Tesla Model 3:een tehdään parannuksia autolle sattuneen kolarin jälkeen

Teslan edullisin malli Model 3 on auto, joka ratkaisee sähköautopioneerin tulevaisuuden autonvalmistajana. Tesla on tehnyt koko olemassaolonsa ajan tappiota, mutta suuremmille ostajaryhmille sopiva Model 3 saattaa kääntää kurssin kohti voitollisia lukuja. Auton alkutaival on kuitenkin ollut varsin kivinen, koska tuotantomääriä ei ole saatu lähellekään tavoitteita mm. korien hitsaukseen liittyvien ongelmien vuoksi. Lisäksi ensimmäisten valmistuneiden autojen laatu on ollut kaukana optimaalisesta. Esimerkiksi koripaneelien väliset raot ovat olleet sen verran epätasaiset ja suuret, että eräs autoalan asiantuntija luonnehti niiden näkyvän Marsiin saakka.

Nämä ongelmat poistuvat toivottavasti tuotannon edetessä, ja ensimmäisiä valmistuneita Model 3:ia on onnistuttu toimittamaan jo asiakkaillekin muutaman kuukauden ajan. He ovat puolestaan onnistuneet kolaroimaan niitä heti kättelyssä, koska nettiin on putkahtanut kuvia jo useasta mällätystä Model 3:sta. Nyt Reddit-sivustolle postattiin kuvia mustasta Teslasta, jonka kolaroi itsensä sopivasti Model 3 Crash Test Dummyksi nimennyt sähköautokuski.

Hän osui Model 3:llaan pysäköityyn autoon noin 100 km/h:n vauhdissa. Tesla-kuljettaja oli hyvin tyytyväinen autonsa turvallisuuteen, koska hän loukkasi rytäkässä ainoastaan hieman oikeaa jalkaansa. Sekä paikalle hälytetty ambulanssimiehistö että romutetun Teslan myöhemmin noutanut hinausautokuski kertoivat, että tällaisista onnettomuuksista ei yleensä kävellä pois lähes vammoitta.

Model 3:n turvallisuus on siis periaatteessa erinomaisella tasolla, mutta matkustajan osalta kaikki ei mennyt ihan yhtä hyvin. Etupenkillä istunut henkilö löi nimittäin käsivartensa Teslan kojelaudan keskellä komeilevaan massiiviseen ruutuun, joka meni sirpaleiksi. Siitä tuli viiltoja käsivarteen, ja hansikaslokeron kanttakaan ei saatu avattua käsin kolarin jälkeen asian selvittelyssä tarvittavien paperien kaivamiseksi.

Teslansa kolaroinut henkilö ehdotti mällin jälkeen, että sähköautovalmistaja kehittäisi keskiruudun eteen jonkinlaisen turvatyynyn ja lisäisi auton varusteisiin hanskalokeron manuaalien avausmahdollisuuden. Tesla-kuski oli kaikesta huolimatta niin tyytyväinen autoonsa, että hän laittoi heti uuden Model 3:n tilaukseen.

Tarina ei pääty vielä tähän, koska Teslan ylin pomo Elon Musk otti heti opikseen kolarista. Hän lupasi jo Twitter-tilillään, että Model 3:een lisätään softatoiminto, joka avaa hanskalokeron kannen automaattisesti kolarin jälkeen. Keskinäytön turvatyynyä Musk ei sentään luvannut, mutta ruudun etu- tai takapuolelle voidaan kuulemma lisätä ohut muovikalvo estämään näytön sirpaloituminen. Model 3 ei siis vieläkään vaikuta olevan täysin valmis, mutta ainakin Tesla ottaa palautteesta todella nopeasti opikseen.

View post on imgur.com

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...