Teslan Cybertruck ei olekaan aivan sitä, mitä on luvattu

Teslan toimitusjohtaja Elon Musk on viestittänyt, että hänellä on huonoja uutisia kaikille Cybertuckista ennakkovarauksen tehneille asiakkailleen.

Globaalit kriisit koettelevat autonvalmistajia nykyään monelta eri suunnalta. Myös Tesla on saanut osansa, sillä kauan odotetun Cybertruckin hintalappu on noussut, ja auton ominaisuuksien hulppeista lupauksistakin on jouduttu tinkimään. Musk ilmoitti asiasta Teslan varsinaisessa yhtiökokouksessa Teslan uudella tehtaalla Teksasissa.

Ensimmäistä kertaa jo vuonna 2019 julkistettu Cybertruck on ollut monien viivästysten kohteena, mutta tämä on ensimmäinen kerta, kun Tesla ilmoitti muutoksista itse ajoneuvon suorituskykyyn.

”Ikävä kyllä Cybertruckin tekniset tiedot ja hinnat ovat erilaisia. Inhoan antaa tällaisia huonoja uutisia”, Musk sanoi, ja jatkoi, että nykyisen inflaation aikana ei voi mitenkään pitää kiinni luvatusta. Toimitusjohtaja ei kuitenkaan esittänyt mitään käytännön lukuja, joten on vaikea sanoa, mitä se tarkoittaa asiakkaille.

Suosittelemme

Kun Cybertruck esiteltiin näyttävästi ensimmäisen kerran, yritys lupasi, että takapyörien osalta yksimoottorinen perusmalli alkaa 39 900 dollarista, mikä olisi asettanut sen samalle viivalle kilpailevan Ford F-150 Lightningin kanssa.

Musk myös totesti, että inflaatio on pyyhkinyt koko autoteollisuuden yli, ja iskenyt erityisesti tuoreisiin yrityksiin. Esimerkiksi Teslan kovimpiin kilpailijoihin kuuluvan Rivianin tiedetään nostaneen jo autojensa hintoja jopa asiakkailta, jotka ovat jo tilanneet autonsa. Tämä päätös tosin sai autonvalmistajan osakekurssit syöksymään, ja pakotti yrityksen toimitusjohtajan pyytämään tapahtunutta anteeksi, sekä vetämään hinnannousupäätöksen takaisin.

Cybertruckin teknisistä ominaisuuksista Tesla sanoi vuonna 2019, että auton toimintamatka olisi jopa yli 800 kilometriä, kuorman kantokyky 1 588 kg ja vetokyky jopa 6 350 kg. Maavaraakin luvattiin 41 cm ja autossa piti alun perin olla kolme sähkömoottoria. Jos talouden näkymät jatkavat huonontumistaan Yhdysvalloissa ja muualla maailmassa, on mielenkiintoista nähdä, mitä alun perin kaavaillusta Cybertruckista on jäljellä sen mahdollisen tuotannon alkamisen aikoihin ensi vuoden puolella.

11 KOMMENTIT

  1. Noi vety miehet kyllä löytää joka paikkaan. Suomessa on tasan 1 vetyauto, jotta siitä saadaan kokemuksia, mielelläni kuulisin rehellisiä veikkauksia minä vuonna täällä olisi 10 vetyautoa ? Tai 10 tankkauspaikkaa vedylle ? Se ei kuitenkaan ole ihan lähiaikoina.

  2. Kaikki tietää ettei ole menetelmää kuinka vedyn jakelu voidaan hoitaa tehokkaasti, ei ole kivaa odottaa 15 min joka tankkauksen välissä tankkausaseman paineistusta.

  3. Joka vielä väittää vetyautojen olevan tulevaisuudessa henkilöliikenteessä missään merkittävässä roolissa, ei ole tutustunut asiaan tai ymmärtänyt sitä.

  4. Hienoa analysointi protoneilta. Onko neutronit vielä tallessa? 🤭 Spedet taas kertoo kuinka maailma pelastetaan toetokoneelta 🤗

  5. Ajelen tätä nykyä sähköllä ja se on täysin ylivoimainen. Nykyisissä autoissa ainoa tilanne, missä se häviää on, kun joutuu vetämään raskaan peräkärryn talvella Lappiin. Siinä tulee pari ylimääräistä pysähdystä ja aikaa menee tunti-pari enemmän. Toisaalta säästöä tulee satanen.

    Vetyauto on sähköauto, jossa on tarpeeton generaattori mukana.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat