Peugeotista ja Citroënista koostuva PSA kertoi äskettäin kasvusuunnitelmistaan tulevaisuuden varalle. Yksi ilmoitetuista uusista malleista oli tonniluokan avolava, mikä herätti monia kysymyksiä. Pick-upien myyntiluvut ovat nimittäin sen verran pienet, että täysin uuden mallin kehittäminen ei olisi taloudellisesti kannattavaa ranskalaisvalmistajalle. Niinpä oli varsin todennäköistä, että uusi lava-auto tehtäisiin jonkin jo olemassa olevan pick-upin pohjalle.
Nyt PSA kertoi, että auto tulee perustumaan luotettavuuden perikuvana tunnettuun Toyota Hiluxiin, mikä lupaa hyvää ainakin avolavan kestävyyden kannalta. Peugeot ja Citroën tekevät jo nyt yhteistyötä Toyotan kanssa pakettiautojen ja pikkubussien osalta, mutta niiden kohdalla kuvio on päinvastainen. Toyotan Proace-niminen paku pohjautuu nimittäin ranskalaisten kehittämään malliin.
Tässä vaiheessa ei vielä tiedetä, milloin PSA:n pick-up tulee markkinoille ja missä maissa sitä myydään. Siitäkään ei ole vielä varmuutta, myydäänkö autoa sekä Peugeotin että Citroënin nimellä. Veikkaisimme ainoastaan ensimmäistä, koska Peugeot on myynyt erilaisia lava-autoja jo vuosikymmenten ajan, ja ne ovat nousseet kestävyytensä ansiosta lähes legendaariseen maineeseen mm. Afrikan ja Etelä-Amerikan maissa.
Toyota Hiluxiin perustuva pick-up on vain yksi monista uusista malleista, jotka PSA:lla on suunnitteilla. Yhtiö aikoo nimittäin lanseerata peräti 26 uutta henkilöautoa ja kahdeksan kevyttä hyötyautoa viiden vuoden kasvusuunnitelmansa aikana. Ranskalaiset haluavat esitellä Push to Pass -nimisen kasvuohjelmansa kuluessa yhden uuden auton markkina-aluetta, brändiä ja vuotta kohti.
Uusien mallien pitäisi auttaa erottamaan PSA:n kolme merkkiä, eli Peugeot, Citroën ja DS entistä paremmin toisistaan. Lisäksi ranskalaisyhtiö panostaa vahvasti vaihtoehtoisilla voimanlähteillä varustettujen autojen kehittämiseen. PSA:lla onkin suunnitteilla vuoden 2021 loppuun mennessä peräti seitsemän uutta pistokehybridiä ja neljä puhdasta sähköautoa.