MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Toyotan museoon Japanissa otettiin myös ensimmäisen sukupolven Honda NSX

Toyotan automuseo Japanissa on lisännyt kokoelmiinsa aivan erityisen auton – nimittäin kilpailijaleirin valmistaman ensimmäisen lähdön Honda NSX:n!

Kokoelmaltaan varsin monipuolinen museo sijaitsee Nagakuten kaupungissa lähellä Nagoyaa. Nimestään huolimatta museo ei ole keskittynyt ainoastaan Toyotan saavutuksiin, vaan on kelpuuttanut kattonsa alle myös monia muita mielenkiintoisia autonvalmistajien tuotoksia. Vaikka Honda onkin yksi Toyotan pahimmista kilpailijoista, niin Toyota on varsin tietoinen NSX:n merkityksestä koko aasialaiselle autoteollisuudelle.


Kun Honda NSX saapui markkinoille 31 vuotta sitten vuonna 1990, niin siinä onnistuttiin paketoimaan suorituskyky, mukavuus ja käytännöllisyys tavalla, jollaista ei ollut aiemmin nähty superautojen maailmassa. NSX oli niin merkittävä tapaus, että se pian loi maineensa hinta/laatu -suhteeltaan ylivoimaiseksi superautoksi, joka oli myös tuotannossa kahden sukupolven turvin 15 vuoden ajan.

Toyota ei koskaan valmistanut suoraa kilpailijaa keskimoottoriselle NSX:lle. Toyotalla oli kuitenkin mielenkiintoisia urheiluautoja samoihin aikoihin, kuten ennen NSX:ää esitelty keskimoottorinen MR2, joka tosin suorituskykynsä puolesta oli selvästi kesympi tapaus. NSX:n jälkeen esitelty neljännen sukupolven Supra oli puolestaan auto, joka pystyi haastamaan suorituskyvyillään kotimaisen kilpailijansa.


Toyotan museosta löytyy myös muita Hondan valmistamia autoja, kuten ensimmäisen sukupolven Civic, N360 ja S500. Myös muiden valmistajien aikansa merkittäviä autoja on päätynyt museoon näytteille. Näistä mainittakoon Bugatti Type 57, Chevrolet C1 Corvette, Cadillac Eldorado Biarritz, Fiat 500, Ford T-malli, Jaguar XK120, Lincoln Zephyr, Lotus Elite, Mercedes-Benz 500K, Nissan Skyline, Peugeot 356, Rolls-Royce Silver Ghost ja Saab 92.

Suosittelemme


LähdeCarscoops

Lue lisää