Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys ja huippuluokan aerodynaamiset ominaisuudet ovat aina olleet hänen suunnittelemissaan autoissa ykkösasia, ja ne kiteytyvät myös tänään esitellyssä T.50-superautossa.

Gordon Murrayn tunnetuin katukäyttöön suunnittelema auto lienee McLaren F1, joka piti pitkään hallussa maailman nopeimman tuotantoauton titteliä. Auton erikoisuutena oli muun muassa keskelle ohjaamoa sijoitettu kuljettajan penkki, jonka sivuilla taaempana kaksi matkustajan penkkiä. Samaa istuinten sijoittelua on sovellettu nyt julkaistussa, McLaren F1:n henkisessä perillisessä, joka Murrayn mukaan kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi. T.50:n tavoitteena on tarjota edistynein ja tehokkain aerodynamiikka mitä koskaan on nähty katulaillisessa autossa.

-- MAINOS --

Gordon Murray Automotive T.50

Gordon Murray Automotive T.50
Gordon Murray T.50:n ratissa.

-- MAINOS --




T.50 -superauto on Murrayn mukaan “vaatimattomasti” aerodynaamisin, puhdasverisin, kevyin ja kuljettajakeskeisin superauto, mitä on koskaan tehty. Huiman suorituskyvyn lisäksi, auton luvataan tarjoavan superautoissa ennen näkemätöntä mukavuutta ja käytännöllisyyttä, sekä kohtuullisen tavaratilan, mikä ei ole kovin tavallista tämän luokan superautoissa.

Huippuluokan korisuunnittelua ja aerodynamiikkaa

T.50:n runko ja kori on valmistettu korkealuokkaisesta hiilikuidusta, ja F1-autoista tuttu korin ammemainen monokokkirakenne tarjoaa erinomaisen jäykkyyden ja vääntölujuuden, sekä suojaa matkustajia onnettomuuden sattuessa. Hiilikuitukori on erittäin kevyt, ja se painaa ainoastaan 150 kiloa, auton kokonaispainon ollessa vain 980 kiloa – mikä tekee autosta tämän ajan kevyimmän superauton.

-- MAINOS --

Superauton perää dominoi halkaisijaltaan 400-millinen ”tuuletin”, joka on osa T.50:n ainutlaatuista aerodynamiikkakonseptia. Tuulettimen avulla auton alla kulkevan ilman kulkua kiihdytetään nopeasti, ja sen jälkeen ilma ohjataan takadiffusorissa olevien aukkojen läpi. High-Downforce-nimisessä moodissa systeemi pystyy lisäämään maaefektiä jopa 30 prosenttia, kun taas Stremline-asennossa ilmanvastus pienenee 10 prosentilla suoranopeuksien kasvattamiseksi.

Gordon Murray Automotive T.50

Gordon Murray Automotive T.50

T.50 moottoritekniikkaa

3,9-litraisen voimanlähteen luvataan olevan korkeimmalle kiertävä, nopeimmin kaasuun vastaava ja kevyin vapaasti hengittävä V12 mitä on koskaan käytetty katuautossa. Huipputehoa riittää 663 hevosvoiman verran, kun taas maksimiväännöksi kerrotaan 467 newtonmetriä. Jälkimmäinen arvo saavutetaan vasta 9000 kierroksen kohdalla, mutta 71 % väännöstä pitäisi olla käytössä jo 2500 kierroksen tuntumassa arkiajon helpottamiseksi.

Kierroslukumittarin punaviiva tulee vastaan vasta 12 100 kierroksen kohdalla, ja tyhjäkäynniltä sinne pinkaistaan vain 0,3 sekunnissa. Perinteistä vapariteknologiaa täydennetään 48 voltin starttigeneraattorilla, josta irtoaa vielä 50 hepan verran lisäpotkua huippunopeusmoodissa. Moottorin lohko on valettu alumiinista, kun taas 13 kilon painoinen kampiakseli on terästä. Kiertokanget, venttiilit ja kytkinkoppa ovat puolestaan titaania. Moottorin painoksi kerrotaan 178 kiloa, mikä on kunnioitettava lukema kaksitoistapyttyiselle “täysmoottorille”.

Gordon Murray Automotive T.50
Moottori tulee hyvin esiin molemmin puolin ylös nousevien “konepeltien” alta. Sivuilta löytyy myös tavaratilaa, jota superautossa on yhteensä 288 litraa.

Kuljettajakeskeiset sisätilat tarjoavat hyvät näkymät myös matkustajille

Kolmipaikkaisessa T.50:ssä kuljettaja istuu edessä keskellä, nauttien yli 180 astetta ulottuvasta ja lähes esteettömästä näkymästä. Kuljettajakeskeisyys tuo mieleen hävittäjälentokoneen ohjaamon, mikä onkin ollut yksi sen suunnittelun innoittaja.

Kuljettajan takaviistosta löytyy paikat kahdelle matkustajalle, jotka voivat kuljettajaa häiritsemättä nauttia suurten ikkunapintojen tarjoamista näkymistä. Kuppimaiset ja luistamattomalla materiaalilla päällystetyt istuimet pitävät kaikki kolme tiukasti penkissä kovemmassakin menossa.

Gordon Murray Automotive T.50

Hallintalaitteet on sijoitettu mahdollisimman lähelle ohjauspyörää ja vaihdevalitsinta, jotta niiden käyttö olisi helppoa, eikä häiritsisi kuljettajan keskittymistä ajosuoritukseen. Pelkistetty ohjaamo kätkee sisäänsä myös mukavuuksia, kuten 700 watin ja 10 kaiuttimisen audio-järjestelmän, ja Android Auto- sekä Apple Car Play -liitettävyyden.

Gordon Murray Automotive T.50

Gordon Murray Automotiven T.50 -superautoja valmistetaan ainoastaan 100 kappaletta, ja sen hinta tulee olemaan ennen veroja huimat 2,36 miljoonaa Englannin puntaa, eli reilut 2,6 miljoonaa euroa.

Teksti: Jukka Mykkänen / Turo Leppänen

Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Aloitusmalli Ferrarin tyyliin näyttää tältä – päivitetyssä Portofino M:ssä on 620 heppaa ja kevyesti muokattu ulkonäkö

Kun Ferrari esitteli viime syksynä avomallisen Portofinon pohjalta tehdyn Roma-nimisen coupén, monet jäivät odottamaan samoja päivityksiä myös Portofinoon. Nyt...

Ranta-Mini tekee paluun – uutta Mokea saa jälleen Isossa-Britanniassa

Alkuperäinen Austin tai Morris Mini oli yksi svengaavan 1960-luvun symboleista, ja samaa voidaan sanoa myös pikkuauton pohjalta tehdystä Moke-rantamallista....

Teslan ostajan opas: Model S vai Model X

Moni Teslan ostaja pähkäilee itselleen sopivaa mallia. Model 3 vs. Model S vertailuita löytyy useita, mutta kahden suurimman mallin,...

Maasturilegendan uusi versio bodattuna – Land Rover Defender näyttää tältä Lumma Designin käsittelyn jälkeen

Alkuperäinen Land Rover Defender poistui muutama vuosi sitten tuotannosta lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen, ja täysin uusi seuraaja on...

Tämä veneen ja auton yhdistelmä on tulossa pian huutokauppaan

Miksi ostaa venettä, kun voi ostaa samalla kertaa myös auton? Jos haluaa tehdä vaikutuksen ensi kesänä rannalla löhöäjiin, niin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...