Tästä ei G-Mersu enää ripeämmäksi muutu – Brabuksen Rocket Edition yltää 900 hepan voimin 280 km/h:n huippuihin

Tunnetuimpiin Mersu-virityspajoihin kuuluva Brabus on kruunannut tarjontansa aika ajoin Rocket-lisänimen saaneilla erikoismalleilla. Supernopeita ”Raketteja” ei ole tähän mennessä tehty yhdestäkään SUV:sta tai maasturista, mutta nyt sellainenkin esiteltiin.

Lähtökohtana on saanut kunnian palvella G-luokan maasturin huippuversio, eli nelilitraisella tuplaturbokasilla ryyditetty Mercedes-AMG G 63. Se muuttuu Brabuksen käsittelyssä Brabus 900 Rocket Editioniksi. Mallinimi kertoo myös huipputehon, joka on komeat 900 hevosvoimaa. Maksimivääntöä löytyy puolestaan 1050 newtonmetrin verran, ja tätäkin lukemaa on ollut pakko rajoittaa yhdeksänvaihteisen automaatin kestävyyden turvaamiseksi. Vakioon verrattuna arvot ovat kasvaneet 315 hepalla ja 200 newtonilla, mikä on vaatinut muutakin kuin virityssoftan.

Päivitetyn moottorinohjauksen lisäksi veekasin iskutilavuus on kasvatettu 4,4 litraan, mikä on tuonut mukanaan esimerkiksi uuden kampiakselin, männät ja kiertokanget. Lisäksi vakioturbot on korvattu isommilla ahtimilla, jotka yltävät 1,4 baarin ahtopaineeseen. Näillä eväillä tiiliskiven aerodynamiikalla siunattu G yltää satasen nopeuteen 3,7 sekunnissa vakion G 63:n 4,5 sekunnin sijasta. Lisäksi huippunopeus on saatu nostettua 280 km/h:n lukemaan, kun taas vakioautossa rajoitin katkaisee menon 220 km/h:n kohdalla.

Vaikka G ei ole mikään tuulitunnelissa huippuunsa hiottu luomus, Brabus on kuitenkin kehittänyt autoon aerodynamiikkaa optimoivia lisäosia. Koria kymmenellä sentillä pullistavista lokasuojanlevityksistä lienee vain haittaa ilmanvastuksen kannalta, mutta puskureista ja maskista löytyy monenlaista hiilikuituista lisäpalikkaa. Lisäksi keskelle konepeltiä on sovitettu iso hiilikuituinen skuuppi, ja katon takareunassa komeilee samasta materiaalista valmistettu spoileri. G:n tyypillinen varapyöräkin on jätetty pois sivusuuntaan aukeavasta takaluukun kannesta, ja takapuskurin alta löytyy hiilikuituinen diffuusori.

Suosittelemme

Peräti 24-tuumaisten vanteiden päällekin on integroitu aerodynamiikkaa optimoivat hiilikuituiset ”kapselit”. Pyörien leveys on edessä 10 ja takana 12 tuumaa, ja renkaiksi voi valita joko Continentalin, Pirellin tai Yokohaman tuotokset. Hiilikuituosista huolimatta Brabus painaa samat 2560 kiloa kuin vakiokuntoinen G 63, eli massa ei ole ainakaan kasvanut isommista pyöristä ja monista lisäpalikoista huolimatta. Ruostumattomasta teräksestä valmistetussa pakoputkistossa on vakiota isommat downpipet sekä metallikatalysaattorit, ja hiilikuidulla vuoratuista putkenpäistä löytyy jopa tunnelmavalaistus. Putkisto on varustettu myös läpillä, joten naapuriystävällinen pihaan lipuminenkin onnistuu Coming Home -toiminnon ansiosta.

Brabuksen kehittämä säädettävä alumiininen alusta mahdollistaa puolestaan 45 millin madalluksen, ja iskunvaimentimien jäykkyyttä pystyy muuttamaan Mersun oman Drive Select -kytkimen kautta. Sisätiloista löytyy vähintään riittävästi nahkaa, hiilikuitua ja alumiinia, johon saa myös erikoisen punaisen pinnan. Lisäksi yhtenäinen takapenkki korvataan erillisistuimilla, joiden välistä löytyy tietoviihdejärjestelmän käyttökytkimiä sisältävä keskikonsoli. Lisäksi takamatkustajat näkevät esimerkiksi nopeuden ja muita tietoja erillisestä kattokonsolista.

Brabus aikoo valmistaa ensi vuoden loppuun mennessä korkeintaan 25 kappaletta 900 Rocket Editionia. Kymmenen niistä on tarkoitus tehdä vielä tämän vuoden aikana. Suorituskyvyltään lähes superautoluokkaan kurottava ”Raketti” maksaa Saksan kotimarkkinoilla tarkalleen 571 270,21 euroa, joten hintakin on vähintään superautojen tasoa.

Lue lisää