Todellinen erikoisuus 30 vuoden takaa – 560 TEL on Ässämersun pohjalta tehty farmari

Mercedes-Benz oli pitkään sitä mieltä, että farmariautot eivät olleet tarpeeksi herraskaisia tähtimerkin imagon kannalta. Monet koripajat tekivät kuitenkin omia farmari-Mersujaan, ja lopulta tehdas lähti itsekin näille markkinoille vuonna 1977 esitellyn S123-korin myötä.

W123:n farkkumalli sai 1980-luvulla seuraajan vastaavalla reseptillä luodusta S124:stä, mutta S-luokasta ei sentään lähdetty tekemään farmaria. Jo pelkkää ajatusta edustusluokan sedanin farkkuversiosta olisi varmasti pidetty pyhäinhäväistyksenä Stuttgartin suunnalla, mutta tällaisellekin autolle oli jonkin verran kysyntää. Niipä yksittäiset koripajat rakensivat muutamia farmareita myös W126-korimallin Ässästä.

Yksi näistä koriräätäleistä oli Saksan Hampurissa toiminut Caro International, jonka osaamisalaa olivat erikoiskorien lisäksi mm. räätälintyönä tehdyt sisustat, jatketut limusiinit ja panssaroidut autot. Niinpä Caro otti mielellään vastaan tilauksen S-luokan huippuversion, eli 560 SEL:n pohjalta tehdystä farmarista. Vuonna 1990 valmistunut auto nimettiin tehtaan käyttämiä lyhenteitä hyödyntäen 560 TEL:ksi, ja muutostöissäkin hyödynnettiin monia alkuperäisosia.





Takapään linjat saivat inspiraationsa W124:n farmarista, josta napattiin myös takavalot sekä todennäköisesti myös takalasi. Auton monikäyttöisyys koheni farmariperän ansiosta huimasti, ja takapenkkiläisilläkin riitti rutkasti jalkatilaa lähtökohtana käytetyn Lang-version pitkän akselivälin ansiosta. Konepellin alla murisi mallimerkinnän mukainen 5,6-litrainen V8, jonka tuottamat 279 hevosvoimaa ja 430 newtonmetriä ohjattiin herrasfarmarin takapyörille nelivaihteisen automaatin kautta.

Alun perin Eurooppaan myyty auto on sittemmin löytänyt tiensä Atlantin toiselle puolelle, ja nyt se on myynnissä newyorkilaisessa autoliikkeessä. Metallimustalla ulkovärillä ja mustalla nahkasisustalla höystetty luksusfarkku on edelleen hyvin siistissä kunnossa, ja mittarissa on tällä hetkellä noin 103 000 kilometrin ajomäärä. Hintaa ei mainita, mutta Stuart Parr Collection -niminen myyjäliike kertoo sen varmasti tosiostajille.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.