Täyssähköistä tilaa ja tyyliä – koeajossa Peugeot E-5008

Takavuosina suositut tila-autot ovat jääneet viime aikoina pahasti trendikkäämmiksi koettujen crossoverien jalkoihin. Tila-autoja on kuitenkin edelleen olemassa, mutta useimmiten ne ovat verhoutuneet juuri crossoverin tai katumaasturin valepukuun.

Tyyli

Yksi tämän lajityypin edustajista on koeajoon otettu Peugeot E-5008, joka jatkaa ranskalaismerkkien kunnianarvoisia tilaperinteitä. Tämän kategorian eurooppalaispioneerina pidetään useimmiten Renault Espacea, mutta Peugeotin tarjontaan kuului parhaimmillaan seitsemänpaikkaisia farmareita jo vuosikymmeniä aiemmin. Tuoretta 5008:aa voidaan siis pitää vaikkapa 404 tai 504 Familiaren modernina manttelinperijänä.

Peugeot E-5008
Kuva: Turo Leppänen

Seitsemänpaikkaiseksi venyvästä crossoverista on hankala saada kovin seksikästä ilmestystä, mutta omassa kategoriassaan 5008:aa voisi luonnehtia jopa tyylikkääksi kulkupeliksi. Auton keulan design ei edusta monesta muusta sähköautosta tuttua täysin umpinaista linjaa, joten 5008:n ei pitäisi näyttää liian ufomaiselta paatuneimmankaan polttomoottorikuskin silmään.

Peugeotin keulaa koristavat merkin nykytyyliin kuuluvat viirumaiset päiväajovalot, jotka muistuttavat virallisen tulkinnan mukaan leijonan kynnen raapaisua. 5008:n muotoilu on B-pilariin asti identtistä viistoperäisen 3008:n kanssa, ja siitä taaksepäin designia dominoivat kaappimaiset linjat varsinkin sivulta katsottuna.

Peugeot E-5008
Kuva: Turo Leppänen

Sisään astuminenkaan ei tuota yllätyksiä nyky-Pösöihin tottuneille. 5008 jatkaa merkin jo toistakymmentä vuotta toteuttamaa linjaa, joka tottelee i-Cockpit-nimeä. Ideana on nostaa mittaristonäyttö mahdollisimman lähelle tuulilasin alareunaa, jolloin ratista on pakko tehdä minikokoinen. Ergonomian kannalta ratkaisussa on vieläkin omat haasteensa, joiden laajuus riippuu kuljettajan mitoista ja ajoasennosta. Allekirjoittaneen kohdalla itse mittariston näkee kyllä kurottelematta, mutta alareunan Peugeot-teksti ja ajomäärälukema jäävät edelleen ratin litistetyn yläreunan katveeseen.

Suosittelemme


Näyttöjen tyylikkyydestä on sen sijaan pakko antaa ranskalaisille täydet pisteet. Koeajetun Allure Launch Editionin 21-tuumainen kaartuva näyttö yhdistää sekä mittariston että keskiruudun visuaalisesti yhdeksi kokonaisuudeksi, jolloin vältetään monia nykyautoja vaivaava irrallaan törröttävä keskinäyttö.

Peugeot E-5008
Kuva: Turo Leppänen

Myös materiaalien laatuvaikutelma on Peugeotissa paremmalla tolalla kuin monessa muussa sähköautossa. Kangasverhoilu koristaa kojelaudan lisäksi niin keskikonsolia kuin oviverhoilujakin, ja kovamuovia alkaa löytyä vasta sisustan alemmista osista. Lisäksi Peugeotissa on maltettu säilyttää vaikkapa jokaiselle ikkunannostimelle omat nappulansa, toisin kuin eräissä kilpailijoissa.

Käytettävyyttä helpottavat myös keskinäytön alle sijoitetut ns. i-Toggle-virtuaalinäppäimet, joiden alle pystyy tallentamaan suosikkitoimintojaan. Peugeotin tietoviihdejärjestelmä on valikkorakenteeltaan varsin looginen käyttää, ja minkäänlaisia bugeja ei tullut esiin viikon kestäneen koeajon aikana. Sen sijaan kojelautaan sijoitettu ”vaihteenvalitsin” ei muutamalla kerralla tahtonut tehdä mitään virtojen kytkennän jälkeen, mutta uudelleenkäynnistäminen korjasi ongelman.

Peugeot E-5008
Kuva: Turo Leppänen

Allure-varustetasoon kuuluu kuljettajan AGR-istuin, joka tuntuu mainiolta pidemmänkin ajorupeaman jälkeen. Istuinmukavuudesta tuli kehuja myös repsikan paikalta sekä takapenkiltä, jossa riittää mukavasti polvitilaa pidemmänkin kuljettajan takana pituussuunnassa säädettävien istuinten ansiosta. Takakontin lattiasta esiin taittuvalla kolmannella rivillä olot eivät ole yhtä mukavat, mutta kyllä siellä aikuinenkin matkustaa ainakin lyhyen matkan. Kolmannen penkkirivin käyttö kutistaa tavaratilan pikkuautotasolle, mutta perusasennossaan kontti nielaisee lähes 750 litran edestä tavaraa. Takakontin sähköavaus tulee 5008:aan vasta GT-varustetason myötä.

