Testissä Vpecker E4 OBD2-järjestelmätesteri

Saimme testiin autokorjaamotason luku- ja ohjelmointitoiminnot sisältävän Vpecker E4 OBD2 -järjestelmätesterin, minkä tarkoitus on helpottaa muun muassa autoissa esiintyvien vikojen selvittämistä.

OBD-termi tulee englanninkielisistä sanoista On-Board Diagnostics, mikä tarkoittaa auton sisäistä valvontajärjestelmää. Järjestelmä tarkkailee muun muassa moottorinohjausyksikön toimintaa ja kirjaa mahdolliset vikatilanteet muistiin vikakoodeina. Nämä muistiin kirjatut vikakoodit on mahdollista lukea OBD-standardin mukaisella vikakoodilukijalla, jonka apuna oleva ohjelmisto tulkitsee ymmärrettävään muotoon. Vikakoodin lukija liitetään OBD-liittimeen, joka tuli pakolliseksi kaikkiin autoihin 1. tammikuuta 2001. Sittemmin standardit ja järjestelmät ovat hieman kehittyneet ja nyt testissä ollut laite on OBD2-standardin mukainen.

Laite ja ohjelmisto

Vpecker E4 OBD2 -järjestelmätesteriin kuuluu kattava diagnostiikkaohjelmisto, joka ladataan valmistajan sivuilta mukana tulevan käyttäjätunnuksen ja salasanan avulla. Ohjelmisto on yhteensopiva Android-käyttöjärjestelmän kanssa, joten se voidaan asentaa joko Android-älypuhelimeen tai -tablettiin.

Sovelluksen asentamisen jälkeen ladataan vielä ajoneuvokohtaiset koodikirjastot tarpeen mukaan, sekä erikoistoiminnot, kuten akun vaihdon jälkeinen virhevalon nollaus, venttiilien ajoitus, airbag-valo, sähköinen käsijarru, öljynvaihtovalo ja avainten ohjelmointi. Koodikirjastojen ja erikoistoimintojen lataaminen onnistuu suoraan sovelluksesta.  Ajantasainen lista tuetuista automerkeistä ja -malleista, sekä sovelluksen erikoistoiminnoista löytyy tuotetta myyvän e-ville.comin -blogisivulta. Valmistaja päivittää aktiivisesti sovellusta, joten merkki- ja mallilista tulee todennäköisimmin vielä kasvamaan jatkossa.

Käyttökokemukset

Kytkimme Vpeckerin kiinni J11-malliseen Nissan Qasqaihin, jonka OBD-liitin löytyi ratin alapuolella olevan muovisen luukun takaa. Luukun avaaminen vaati päättäväisyyttä, mutta saimme sen kuitenkin kiinnikeitä rikkomatta auki. Sitten Vpecker kiinni OBD-liittimeen ja autoon virrat päälle – ajoneuvon on oltava käynnissä tai vähintään virrat päällä, jotta OBD-tietoja voidaan lukea.

Sovellus kytkeytyi heittämällä Vpeckeriin ja tarkisti parilla klikkauksella kaikki auton järjestelmät. Auton vikamuistista löytyi muutama vikakoodi, jotka olivat peräisin muun muassa akun vaihdosta ja parista muusta talviaikaan tapahtuneesta vikatilanteesta. Sovellus tarjosi koodien lukemisen jälkeen vaihtoehdoksi vikamuistin nollausta, joka sujui yhtä vaivattomasti kuin niiden lukeminen.

Suosittelemme

[easy-image-collage id=30669]

Kenelle?

Laite on tehty kattavaan vian etsintään, vikakoodien lukemiseen, niiden nollaamiseen ja erityisten ohjelmointitoimintojen suorittamiseen. Se on suunniteltu kattavien  ominaisuuksiensa puolesta korjaamokäyttöön, mutta hintansa puolesta sopii myös yksittäisen kuluttajan kukkarolle. Toki netistä löytyy myös muutaman kympin OBD-laitteita, mutta niiden käyttö on lähinnä viihteellistä ja niistä harvoin löytyy yksityiskohtaista vikakooditukea useille automerkeille ja -malleille.

Vpecker E4-järjestelmätesteriä Suomessa myy e-ville.com ja sen hinta on 269,95 euroa (sis.alv.24%)

Lue lisää