Totta vai toiveajattelua – italialainen jalokivifirma aikoo rakentaa maailman nopeimman katuauton ja rikkoa 500 km/h:n rajapyykin

Corbellati ei sano suurimmalle osalle ihmisistä yhtään mitään. Tämänniminen italialaissuku on kuitenkin toiminut jalokivien ja taiteen parissa jo 70 vuoden ajan, joten nimen pitäisi olla tuttu ainakin asianharrastajille. Autofaneille kyseessä on sen sijaan tuntematon suuruus, mutta kaiken pitäisi olla toisin reilun viikon kuluttua, kun Geneven autonäyttely on avannut ovensa.

 

-- MAINOS --

Corbellati esittelee Sveitsin maaperällä ensimmäisen autonsa, jolle asetetut tavoitteet ovat kaikkea muuta kuin vaatimattomat. Jalokivisuku aikoo nimittäin napata itselleen maailman nopeimman tuotantoauton tittelin, josta ovat viime aikoina kilvoitelleet lähinnä VW-konsernin kruununjalokivi Bugatti, amerikkalainen virityspaja Hennessey ja Ruotsin ylpeys Koenigsegg.

-- MAINOS --




Bugatti Chironille on laskettu teoreettinen 463 km/h:n huippunopeus, mutta sitä ei ole vielä vahvistettu käytännössä. Hennessey aikoo pistää Venom F5:llään vielä paremmaksi ja yltää peräti 484 km/h:n lukemaan, mutta tästäkään ei ole vielä mitään todisteita. Niinpä ennätys on tällä hetkellä Koenigsegg Agera RS:n hallussa, joka ylsi viime syksynä vajaan 445 km/h:n keskimääräiseen nopeuteen kahteen suuntaan ajetulla tienpätkällä USA:n Nevadassa.

-- MAINOS --

Corbellati aikoo sen sijaan yltää maagiseen 500 km/h:n lukemaan. Firma myöntää itsekin, että tämä voi kuulostaa pelkältä julkisuudentavoittelulta, mutta taustalla ovat kuulemma kuukausia vieneet aerodynaamiset laskelmat. Auton kori vaikuttaakin varsin liukkaalta siitä julkaistuissa ensimmäisissä tietokonekuvissa. Jalokivisuvun supertykki näyttää myös yllättävän nostalgiselta ja tuo mieleen esimerkiksi 1960-luvun Le Mans -kilpurit. Huomio kiinnittyy myös kaikenlaisten spoilerien puuttumiseen, ja ainoastaan helmoja kiertävät todennäköisesti hiilikuidusta valmistetut lipat.

500 km/h:n huippunopeustavoite vaatii aerodynamiikan lisäksi myös riittävästi potkua, ja siitä Corbellatissa ei ole todellakaan pulaa. Autoa vauhdittaa peräti yhdeksänlitrainen alumiiniveekasi, johon verrattuna jopa Bugatti Chironin kahdeksanlitrainen mylly vaikuttaa downsizing-koneelta. Lisävoimaa haetaan vielä kahden turbon avulla, joiden pitäisi nostaa teholukema hulppeaan 1800 heppaan. Potku välitetään pelkille takapyörille kuusipykäläisen vaihdelaatikon avulla, ja pitoa yritetään parantaa tasauspyörästön lukon avulla.

Hiilikuitukorisen ja -runkoisen hyperauton pituudeksi kerrotaan 467 cm, mutta painosta ei ole vielä mitään tietoa. Corbellati on todennäköisesti ainakin nelivetoista Bugattia kevyempi, ja myöskin takavetoiselle Koenigseggille mitattu noin 1400 kilon paino voi antaa hyvää osviittaa auton massasta.

Jalokivivalmistajan ohjus on nimetty osuvasti Missileksi, ja sen pitäisi myös pysähtyä tehokkaasti hiilikuitukeraamisten jarrujen avulla. Jäämme odottelemaan Geneven näyttelyä ja auton ensiesittelyä. On mielenkiintoista nähdä, pystyykö Corbellati saavuttamaan tavoitteensa vai haihtuuko tämäkin projekti savuna ilmaan lukuisten muiden hyper- ja superautotulokkaiden tavoin.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Tämän Bemarin myymistä Jeremy Clarkson katuu katkerana

Vuonna 1972 päivänvalon nähnyt BMW 3.0 CSL on kiistatta eräs ikonisimmista autoista valmistajansa historiassa. Joskus Jeremy Clarksonkin omisti sellaisen. Jokainen...

Autot kehittyvät ja muuttuvat, mutta yksi asia on pysynyt yli sata vuotta samanlaisena

Vaikka autot ovat kehittyneet huimasti viimeisen sadan vuoden aikana, yksi asia on pysynyt samanlaisena: polkimet. Ohjauspyörän lisäksi, polkimet lukeutuvat auton...

Volvo esitteli ensimmäisen pelkästään sähköautoksi suunnitellun mallinsa – C40 on nykymuodin mukainen coupé-kattoinen crossover

Volvo on tarjonnut jo jonkin aikaa kompaktin XC40-crossoverin Recharge P8 -täyssähköversiota. Nyt se saa seuraa vauhdikkaammalla kattolinjalla varustetusta sisarmallista. Tämä...

Hintava vuoden 2004 Corvette C5 on tehty näyttämään C1-mallilta

Oletko aina haaveillut autosta, joka näyttää 50 vuotta vanhemmalta, mitä oikeasti onkaan? Emme mekään, mutta nyt sellainen olisi myynnissä,...

Toyota sai kovan luokan tunnustuksen – uusi Yaris on vuoden auto 2021 Euroopassa

European Car of the Year, eli vuoden auto Euroopassa on valittu jo vuodesta 1964 lähtien. Useimmiten vahvoilla ovat olleet...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.