Peugeot E-5008
Kuva: Turo Leppänen
Peugeot E-5008
Kuva: Turo Leppänen

Tekniikka

Täyssähköinen E-5008 edustaa Stellantis-konsernin tuttua sähkötekniikkaa. Crossoverin kuoriin piiloutunut tila-auto liikkuu etupyörille 210 hevosvoimaa ja 345 newtonmetriä välittävän sähkömoottorin turvin, joka kiihdyttää yli 2200 kilon painoisen möhkäleen hieman alle 10 sekunnissa nollasta sataan. WLTP-standardin mukaiseksi kulutukseksi kerrotaan 17,8-18,6 kWh 100 kilometrillä, ja saman standardin mukainen toimintamatka yhdellä latauksella on 481-500 kilometriä. Latausteho on suurimmillaan 160 kilowattia, jolloin akkujen pitäisi parhaimmillaan täyttyä puolessa tunnissa kapasiteettivälillä 20-80 %.

Peugeot E-5008
Kuva: Turo Leppänen

Akun esilämmitystä ei koeajoautossa vielä ollut, mutta sen pitäisi tulla pikapuoliin E-5008:aan. Isoksi kaapiksi Peugeot vaikuttaa käytännön ajossakin yllättävän taloudelliselta, mutta moottoritienopeudet syövät tässäkin sähköautossa nopeasti toimintamatkaa. Lisäksi mittariston toimintamatkanäyttöön ei ainakaan kilometrien osalta ole juuri luottamista, koska ne hupenevat oikeasti paljon nopeampaa tahtia. Prosenttiperusteinen toimintamatka vastaa ilmeisesti paremmin todellisuutta, mutta parhaan arvion jäljellä olevasta toimintasäteestä saa navigaattorin kautta.

Tunne

Sähkövoimalinjaa on helppo syyttää fiiliksen puutteesta, mutta tila-autossa juuri kukaan ei taida kaivata pörinöitä ja pauketta. Niinpä sähkömoottori istuu edellä mainittuja haasteita lukuun ottamatta kuin nenä päähän 5008:aan. Kulku on arkiliikenteessä hyvin vaivatonta, mutta esimerkiksi ohituksiin lähdettäessä voimavarojen rajallisuus tulee kyllä esiin. Tilanne ei juuri muutu sporttimoodillakaan, mutta toisaalta Eco-asetuskaan ei tee autosta aivan toivottoman hidasta etanaa.

Peugeot E-5008
Kuva: Turo Leppänen

Pieni ratti tekee ohjaustuntumasta ensimetreillä hyvin pelikonsolimaisen, ja sen ansiosta E-5008 myös tuntuu nurkkapyörittelyssä todellista ketterämmältä. Yli kahden tonnin todellisuus tulee mutkissa nopeasti esiin, mutta eipä tällaista autoa hankitakaan rata-ajoa varten. Ohjaukseen tottumisen jälkeen E-5008 on miellyttävä matkakumppani myös pidemmällä reissulla, ja rengasmelukin pysyy kohtuullisen hyvin aisoissa koeajoauton 20-tuumaisista pyöristä huolimatta. Jousitusmukavuudelta ei sen sijaan kannata toivoa takavuosien ranskalaista pehmeyttä, vaan E-5008 on jopa yllättävän jämäkkä tämän lajityypin edustajaksi.

Monista sähköautoista tuttua B-asentoa ei ”vaihteenvalitsimesta” löydy, mutta energiaa talteen ottavaa hidastuvuutta kaasua nostettaessa pystyy säätelemään ohjauspyörän takaa löytyvillä läpysköillä. Yhden polkimen ajo ei aivan onnistu maksimitasollakaan, mutta jarrupolkimeen tarvitsee silti koskea paljon harvemmin kuin perinteisissä polttomoottoriautoissa.

Peugeot E-5008
Kuva: Turo Leppänen

Tilankäytöltään tila-auton moderni tulkinta ei valitettavasti yllä aivan optimitasolle, koska polttomoottoriversioiden mukanaan tuoman pitkähkön keulan alta ei löydy etutavaratilaa. Muuten E-5008 pitää kuitenkin ranskalaisten tilaperinteitä kiitettävästi yllä, ja hinta-laatusuhdekaan ei ole hassumpaa tasoa. Allure Launch Edition -varusteisen koeajoauton hintalapussa lukee 51 990 euron summa, mutta edullisimmillaan E-5008:aan pääsee käsiksi karvan verran alle 50 000 eurolla. Tämän myötä Peugeotin pitäisi olla tällä hetkellä markkinoiden halvimpia, ellei peräti halvin seitsemänpaikkainen täyssähköauto.

Peugeot E-5008
Kuva: Turo Leppänen
Peugeot E-5008
Kuva: Turo Leppänen
Peugeot E-5008
Kuva: Turo Leppänen
Peugeot E-5008
Kuva: Turo Leppänen

 



Lue lisää