Tässä on todellinen tehofarmari – ABT lanseeraa sähkövoimaa hyödyntävän 1000-heppaisen Audi RS6-E:n

Audin valikoimaan on kuulunut jo yli 10 vuoden ajan superautojen kategoriaan lukeutuva R8. Lamborghini Huracánin kanssa perusrakenteensa jakavan nyky-R8:n tehokkain versio on V10 Plus, jonka vapaasti hengittävästä V10:stä irtoaa hulppeat 610 hevosvoimaa. Keskimoottorisportti ei ole kuitenkaan rinkulamerkin voimakkain malli, koska tätä valtikkaa pitää hallussaan viiden hengen farmariauto.

Tehokkain nyky-Audi on jo valmiiksi puhdikkaan RS 6 Performancen pohjalta kehitetty Nogaro Edition, jonka taustalta löytyy Audin hovivirittäjä ABT Sportslinen osaamista. Auton nelilitraisen tuplaturbokasin huipputeho on nostettu uuden moottorinohjaussoftan avulla peräti 700 hevosvoimaan, eli ainakin huipputehon osalta moni superauto jää tämän farmari-Audin taakse. Nogaro Edition toimii nykyisen RS 6:n joutsenlauluna, koska auton lähtökohtana käytetty A6 Avant on jo siirtynyt seuraavaan sukupolveensa.

ABT ei kuitenkaan halua heittää vielä hyvästejä nykyiselle RS 6:lle, ja niinpä virityspaja on kehittänyt vielä yhden version Ingolstadtin superfarmarista. ABT hehkutti autoa jo etukäteen Facebook-tilillään ja kertoi, että se toteuttaa virittäjän villeimmät unelmat. ABT:n postaamasta hyvin lyhyestä videosta käy lisäksi selville uutuuden nimi, joka on RS6-E. E-kirjain ja mallinimessä käytetty vihreä fontti vihjaavat vahvasti, että autoon tulee sähkövoimaa. Siitä ei ole sen sijaan tietoa, onko RS6-E pistokehybridi vai peräti täyssähköauto.

Audi on kehittämässä seuraavan RS 6:n pohjalta hybridiä, jossa tupla-ahdettu bensakasi saa vielä lisävoimaa sähkömoottorista. Tällainen ratkaisu olisi kuitenkin varsin hankala toteuttaa nykyiseen RS 6:een, joten veikkaamme, että ABT:n uusin luomus on täysin sähköinen. ABT käytti Facebookissa myös #E1000-hashtagia, mikä viittaa hyvin todennäköisesti auton teholukemaan. Tällaisten voimavarojen houkuttelemisen sähkömoottoreista ei pitäisi olla virityspajalle mikään ongelma, koska sillä on reilusti kokemusta sähkötekniikan hyödyntämisestä kisakäytössä.

ABT voitti nimittäin jo syyskuussa 2014 sähköformuloiden Formula E -sarjan historian ensimmäisen kilpailun, ja saksalaiset olivat myös vähällä napata mestaruuden kahtena ensimmäisenä kautena. Menestystä tuli sen verran paljon, että Audi hankki itselleen noin vuosi sitten ABT:n koko tiimin. Nyt se toimii virallisena tehdastallina Audi Sport Abt Schaeffler -nimellä, eli virityspajakin vaikuttaa edelleen taustalla. RS6-E:n tekniikkaakaan ei tarvitse arvuutella enää kauan, koska auto on luvattu esitellä jo tämän viikon torstaina.

https://www.facebook.com/abtsportsline/videos/10156506478514641/

Lue lisää