Corbellati ei sano suurimmalle osalle ihmisistä yhtään mitään. Tämänniminen italialaissuku on kuitenkin toiminut jalokivien ja taiteen parissa jo 70 vuoden ajan, joten nimen pitäisi olla tuttu ainakin asianharrastajille. Autofaneille kyseessä on sen sijaan tuntematon suuruus, mutta kaiken pitäisi olla toisin reilun viikon kuluttua, kun Geneven autonäyttely on avannut ovensa.
Corbellati esittelee Sveitsin maaperällä ensimmäisen autonsa, jolle asetetut tavoitteet ovat kaikkea muuta kuin vaatimattomat. Jalokivisuku aikoo nimittäin napata itselleen maailman nopeimman tuotantoauton tittelin, josta ovat viime aikoina kilvoitelleet lähinnä VW-konsernin kruununjalokivi Bugatti, amerikkalainen virityspaja Hennessey ja Ruotsin ylpeys Koenigsegg.
Bugatti Chironille on laskettu teoreettinen 463 km/h:n huippunopeus, mutta sitä ei ole vielä vahvistettu käytännössä. Hennessey aikoo pistää Venom F5:llään vielä paremmaksi ja yltää peräti 484 km/h:n lukemaan, mutta tästäkään ei ole vielä mitään todisteita. Niinpä ennätys on tällä hetkellä Koenigsegg Agera RS:n hallussa, joka ylsi viime syksynä vajaan 445 km/h:n keskimääräiseen nopeuteen kahteen suuntaan ajetulla tienpätkällä USA:n Nevadassa.
Suosittelemme
Corbellati aikoo sen sijaan yltää maagiseen 500 km/h:n lukemaan. Firma myöntää itsekin, että tämä voi kuulostaa pelkältä julkisuudentavoittelulta, mutta taustalla ovat kuulemma kuukausia vieneet aerodynaamiset laskelmat. Auton kori vaikuttaakin varsin liukkaalta siitä julkaistuissa ensimmäisissä tietokonekuvissa. Jalokivisuvun supertykki näyttää myös yllättävän nostalgiselta ja tuo mieleen esimerkiksi 1960-luvun Le Mans -kilpurit. Huomio kiinnittyy myös kaikenlaisten spoilerien puuttumiseen, ja ainoastaan helmoja kiertävät todennäköisesti hiilikuidusta valmistetut lipat.
500 km/h:n huippunopeustavoite vaatii aerodynamiikan lisäksi myös riittävästi potkua, ja siitä Corbellatissa ei ole todellakaan pulaa. Autoa vauhdittaa peräti yhdeksänlitrainen alumiiniveekasi, johon verrattuna jopa Bugatti Chironin kahdeksanlitrainen mylly vaikuttaa downsizing-koneelta. Lisävoimaa haetaan vielä kahden turbon avulla, joiden pitäisi nostaa teholukema hulppeaan 1800 heppaan. Potku välitetään pelkille takapyörille kuusipykäläisen vaihdelaatikon avulla, ja pitoa yritetään parantaa tasauspyörästön lukon avulla.
Hiilikuitukorisen ja -runkoisen hyperauton pituudeksi kerrotaan 467 cm, mutta painosta ei ole vielä mitään tietoa. Corbellati on todennäköisesti ainakin nelivetoista Bugattia kevyempi, ja myöskin takavetoiselle Koenigseggille mitattu noin 1400 kilon paino voi antaa hyvää osviittaa auton massasta.
Jalokivivalmistajan ohjus on nimetty osuvasti Missileksi, ja sen pitäisi myös pysähtyä tehokkaasti hiilikuitukeraamisten jarrujen avulla. Jäämme odottelemaan Geneven näyttelyä ja auton ensiesittelyä. On mielenkiintoista nähdä, pystyykö Corbellati saavuttamaan tavoitteensa vai haihtuuko tämäkin projekti savuna ilmaan lukuisten muiden hyper- ja superautotulokkaiden tavoin.