitetun sähkömoottorin kokonaisteho nousee peräti 306 heppaan, ja pelkällä sähköllä pitäisi päästä parhaimmillaan 65 kilometriä. WLTP-syklin mukaisiksi hiilidioksidipäästöiksi kerrotaan puolestaan 29 grammaa kilometriä kohti. Lisäksi Toyotan ständiä koristavat uusi Mirai-vetysedan, Yariksen GR-ralliluokittelumalli, tämän kauden WRC-kilpuri ja Dakar-rallissa kyntensä näyttänyt Hilux.

Suosittelemme


LähdeCarscoops

Lue lisää