Tesla julkisti uuden supernopean latausjärjestelmän – Supercharger V3

Teslan Supercharger-verkostossa on jo liki 1500 pistettä eri puolilla maailmaa. Vuodesta 2012 alkaen verkosto on kasvanut tasaisesti, ja toiminut Model S ja Model X autojen latauspaikkana pidemmillä siirtymillä. Supercharger on tarjonnut parhaimmillaan liki 120 kW lataustehon, mikä on jo sellaisenaankin riittänyt erittäin ripeään matkantekoon. Tällä hetkellä asemia varustetaan Euroopassa CCS-liittimin, jolloin myös uusin Model 3 voi käyttää niitä.

Nyt Tesla esitteli kokonaan uuden Supercharger V3 standardin, joka mahdollistaa maksimissaan 250 kW lataustehon. Ensimmäisenä suurta lataustehoa pystyy ottamaan vastaan uusinta akkutekniikkaa käyttävä Model 3, kunhan tämän mahdollistava ohjelmistopäivitys on asennettu. Jatkossa myös Model S ja Model X mallien latausnopeus nousee vastaavasti.

-- MAINOS --

Teslan mukaan Model 3 (ja samalla tuleva Model Y) pystyy ottamaan sähköä vastaan 250 kW teholla, jolloin tunnissa voisi ladata sähköt 1500 km ajoon! Model 3 akku tosin täyttyy paljon nopeammin, mutta käytännön puolen tunnin lataus 400-500 km tekee matka-ajosta todella nopeaa. Jää nähtäväksi kuinka paljon vanhempien S ja X -mallien latausteho nousee.

Lisätehon lisäksi uusi Supercharger V3 mahdollistaa aurinkokennojen ja Powerpackien käytön. Latausasemaan yhdistetyn akuston tarkoituksena on tasata tehopiikkejä, jolloin aseman sähkönsyötössä ei tarvitse varautua maksimitehoon. Lisäksi Powerpack varastoi aurinkokennojen tuottaman sähkön mikäli autoja ei juuri sillä hetkellä ole latauksessa. Myös kahden vierekkäisen tolpan tehonjako poistuu päivityksen yhteydessä.

-- MAINOS --




Supercharger V3 latauskaapeli on nestejäähdytetty korkeita tehoja kestääkseen, mutta pysyy silti ohuempana kuin nykyinen latauskaapeli. Jäähdytinlaitteisto ja -pumppu voidaan asentaa nykyisten Supercharger-tolppien jalustaan. Uuden invertterin hyötysuhde on noussut 92% → 96%, ja Tesla uskoo säästävänsä jatkossa energiakustannuksissa merkittävästi.

Epävirallisesti tiedetty akkulämmitys Superchargeria kohti ajaessa esiteltiin nyt virallisesti nimellä On Route Battery Warmup. Lämmityksen luvataan lyhentävän latausaikaa 25% myös vanhemmilla latureilla. Uudistuksen yhteydessä myös V2 Supercharger saa hivenen lisää latausnopeutta maksimitehon noustessa 145 kW. Kokonaisuudessaan Tesla ennustaa uuden V3:n lyhentävän keskimääräisen latausajan 15 minuuttiin ja kertoo nykyisen latausverkoston pystyvän uudistusten jälkeen käsittelemään tuplamäärän latauksia päivässä.

-- MAINOS --

Keskimääräinen latausaika laskee sekä akunlämmityksen että kasvaneen maksimitehon ansiosta. KUVA: Tesla

Kilpailijoiden vasta avatessa ensimmäisiä 175 kW latauspisteitä Tesla ottaa etumatkaa uudella Superchargerilla. Parantuneen kapasiteetin myötä kiihkeästi myyvä Model 3 ja tuleva Model Y eivät ruuhkauta latauspisteitä. Kilpailijoita suurempi latausteho yhdistettynä luokissaan muita merkkejä taloudellisempiin sähköautoihin pitää Teslan lähivuosinakin ykkösvalintana matka-ajoon.

Joose Luukkanenhttp://sahkoautokirja.fi
Sähköautoileva Huippumyyjä tarinoi Teslan ratin takaa matkakokemuksia ja raportoi uusista jutuista sähköautorintamalla. Alfamer julkaisi syyskuussa 2020 Joosen kirjan Sähköautoista. Hyödynnä alekoodi TYYLINIEKKA tilatessasi kirjan allaolevasta linkistä.

Uusimmat

Porsche raotti salaisuuden verhoa – uusi 911 GT3 näyttää tältä

Vaikka koko automaailma tuntuu sähköistyvän tai siirtyvän ainakin downsizing-henkisiin turbokoneisiin, myös perinteisiä korkealle kiertäviä vapareita onneksi vielä tehdään. Porschella...

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan Model 3-sarjan ja Polestarin tehokkaimmat täyssähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.