MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Tästä ei auto enää kasarihenkisemmäksi muutu – lokinsiipiovilla varustettu SGS-Mersu huutokaupataan pian

Hampurin lähistöllä toiminut SGS Styling Garage rakensi 1980-luvulla pääosin S-luokan Mersuista ja SEC-coupéista taatusti erottuvia tuning-luomuksia, jotka olivat erityisesti arabisheikkien ja amerikkalaismiljonäärien mieleen. SGS:n luomukset olivat niin kaukana Mercedeksen perinteisestä hillitystä tyylistä, että tehdas jopa kielsi tähtilogon käytön tuning-pajan omassa markkinointimateriaaleissa.

Chris Hahnin perustaman SGS:n lokinsiipioviseksi muuntama 500 SEC on kuin pyörien päälle nostettu symboli juppivuosikymmenen yltäkylläisyydestä. Jo vakiokuntoinen SEC edusti Mercedeksen tarjonnan ylähyllyä vielä S-luokan sedaniakin kattavamman varustelunsa ja pelkästään veekaseista koostuneen moottorivalikoimansa myötä, mutta konservatiivisen hillitty tyyli ei riittänyt kaikille asiakkaille. Tässä kohtaa apuun astuivat Chris Hahn ja SGS.

SGS Gullwing
Kuva: RM Sotheby’s

Hahnin omana tavoitteena oli tehdä 500 SEC:n pohjalta maailman paras auto 1950-luvun legendaarisen 300 SL:n malliin. Tämä tarkoitti lokinsiipiovien sovittamista isoon luksuscoupéen, josta ei kuitenkaan saanut aitoa urheiluautoa kirveelläkään. Painopiste oli sen sijaan yltäkylläisessä luksuksessa ja näyttävyydessä, jota SGS:n asiakkaat arvostivat yli kaiken. 500 SEC:n lokinsiipiversio sai nimekseen SGS Gullwing, ja autoja valmistui kaikkiaan 57 kappaletta.

Yksi niistä päätyy pian vasaran alle RM Sotheby’sin 23.11. Münchenissä järjestämässä huutokaupassa. Auto on valmistunut SGS:n pajalta toukokuussa 1984, eli se kuuluu sarjansa myöhempiin yksilöihin. SGS peri SEC:n muuntamisesta Gullwingiksi aikanaan noin 80 000 Saksan markkaa, mikä oli samaa luokkaa kuin tehdasuuden 500 SEC:n hinta. Huutokaupattava yksilö laivattiin valmistumisensa jälkeen USA:han. Gullwing päätyi myöhemmin ensimmäiseltä omistajaltaan Ferrari-keräilijälle, ja vuonna 2010 auto myytiin takaisin Saksaan.

SGS Gullwing
Kuva: RM Sotheby’s

Eksoottisen Mersun nykyinen omistaja on huollattanut autoa säännöllisesti Mercedeksiin erikoistuneella spesialistilla. Ainakaan moottori ei ole vaatinut mitään erikoisosaamista, koska Gullwingin kulusta vastaa edelleen tehdaskunnossa oleva 231-heppainen viisilitrainen M117-kasi. Lokinsiipiovien hydrauliikan kunnostaminen on sen sijaan SGS:n erikoisuuksia, ja työ tuli maksamaan yli 5800 euroa.

Suosittelemme


99 952 kilometriä ajetun Gullwingin huutokauppahinnaksi arvellaan ennakkoon 350 000 – 400 000 euroa. Summa kuulostaa suolaiselta, mutta hienokuntoisten 300 SL:ien hinnat alkavat nykyään olla jo kahden miljoonan euron paremmalla puolella. Tämän lokinsiipi-Mersun saa siis huomattavasti halvemmalla, ja bonuksena tulee vielä puusta veistetty kotkanpäämallinen vaihteenvalitsin.

SGS Gullwing
Kuva: RM Sotheby’s
SGS Gullwing
Kuva: RM Sotheby’s
LähdeAuto Bild

Lue lisää