BMW:n malliston kruununa toimi neljännesvuosisata sitten vuonna 1989 esitelty 8-sarjan coupé, joka säilyi tuotannossa vuoteen 1997 asti. Kasi ei koskaan kohonnut sitä edeltäneen 6-sarjan kaltaiseksi menestykseksi, joten auto ei saanut heti minkäänlaista seuraajaa. Uuden luksus-coupén aika koitti vasta vuonna 2003, ja siitä lähtien baijerilaiset ovat luottaneet tässä autoluokassa jälleen 6-sarjaan. Viimeisin Kuutonen on lähetetty juuri eläkkeelle, mutta seuraaja on aivan nurkan takana.
Siitä on annettu jo esimakua viime keväänä paljastetun konseptin avulla. Uusi iso coupé nimetään jälleen 8-sarjaksi, jotta auto saadaan asemoitua entistä 6-sarjaa arvokkaammaksi. Tavoitteena on vastata paremmin Mersun S-luokan coupé-version heittämään haasteeseen ja kilpailla mm. Aston Martinin sekä Bentleyn GT-autojen kanssa. 8-sarjan kuvankaunis tutkielma sai todella positiivisen vastaanoton, joten tuotantoversio seuraa pitkälti samoilla linjoilla.
Tuotantoautosta on nähty jo reilusti salavalokuvia, mutta nyt siitä vuosi nettiin huomattavasti paljastavampia otoksia. Uusi Kasi esiintyy niissä täysin naamioimattomana, joten salaisuuden verho alkaa olla pitkälti raotettu. Konseptin munuaismaski saattoi olla joidenkin makuun jo liian iso, joten sitä on pienennetty tuotantoversiossa. Nokassa on kuitenkin vastaavaa haikeulailmettä, ja etuvalot ovat vihaisen näköiset litteät viirut. Sama koskee myös takavaloja, jotka ulottuvat pitkälle takaluukun kanteen.
Kattolinjakin säilyy pitkälti tutkielman kaltaisena, ja kuvissa esiintyvän auton M Sport -paketti tuo helmoihin ja puskureihin urheilullisempaa ilmettä. Lisäksi takapuskurin reunoissa on säilytetty jo konseptissa nähdyt ilma-aukot. Tuotantoauton sisustasta ei ole vuotanut vielä kuvia, mutta kojelauta on tehty vahvasti kuskin ehdoilla tutkielman tavoin. Kuvien auton perässä lukee 850i, eli sitä vauhdittaa mm. 7-sarjasta tuttu 4,4-litrainen tuplaturbokasi. Teholukema on 450 hevosvoiman luokkaa, ja potku välitetään kaikille pyörille BMW:n xDrive-nelivedon avulla.
Suosittelemme
Valikoiman aloitusmallina nähtäneen pienemmän bensakoneen ja sähkömoottorin voimin liittyvä pistokehybridi. Dieseleitäkin lienee edelleen luvassa, ja huippuversiona toimii M5:n tekniikkaa hyödyntävä M8. Coupé lanseerataan tämän vuoden aikana, ja vahva veikkaus esittelypaikaksi on maaliskuussa ovensa avaava Geneven autonäyttely. Valikoima täydentyy myöhemmin kangaskattoisella avoversiolla ja 6-sarjan Gran Coupén saappaisiin astuvalla neliovisella coupélla.