Tästä ei auto enää retrommaksi muutu – Fiat teki ainutlaatuisen avomallin 500:n pohjalta

Vuonna 1957 lanseerattu Fiat 500 oli pitkään Italian suosituin kansanauto, joka nosti saapasmaan pyörille. Aluksi vain 13,5-heppaisella kaksipyttyisellä koneella varustettu miniauto oli perusasussaan kaukana luksuksesta, mutta 500:sta tehtiin eräänlainen ylellisyystuote jo vuosi auton esittelyn jälkeen. Fiat toi nimittäin kesällä 1958 markkinoille avokattoisen ja rottinkipenkeillä varustetun Jollyn, josta tuli aikansa trendikulkupeli Välimeren rannoilla viihtyneiden playboyden keskuudessa.

Italiassa Spiaggina-nimellä tunnettu avo-500 jätti autohistoriaan sen verran pysyvän muistijäljen, että auton 60-vuotissynttreitä on päätetty juhlistaa komeasti. Fiat on nimittäin kehittänyt yhteistyössä Lapo Elkannin luotsaaman Garage Italian -kustomointipajan kanssa uuden Spiagginan nykyisen 500:n pohjalta. Elkann kuuluu Fiatin taustalla vaikuttavaan Agnellin omistajasukuun, ja uuden Spiagginan kehitystyöhön on otettu mukaan myös Pininfarina, joten taustavoimat ovat ainakin kunnossa.

Nyt esitelty näyttelyauto on saanut katon poiston lisäksi melkoisen määrän muitakin muutoksia. Korirakennetta tukevoitetaan turvakaaren avulla, ja tuulilasi on madallettu lähes speedster-henkiseksi. Etupenkit on puolestaan korvattu retrohenkisellä sohvalla, ja takapenkin tilalla on tyylikkäällä korkilla verhoiltu tavaratila. Sitä voi vielä jatkaa laskemalla alas taittuvan takaluukun kannen, ja koko komeus peittyy kaksivärisen suojan alle. Väritys jatkaa koko auton sinivalkoista teemaa, joka vie ajatukset heti 1950- tai 1960-luvun Italian Rivieralle.

Suosittelemme

Spaigginassa on myös retrohenkiset vanteet pillerikapseleineen ja jopa valkosivurenkaat. Sopivuus rantakäyttöön varmistetaan vettä kestävällä verhoilulla, joten auton konsepti on mietitty loppuun asti. Tällä on syynsä, koska näyttelyauto ei jää yksittäiskappaleeksi. Kaikki siinä esitellyt muutokset ovat nimittäin saatavilla myös asiakasautoihin, joiden pellin alle voi valita minkä tahansa moottorin 500:n mallivalikoimasta. Tällä on kuitenkin hintansa, joten Fiat tarjoaa myös vähemmän eksklusiivista Spiaggina-erikoismallia. Sen pohjana on käytetty kangaskatolla varustettua tavallista 500C:tä, jota on piristetty Volare Blue -nimisellä ulkovärillä ja ruskealla katolla.

Spiaggina ´58:ksi nimettyä erikoispainosta valmistetaan esikuvan valmistusvuoden sanelema 1958 kappaleen erä. Tässäkin autossa on käytetty Garage Italian luomuksen tavoin kaksiväristä verhoiluteemaa, ja ulkokuoressa on monia retrotyylisiä yksityiskohtia. Varusteherkkuihin kuuluvat mm. TomTomin navigaattori, automaatti-ilmastointi ja seitsemäntuumaisella kosketusnäytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä.

Lue lisää