Toyota Hiluxin pohjalta tehdään ”ranskalainen” pick-up

Peugeotista ja Citroënista koostuva PSA kertoi äskettäin kasvusuunnitelmistaan tulevaisuuden varalle. Yksi ilmoitetuista uusista malleista oli tonniluokan avolava, mikä herätti monia kysymyksiä. Pick-upien myyntiluvut ovat nimittäin sen verran pienet, että täysin uuden mallin kehittäminen ei olisi taloudellisesti kannattavaa ranskalaisvalmistajalle. Niinpä oli varsin todennäköistä, että uusi lava-auto tehtäisiin jonkin jo olemassa olevan pick-upin pohjalle.

Nyt PSA kertoi, että auto tulee perustumaan luotettavuuden perikuvana tunnettuun Toyota Hiluxiin, mikä lupaa hyvää ainakin avolavan kestävyyden kannalta. Peugeot ja Citroën tekevät jo nyt yhteistyötä Toyotan kanssa pakettiautojen ja pikkubussien osalta, mutta niiden kohdalla kuvio on päinvastainen. Toyotan Proace-niminen paku pohjautuu nimittäin ranskalaisten kehittämään malliin.

Tässä vaiheessa ei vielä tiedetä, milloin PSA:n pick-up tulee markkinoille ja missä maissa sitä myydään. Siitäkään ei ole vielä varmuutta, myydäänkö autoa sekä Peugeotin että Citroënin nimellä. Veikkaisimme ainoastaan ensimmäistä, koska Peugeot on myynyt erilaisia lava-autoja jo vuosikymmenten ajan, ja ne ovat nousseet kestävyytensä ansiosta lähes legendaariseen maineeseen mm. Afrikan ja Etelä-Amerikan maissa.

Toyota Hiluxiin perustuva pick-up on vain yksi monista uusista malleista, jotka PSA:lla on suunnitteilla. Yhtiö aikoo nimittäin lanseerata peräti 26 uutta henkilöautoa ja kahdeksan kevyttä hyötyautoa viiden vuoden kasvusuunnitelmansa aikana. Ranskalaiset haluavat esitellä Push to Pass -nimisen kasvuohjelmansa kuluessa yhden uuden auton markkina-aluetta, brändiä ja vuotta kohti.

Uusien mallien pitäisi auttaa erottamaan PSA:n kolme merkkiä, eli Peugeot, Citroën ja DS entistä paremmin toisistaan. Lisäksi ranskalaisyhtiö panostaa vahvasti vaihtoehtoisilla voimanlähteillä varustettujen autojen kehittämiseen. PSA:lla onkin suunnitteilla vuoden 2021 loppuun mennessä peräti seitsemän uutta pistokehybridiä ja neljä puhdasta sähköautoa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...