Teslan pick-upia ei saa myydä Euroopassa – kulmikas Cybertruck on liian vaarallinen sekä jalankulkijoille että matkustajille

Tesla kohahdutti marraskuussa automaailmaa esittelemällä radikaalin Cybertruckin, joka lienee alan kulmikkain ilmestys sitten 1970-luvun futurististen konseptien. Mm. James Bondin sukellusveneenäkin toimineesta Lotus Espritistä muotoihinsa inspiraation saaneen ilmestyksen koripellit on tehty ruostumattomasta teräksestä toisen automaailman ikonin, eli DeLorean DMC-12:n tavoin. Tesla haluaa korostaa materiaalivalinnallaan lava-autonsa kestävyyttä, mitä tukevat myös luodinkestäviksi mainostetut ikkunat, jotka kylläkin hajosivat ensiesittelyssä.

Cybertruckin prototyyppejä on jo nähty jenkkikilpien välissä mm. itse Elon Muskin puikottamana. Pick-upin tuotannon on luvattu käynnistyvän vuonna 2021, ja valikoiman pitäisi laajentua seuraavan vuoden puolella. Cybertruckin muotojen sopivuutta sarjavalmistukseen on jo ehditty epäillä, mutta Tesla on ilmeisesti tosissaan erikoisen designinsa kanssa. Auton raakakoristakin on nimittäin julkaistu kuvia, joissa korirakenteen kulmat ovat aivan yhtä terävät.

-- MAINOS --

Suoraviivaiset muodot johtuvat Teslan mukaan siitä, että materiaalina käytettävää ruostumatonta terästä ei pysty taivuttamaan kaarevaksi. Amerikassa tämä ei ehkä ole ongelma, mutta Euroopassa pätevät eri turvallisuusnormit. AutomobileWoche-niminen julkaisu haastatteli aiheesta Saksan katsastusviranomaisia, joiden mukaan autoa ei voi myydä sellaisenaan vanhalla mantereella. Cybertruckin ruostumattomasta teräksestä tehty rakenne on ensinnäkin liian jäykkä, jolloin se ei pysty imemään itseensä energiaa törmäyksissä.

Liiankin tuhti rakenne voi saada matkustajat tuntemaan olonsa turvalliseksi, mutta todellisuudessa törmäysenergia välittyisi auton kokoonpainuvien vyöhykkeiden sijasta matkustajiin. Lisäksi Teslan nokkapellin ja etupuskurin pitäisi olla paljon joustavammat jalankulkijaturvallisuuden takaamiseksi. Pick-upin terävät kulmatkin ovat suuri riski tässä suhteessa, joten auton kori vaatisi todella kattavia muutoksia Euroopan tieliikennehyväksynnän saamiseksi.

-- MAINOS --




Teslan kotimarkkinoilla tämä ei ole ongelma, koska valmistajat voivat itse sertifioida tämäntyyppiset autot tieliikennehyväksynnän saamiseksi. Euroopassa asia on kuitenkin toisin, ja esimerkiksi Saksassa maan viranomaiset ja TÜV-katsastuslaitos ovat mukana uuden automallin luokitteluprosessissa. Myös esimerkiksi Euro NCAP:n tekemät törmäystestit ovat vanhalla mantereella tärkeitä, kun taas USA:ssa light-duty truck -kategoriaan luettavalta Cybertruckilta ei edes vaadita tiettyjä turvallisuusominaisuuksia rekisteröintikelpoisuuden saamiseksi.

-- MAINOS --

Jäämme siis odottelemaan, aikooko Tesla tehdä Cybertruckin rakenteeseen todella perustavanlaatuisia muutoksia Eurooppaa varten vai jääkö superkulmikas avolava lopulta vain kotimarkkinoiden erikoisuudeksi.

Toim. huom: Toisaalta, jos Musk pystyy lähettämään raketin Marsiin, niin ehkä hän myös pystyy muokkaamaan tuotantomallin puskurin säädökset täyttäväksi.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Toyota Celica täyttää 50 vuotta – rallissakin legendaarisen japanilaissportin ura venyi seitsemän sukupolven mittaiseksi

Ford Mustangin perustamalla poniautoluokalla oli kauaskantoisia seurauksia muillakin mantereilla. Euroopassa tämän idean pohjalta syntyivät Ford Capri ja Opel Manta,...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.