Hampurin lähistöllä toiminut SGS Styling Garage rakensi 1980-luvulla pääosin S-luokan Mersuista ja SEC-coupéista taatusti erottuvia tuning-luomuksia, jotka olivat erityisesti arabisheikkien ja amerikkalaismiljonäärien mieleen. SGS:n luomukset olivat niin kaukana Mercedeksen perinteisestä hillitystä tyylistä, että tehdas jopa kielsi tähtilogon käytön tuning-pajan omassa markkinointimateriaaleissa.
Chris Hahnin perustaman SGS:n lokinsiipioviseksi muuntama 500 SEC on kuin pyörien päälle nostettu symboli juppivuosikymmenen yltäkylläisyydestä. Jo vakiokuntoinen SEC edusti Mercedeksen tarjonnan ylähyllyä vielä S-luokan sedaniakin kattavamman varustelunsa ja pelkästään veekaseista koostuneen moottorivalikoimansa myötä, mutta konservatiivisen hillitty tyyli ei riittänyt kaikille asiakkaille. Tässä kohtaa apuun astuivat Chris Hahn ja SGS.
Hahnin omana tavoitteena oli tehdä 500 SEC:n pohjalta maailman paras auto 1950-luvun legendaarisen 300 SL:n malliin. Tämä tarkoitti lokinsiipiovien sovittamista isoon luksuscoupéen, josta ei kuitenkaan saanut aitoa urheiluautoa kirveelläkään. Painopiste oli sen sijaan yltäkylläisessä luksuksessa ja näyttävyydessä, jota SGS:n asiakkaat arvostivat yli kaiken. 500 SEC:n lokinsiipiversio sai nimekseen SGS Gullwing, ja autoja valmistui kaikkiaan 57 kappaletta.
Yksi niistä päätyy pian vasaran alle RM Sotheby’sin 23.11. Münchenissä järjestämässä huutokaupassa. Auto on valmistunut SGS:n pajalta toukokuussa 1984, eli se kuuluu sarjansa myöhempiin yksilöihin. SGS peri SEC:n muuntamisesta Gullwingiksi aikanaan noin 80 000 Saksan markkaa, mikä oli samaa luokkaa kuin tehdasuuden 500 SEC:n hinta. Huutokaupattava yksilö laivattiin valmistumisensa jälkeen USA:han. Gullwing päätyi myöhemmin ensimmäiseltä omistajaltaan Ferrari-keräilijälle, ja vuonna 2010 auto myytiin takaisin Saksaan.
Eksoottisen Mersun nykyinen omistaja on huollattanut autoa säännöllisesti Mercedeksiin erikoistuneella spesialistilla. Ainakaan moottori ei ole vaatinut mitään erikoisosaamista, koska Gullwingin kulusta vastaa edelleen tehdaskunnossa oleva 231-heppainen viisilitrainen M117-kasi. Lokinsiipiovien hydrauliikan kunnostaminen on sen sijaan SGS:n erikoisuuksia, ja työ tuli maksamaan yli 5800 euroa.
Suosittelemme
99 952 kilometriä ajetun Gullwingin huutokauppahinnaksi arvellaan ennakkoon 350 000 – 400 000 euroa. Summa kuulostaa suolaiselta, mutta hienokuntoisten 300 SL:ien hinnat alkavat nykyään olla jo kahden miljoonan euron paremmalla puolella. Tämän lokinsiipi-Mersun saa siis huomattavasti halvemmalla, ja bonuksena tulee vielä puusta veistetty kotkanpäämallinen vaihteenvalitsin.