Ohjelmistopäivitykset lisäävät ylimääräisiä hälytyksiä varmistaakseen, että kuljettaja pysyy keskittyneenä ajamiseen, kun itseohjautuvuus on käytössä.
Teslalla ei vielä ole Mercedesin tai BMW:n kaltaista kolmostason autonomiaan pystyvää autoa, vaikka amerikkalaisvalmistaja onkin luonut itselleen mainetta kuljettajaa avustavan tekniikan eturintamassa Autopilot- ja FSD-järjestelmiensä ansiosta. Maine on kuitenkin ollut negatiivisten uutisten siivittämänä koetuksella, joista viimeisimmän mukaan autonvalmistaja on joutunut kutsumaan tarkastuksiin peräti kaksi miljoonaa Model S, X, 3 ja Y -mallien sähköautoa. Tämä tapahtui sen jälkeen, kun amerikkalaiset turvallisuusviranomaiset päättivät, että Teslan kakkostasolle yltävää itseohjautuvuustekniikkaa voidaan käyttää väärin.
Yhdysvaltain liittovaltion liikenneturvallisuusvirasto (NHTSA) on tutkinut Autopilot-järjestelmän turvallisuutta parin vuoden ajan, kun yhtiön käyttämä tekniikka nousi otsikoihin, ja sitä syytettiin useista onnettomuuksista. Nyt NHTSA kertoo, että Tesla ei ole tehnyt tarpeeksi estääkseen kuljettajia luottamasta liikaa auton itseohjautuvuusjärjestelmään, joka voi kiihdyttää, jarruttaa ja ohjata autoa sen omalla kaistalla. Teslan käytöstä löytyvä Enhanced Autopilot pystyy käsittelemään lisäksi kaistanvaihtoja.
Kumpikaan järjestelmä ei tee Teslasta täysin autonomista. NHTSA kuitenkin totesi, että jotkut kuljettajat ovat saattaneet väärinkäyttää tekniikka, kun taas toiset eivät ehkä ole tietoisia sen kytkeytymisestä pois päältä, jolloin heidän on palattava perinteiseen manuaaliseen ohjaukseen. “Tietyissä olosuhteissa automaattisen ohjauksen ollessa kytkettynä ominaisuuden säätimien näkyvyys ja laajuus eivät välttämättä riitä estämään kuljettajaa avustavan ominaisuuden väärinkäytöltä”, NHTSA:n raportissa todetaan. ”Kun kuljettaja ei huomaa itseohjautuvuuden kytkeytymistä pois päältä, onnettomuusriski kasvaa”.
NHTSA:n päätöksestä seuraa, että Tesla julkaisee maksutta ohjelmistopäivityksen, joka lisää ylimääräisiä hälytyksiä varmistaakseen, että kuljettaja pysyy keskittyneenä, kun Autopilot-järjestelmä on käytössä. Samainen päivitys lisää myös hälytyksiä kuljettajalle, jotta tämä ymmärtää järjestelmän kytkeytyneen pois päältä.
“Lisäominaisuuksiin kuuluvat muun muassa visuaalisten hälytysten näkyvyyden lisääminen käyttöliittymässä, itseohjautuvuusjärjestelmän kytkemisen ja poiskytkemisen yksinkertaistaminen, sekä lisätarkistukset kyseisen järjestelmän käyttöönoton yhteydessä”, Teslan korjauskehotuksessa mainitaan. Se myös varoittaa “mahdollisesta järjestelmän poiskytkeytymisestä, jos kuljettaja ei osoita jatkuvaa aktiivista ajovastuuta toiminnon ollessa päällä”. Ajoneuvot, joita takaisinkutsu koskee, ovat vuosien 2012-23 Model S, 2016-23 Model X, 2017-23 Model 3 ja 2020-23 Model Y, joita on yhteensä 2 031 220 ajoneuvoa.