Nissan tunnetaan tänä päivänä polttomoottoriautojensa lisäksi myös Leaf- ja e-NV200 -sähköautoistaan, joista jälkimmäinen on yli 70 vuotta sitten kehitetyn pakettiauton jälkeläinen.
Japani kärsi toisen maailmansodan jälkeen öljykriisistä ja autonvalmistajien piti kehittää vaihtoehtoisella energialla kulkevia ajoneuvoja. Prince Motors, joka sulautui myöhemmin Nissaniin, kehitti vuonna 1947 Tama-merkkisen pakettiauton, johon mahtui kaksi henkilöä ja hieman yli 450 kiloa tavaraa.
Tama-sähköpakettiauto on varustettu 3,3 kW:n sähkömoottorilla, jonka teho vastaa noin 4,5 hevosvoimaa. Autossa on 40 voltin lyijyakustot, joiden avulla autolla pääsi jopa 65 kilometrin toimintamatkaan ja 35 km/h huippunopeuteen. Se ei kuulosta tämän päivän mittapuulla paljolta, mutta vuonna 1947 se oli vaikuttavaa. Akut oli jo tuolloin sijoitettu auton alaosaan, jotta auton painopiste olisi mahdollisimman matala, ja kiihdytys tapahtui välittömästi, aivan kuten tämän päivän sähköautoissa.
Nissan panostaa voimakkaasti sähköautojen kehitykseen, kuten moni muukin autonvalmistaja. Tulemme näkemään seuraavan kymmenen vuoden sisällä huikean määrän uusia sähköautoja markkinoilla. Toivomme kuitenkin, että vanha kunnon polttomoottori ei tule kokonaan poistumaan, sillä mikä voittaisi moottorin murinan, pakoputken paukkeen ja bensankatkuisen hajun?