Honda Civic Type R on yksi legendaarisimmista pikkusporteista puristetuista urheiluautoista. Civic Type R:n edellinen malli oli agressiivisen näköinen, mutta nyt Honda on pistänyt vielä pikkuisen paremmaksi.
Honda Civic Type R on kokolailla identtinen viime vuonna Pariisissa julkistetun prototyypin kanssa ja se on mahtavaa, että Type R:ää ei ole lähdetty siloittelemaan kansanomaisempaan suuntaan.
Huikean kokoiset ilmanohjaimet ja erittäin agressiivisen näköiset helmat ovat Civic Type R:n tavaramerkki. Aerodynaamiset osat eivät suinkaan ole Type R:ssä vain koristeita, vaan niillä saavutetaan luokan parhaat aerodynaamiset ajo-ominaisuudet. Takana huomio kiinnittyy suuren ilmanohjaimen lisäksi pakoputken päihin, jotka ovat siirtyneet reunoilta keskelle ja niitä on nyt kolme – kaksi isoa ja yksi pienempi.
Konehuoneesta löytyy tuttu kaksilitrainen ja nelisylinterinen VTEC Turbo, josta otetaan ulos 320 hevosvoimaa ja 400 Nm:n vääntöä. Vaihteisto on myös tuttu kuusilovinen manuaali, jonka yhteyteen on nyt liitetty rev-match -toiminto, joka sovittaa moottorin kierrokset kohdalleen pienemmälle vaihdettaessa.
Civic Type-R:n nurkista löytyy 20-tuumaiset renkaat ja vanteet, joiden sisältä löytyy melkoisen kookkaat Brembon jarrut. Alustaa on parannettu ja sekä ajettavuus että ohjaustuvuus on parantunut edelliseen malliin nähde. Parannuksia on tehty myös korin lujuuteen, sillä uusi koppa on 38% edellistä jäykempi.
Uusi Honda Civic Type R valmistetaan Hondan tehtailla Swindonissa, Iso-Britaniassa.