Tätä avolava-Volkkaria ei ole tarkoitettu rakennustyömaalle – veroton hinta lähes 200 000 euroa ja pellin alla 410-heppainen veekasi

Ensi viikolla ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä nähdään huima määrä erilaisia uutuusmalleja, mutta Geneve tunnetaan myös virityspajojen leikkikenttänä. MTM on yksi Saksan kuuluisimmista VW-konsernin autojen tuunaajista, ja firman nimi on lyhenne sanoista Motoren Technik Mayer. Yritys on siis keskittynyt erityisesti moottorien tehojen kasvattamiseen, ja nyt se esitteli tähän teemaan sopivan Volkswagen Amarokin.

Amarok on perusasussaan Toyota Hiluxin ja kumppaneiden kilpailijaksi kehitetty pick-up, jossa ei ole mitään kovin jännittävää. Kaikki on kuitenkin toisin, kun MTM on päässyt peukaloimaan autoa. Lopputuloksen nimeksi on annettu VW Amarok V8 Passion Desert Edition, ja tämä lava-Volkkari on varsin kaukana tylsästä. Ulkoapäin auton erottaa tavallisista Amarokeista mattaruskean värin ja massiivisisten lokasuojanlevitysten avulla. MTM:n erikoismallissa on myös karjapuskuri, turvakaaret lavalla, astinlaudat ja BBS:n 20-tuumaiset vanteet. Vanteiden ympärille on kietaistu Cooperin valmistamat erikoisrenkaat, jotka varmistavat perillepääsyn hankalammassakin maastossa.





Amarok_2

Desert Edition on kehitetty yhteistyössä DIRKS-nimisen yrityksen kanssa, joka on erikoistunut mm. vaativaan viranomaiskäyttöön tarkoitettujen kulkupelien kehittämiseen. Niinpä auton maastokelpoisuus ei tule suurena yllätyksenä. Sisätilat ovat sen sijaan lähes ylelliset, ja ne on vuorattu nahalla, alcantaralla sekä hiilikuidulla. Sisustaan on myös asennettu lisämittareita sekä TV:llä ja navigoinnilla varustettu tietoviihdejärjestelmä.

Amarok_3

Erikoisen Amarokin voimanlähde on puolestaan lainattu VW:n luksusmaasturista, eli Touaregista. Lava-auton pellin alla sykkii siis 4,2-litrainen TDI V8, josta irtoaa 410 hevosvoiman teho ja huima 930 newtonin vääntö. Voima ohjataan kahdeksanpykäläisen Tiptronic-automaatin kautta kaikille neljälle pyörälle, ja nollasta sataan taittuu tasan kuudessa sekunnissa. Huippunopeuttakin riittää tällaiselle autolle varsin mukavasti, eli 240 km/h. Lisäksi pick-upiin on asennettu coilover-alusta ja isommat jarrut.

Vaikka suorituskyky riittää varsin mukavasti asfaltillekin, Amarok Desert Edition taitaa kuitenkin päästä paremmin oikeuksiinsa aavikolla nimensä mukaisesti. Kun auton veroton hintakin on 200 000 euron luokkaa, joku arabisheikki saattaa hyvinkin ostaa sen uudeksi lelukseen suoraan Geneven autonäyttelyn parrasvaloista.

Amarok_4

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...