Todellinen erikoisuus 30 vuoden takaa – 560 TEL on Ässämersun pohjalta tehty farmari

Mercedes-Benz oli pitkään sitä mieltä, että farmariautot eivät olleet tarpeeksi herraskaisia tähtimerkin imagon kannalta. Monet koripajat tekivät kuitenkin omia farmari-Mersujaan, ja lopulta tehdas lähti itsekin näille markkinoille vuonna 1977 esitellyn S123-korin myötä.

W123:n farkkumalli sai 1980-luvulla seuraajan vastaavalla reseptillä luodusta S124:stä, mutta S-luokasta ei sentään lähdetty tekemään farmaria. Jo pelkkää ajatusta edustusluokan sedanin farkkuversiosta olisi varmasti pidetty pyhäinhäväistyksenä Stuttgartin suunnalla, mutta tällaisellekin autolle oli jonkin verran kysyntää. Niipä yksittäiset koripajat rakensivat muutamia farmareita myös W126-korimallin Ässästä.

-- MAINOS --

Yksi näistä koriräätäleistä oli Saksan Hampurissa toiminut Caro International, jonka osaamisalaa olivat erikoiskorien lisäksi mm. räätälintyönä tehdyt sisustat, jatketut limusiinit ja panssaroidut autot. Niinpä Caro otti mielellään vastaan tilauksen S-luokan huippuversion, eli 560 SEL:n pohjalta tehdystä farmarista. Vuonna 1990 valmistunut auto nimettiin tehtaan käyttämiä lyhenteitä hyödyntäen 560 TEL:ksi, ja muutostöissäkin hyödynnettiin monia alkuperäisosia.

-- MAINOS --




Takapään linjat saivat inspiraationsa W124:n farmarista, josta napattiin myös takavalot sekä todennäköisesti myös takalasi. Auton monikäyttöisyys koheni farmariperän ansiosta huimasti, ja takapenkkiläisilläkin riitti rutkasti jalkatilaa lähtökohtana käytetyn Lang-version pitkän akselivälin ansiosta. Konepellin alla murisi mallimerkinnän mukainen 5,6-litrainen V8, jonka tuottamat 279 hevosvoimaa ja 430 newtonmetriä ohjattiin herrasfarmarin takapyörille nelivaihteisen automaatin kautta.

-- MAINOS --

Alun perin Eurooppaan myyty auto on sittemmin löytänyt tiensä Atlantin toiselle puolelle, ja nyt se on myynnissä newyorkilaisessa autoliikkeessä. Metallimustalla ulkovärillä ja mustalla nahkasisustalla höystetty luksusfarkku on edelleen hyvin siistissä kunnossa, ja mittarissa on tällä hetkellä noin 103 000 kilometrin ajomäärä. Hintaa ei mainita, mutta Stuart Parr Collection -niminen myyjäliike kertoo sen varmasti tosiostajille.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan ja Polestarin tehokkaimmat täys-sähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi itsenäiseksi hi-tech...

Virolaiselta kirpputorilta löytyvä DeLorean on melkoinen kirppislöytö

Kirpputorit ovat tunnetusti paikkoja, joista voi tehdä hyviä löytöjä. Yksi löytää harvinaisen muumimukin, toinen vanhan putkiradion ja kolmas Matin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.