Teslan Giga-juna pystyy kuljettamaan tehtaalle jopa 4 500 työntekijää joka päivä.
Tesla on alkanut liikennöidä Saksassa junaa, joka kulkee nimellä ”Giga Train”- kuinkas muutenkaan. Kaikki ei kuitenkaan ole sitä mitä voisi olettaa, sillä kyseessä ei ole sähköautonvalmistajan suunnittelema, kehittämä tai rakentama juna laisinkaan. Amerikkalaisyhtiö ei edes omista sitä.
Juna esiteltiin ensimmäisen kerran elokuun alussa, ja sitä käytetään vain ja ainoastaan työntekijöiden kuljettamiseen Teslan Gigafactoryyn Berliinissä. Se kulkee nykyisen Erkner-aseman välillä, ja pysähtyy tehtaan uudessa asemassa Tesla Südissä. Keksinnön olisi tarkoitus kuljettaa työmaalle jopa 4 500 työntekijää joka päivä, ja juna auttaa myös vähentämään pysäköinnin tarvetta tehtaalla. Positiivisena puolena voidaan myös pitää sitä, että junan ansiosta paikallisilta teiltä viedään ruuhkahuippuina näin myös työmatkaliikennettä pois.
Kuten Teslan autot, on juna tietenkin akkukäyttöinen, ja sitä voidaan ladata sähköistettyä radalla, tahi ajaa pelkän akkuvirran voimin tavallisilla radoilla. Junasta löytyy 120 istumapaikkaa, ja se voi kuljettaa kerrallaan 500 henkilöä matkaa kohden. Amerikkalaisyhtiö ei kuitenkaan ole oikein uskaltanut, tai sitten vain saanut tarpeeksi resursseja junien valmistamiseen, sillä kyseessä ei tällä kertaa ole Teslan tekele.
Kyseessä on nimittäin saksalainen Siemens Mireo Plus B -juna. Nämä junat ovat jo olleet käytössä muutaman vuoden, ja ne kulkevat useilla muilla rataosuuksilla Saksassa. Junassa hyödynnetään japanilaisen Toshiban litium -titaanioksidiakkuja, ja se voi kulkea jopa 120 km pelkällä akkuvirralla.
Suosittelemme
Junaa liikennöi Niederbarnimer Eisenbahn (NEB), joka on yksityinen alueellinen rautatieyhtiö Berliinissä ja Brandenburgissa. Junalla onkin samanlainen valkoisen, keltaisen ja mustan muodostamat tunnusvärit kuin muilla sen liikennöimillä osuuksilla. Teslan junan tärkein erottuva piirre onkin oikeastaan vain Giga Train -teksti, joka lukee kyljissä. Saksalainen julkaisu SWR on lisäksi raportoinut, että Tesla ei itse edes omista junaa, sillä se on Saksan Baden-Württembergin osavaltion omaisuutta, joka on vain vuokrattu sähköautonvalmistajalle.