MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Tätä avolava-Volkkaria ei ole tarkoitettu rakennustyömaalle – veroton hinta lähes 200 000 euroa ja pellin alla 410-heppainen veekasi

Ensi viikolla ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä nähdään huima määrä erilaisia uutuusmalleja, mutta Geneve tunnetaan myös virityspajojen leikkikenttänä. MTM on yksi Saksan kuuluisimmista VW-konsernin autojen tuunaajista, ja firman nimi on lyhenne sanoista Motoren Technik Mayer. Yritys on siis keskittynyt erityisesti moottorien tehojen kasvattamiseen, ja nyt se esitteli tähän teemaan sopivan Volkswagen Amarokin.

Amarok on perusasussaan Toyota Hiluxin ja kumppaneiden kilpailijaksi kehitetty pick-up, jossa ei ole mitään kovin jännittävää. Kaikki on kuitenkin toisin, kun MTM on päässyt peukaloimaan autoa. Lopputuloksen nimeksi on annettu VW Amarok V8 Passion Desert Edition, ja tämä lava-Volkkari on varsin kaukana tylsästä. Ulkoapäin auton erottaa tavallisista Amarokeista mattaruskean värin ja massiivisisten lokasuojanlevitysten avulla. MTM:n erikoismallissa on myös karjapuskuri, turvakaaret lavalla, astinlaudat ja BBS:n 20-tuumaiset vanteet. Vanteiden ympärille on kietaistu Cooperin valmistamat erikoisrenkaat, jotka varmistavat perillepääsyn hankalammassakin maastossa.

Amarok_2

Desert Edition on kehitetty yhteistyössä DIRKS-nimisen yrityksen kanssa, joka on erikoistunut mm. vaativaan viranomaiskäyttöön tarkoitettujen kulkupelien kehittämiseen. Niinpä auton maastokelpoisuus ei tule suurena yllätyksenä. Sisätilat ovat sen sijaan lähes ylelliset, ja ne on vuorattu nahalla, alcantaralla sekä hiilikuidulla. Sisustaan on myös asennettu lisämittareita sekä TV:llä ja navigoinnilla varustettu tietoviihdejärjestelmä.

Amarok_3

Suosittelemme


Erikoisen Amarokin voimanlähde on puolestaan lainattu VW:n luksusmaasturista, eli Touaregista. Lava-auton pellin alla sykkii siis 4,2-litrainen TDI V8, josta irtoaa 410 hevosvoiman teho ja huima 930 newtonin vääntö. Voima ohjataan kahdeksanpykäläisen Tiptronic-automaatin kautta kaikille neljälle pyörälle, ja nollasta sataan taittuu tasan kuudessa sekunnissa. Huippunopeuttakin riittää tällaiselle autolle varsin mukavasti, eli 240 km/h. Lisäksi pick-upiin on asennettu coilover-alusta ja isommat jarrut.

Vaikka suorituskyky riittää varsin mukavasti asfaltillekin, Amarok Desert Edition taitaa kuitenkin päästä paremmin oikeuksiinsa aavikolla nimensä mukaisesti. Kun auton veroton hintakin on 200 000 euron luokkaa, joku arabisheikki saattaa hyvinkin ostaa sen uudeksi lelukseen suoraan Geneven autonäyttelyn parrasvaloista.

Amarok_4

Lue lisää