Tesla Club Finland järjesti huhtikuun kuukausitapahtuman Hyvinkään Sveitsissä. Jokamies kävi paikan päällä katsomassa mistä oli kyse.
Tesla Roadster
Bongasimme latausrivistä harvinaisen näyn: sinisen Tesla Roadsterin, joka oli herätetty talviunilta sopivasti Hyvinkään tapahtumaa varten. Tämä yksilö nautti aamupalaa ja tietenkin vaihdoimme pari sanaa onnellisen omistajan kanssa. Roadster on ollut hänellä varsin tarkasti parin vuoden ajan, ja se palvelee lähinnä pyhäpäivän ajokkina. Arkiajosta vastaa mikäs muukaan kuin Model S.

Tesla Roadster on siis Teslan ensimmäinen malli, joka rakennettiin Lotus Elisen pohjalle. Akku oli 53 kWh kokoinen eli nykymalleja pienempi, mutta senkin luvattiin kuljettavan kevyen auton noin 350 km päähän – jos siis kuski malttoi ajaa hissuksiin. Suorituskyky on kohdillaan, kun nollasta sataan päästään alle neljän sekunnin.

Roadsterin tuotanto loppui Model S:n myynnin alettua vuonna 2012. Kaikkiaan mallia ehdittiin valmistaa vain vajaat 2500 kpl, joista 1800 kpl myytin Yhdysvalloissa. Sinisen Roadsterin omistajan mukaan Suomessa on tällä hetkellä aktiiviajossa tiettävästi ainoastaan hänen yksilönsä, ja kenties kaksi muuta on säilössä. Näitä soisi näkevänsä useamminkin.

Paikalla oli kymmeniä Tesloja
Tapahtumakoordinaattori Kirsin mukaan paikalla oli kaikkiaan 36 Teslaa. Näin pitkää Model S -riviä en ollutkaan aiemmin nähnyt!
Suosittelemme
Model S herättää monessa autokuumeen. Omistajat vaikuttivat tyytyväisiltä ajokkeihinsa; auto toimii moitteetta arkiajossa ja sillä ajaa helposti päivittäiset ajot. Suurempia murheita autoissa ei ole, ja peräti 8 vuoden pituinen takuu akustolle ja voimansiirrolle tarkoittaa sitä, että isompia murheita ei pitäisi tulla moneen vuoteen. Käytännön estettä sähköautoilun aloittamiselle ei siis ole.

Yhden Roadsterin lisäksi paikalla oli myös muutama Model X, joista yksi oli vieraiden koeajettavana. Toisen perässä oli matkailuvaunu, ja tällaisten veturien soisi yleistyvän; ei ainakaan karavaanari hyytyisi mäkeen. Kolmas erikoisemmin väritetty yksilö heilutti oviaan valoshown tahtiin yleisön riemuksi.

Nissan Leaf
Tesla clubissa ei olla liian merkkiuskollisia, vaan paikalla oli myös neljä Nissan Leafia testattavana. Kävin itsekin koeajamassa kulkimen, joka kyllä vakuutti jopa hieman skeptisesti japanilaismerkkiin suhtautuvan ennakkoluuloisen toimittajan. Tästä lisää myöhemmin.
Autoliiton taloudellisuusajokilpailu
Autoliitto ajatti halukkailla testilenkin kilpailumielessä. Taloudellisuuskilpailuihin voi nimittäin jatkossa osallistua myös sähköautolla. Pääsin kyytiin kun testattiin miten pieneen kulutukseen Model S taipuu.
Katso videolta lisää Autoliiton kilpailuista. Harmillisesti livevideon ääni rahisee jostain syystä pahemman kerran, olikohan liikaa sähköä ilmassa?
https://www.facebook.com/Jokamies/videos/2520504741421843/
Clubitapaamisiin kannattaa osallistua
Päivän aikana olisi ollut vaikka mitä nähtävää, mutta harmillisesti samalla päivälle osui vanhan tädin syntymäpäivät. Jouduin siis livahtamaan kesken kaiken kemuihin, jotka onnekseni olivat samassa kaupungissa, mutta tästä syystä puheenvuorot jäivät väliin, enkä myöskään lopulta päässyt Model X:n ratin taakse. Tapahtumissa on paljon nähtävää ja seuraavissa mittelöissä on samaan tapaan tarjolla myös muiden merkkien sähköautoja. Kannattaa siis tulla paikalle, mikäli sähköautot kiinnostavat.
