Tesla takaisinkutsuu yli kaksi miljoonaa autoa Yhdysvalloissa turvallisuuspuutteiden johdosta

Ohjelmistopäivitykset lisäävät ylimääräisiä hälytyksiä varmistaakseen, että kuljettaja pysyy keskittyneenä ajamiseen, kun itseohjautuvuus on käytössä.

Teslalla ei vielä ole Mercedesin tai BMW:n kaltaista kolmostason autonomiaan pystyvää autoa, vaikka amerikkalaisvalmistaja onkin luonut itselleen mainetta kuljettajaa avustavan tekniikan eturintamassa Autopilot- ja FSD-järjestelmiensä ansiosta. Maine on kuitenkin ollut negatiivisten uutisten siivittämänä koetuksella, joista viimeisimmän mukaan autonvalmistaja on joutunut kutsumaan tarkastuksiin peräti kaksi miljoonaa Model S, X, 3 ja Y -mallien sähköautoa. Tämä tapahtui sen jälkeen, kun amerikkalaiset turvallisuusviranomaiset päättivät, että Teslan kakkostasolle yltävää itseohjautuvuustekniikkaa voidaan käyttää väärin.

Yhdysvaltain liittovaltion liikenneturvallisuusvirasto (NHTSA) on tutkinut Autopilot-järjestelmän turvallisuutta parin vuoden ajan, kun yhtiön käyttämä tekniikka nousi otsikoihin, ja sitä syytettiin useista onnettomuuksista. Nyt NHTSA kertoo, että Tesla ei ole tehnyt tarpeeksi estääkseen kuljettajia luottamasta liikaa auton itseohjautuvuusjärjestelmään, joka voi kiihdyttää, jarruttaa ja ohjata autoa sen omalla kaistalla. Teslan käytöstä löytyvä Enhanced Autopilot pystyy käsittelemään lisäksi kaistanvaihtoja.

Kumpikaan järjestelmä ei tee Teslasta täysin autonomista. NHTSA kuitenkin totesi, että jotkut kuljettajat ovat saattaneet väärinkäyttää tekniikka, kun taas toiset eivät ehkä ole tietoisia sen kytkeytymisestä pois päältä, jolloin heidän on palattava perinteiseen manuaaliseen ohjaukseen. “Tietyissä olosuhteissa automaattisen ohjauksen ollessa kytkettynä ominaisuuden säätimien näkyvyys ja laajuus eivät välttämättä riitä estämään kuljettajaa avustavan ominaisuuden väärinkäytöltä”, NHTSA:n raportissa todetaan. ”Kun kuljettaja ei huomaa itseohjautuvuuden kytkeytymistä pois päältä, onnettomuusriski kasvaa”.

NHTSA:n päätöksestä seuraa, että Tesla julkaisee maksutta ohjelmistopäivityksen, joka lisää ylimääräisiä hälytyksiä varmistaakseen, että kuljettaja pysyy keskittyneenä, kun Autopilot-järjestelmä on käytössä. Samainen päivitys lisää myös hälytyksiä kuljettajalle, jotta tämä ymmärtää järjestelmän kytkeytyneen pois päältä.

“Lisäominaisuuksiin kuuluvat muun muassa visuaalisten hälytysten näkyvyyden lisääminen käyttöliittymässä, itseohjautuvuusjärjestelmän kytkemisen ja poiskytkemisen yksinkertaistaminen, sekä lisätarkistukset kyseisen järjestelmän käyttöönoton yhteydessä”, Teslan korjauskehotuksessa mainitaan. Se myös varoittaa “mahdollisesta järjestelmän poiskytkeytymisestä, jos kuljettaja ei osoita jatkuvaa aktiivista ajovastuuta toiminnon ollessa päällä”. Ajoneuvot, joita takaisinkutsu koskee, ovat vuosien 2012-23 Model S, 2016-23 Model X, 2017-23 Model 3 ja 2020-23 Model Y, joita on yhteensä 2 031 220 ajoneuvoa.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat