Tässä on todellinen susi lammasten vaatteissa – saksalaisen virityspajan peukaloima farmari-Seat kiihtyy nollasta sataan 3,4 sekunnissa

Todella nopeat nelivetofarmarit ovat perinteisesti olleet Audin RS-divisioonan erikoisosaamista, mutta tällä hetkellä rinkulamerkin RS-farkkuvalikoimaan kuuluu vain A4:n pohjalta kehitetty RS 4 Avant. Isompi ja vielä ripeämpi RS 6 on juuri poistunut tuotannosta ja seuraaja on vasta kehitteillä, joten supernopeaa nelivetofarmaria etsivät asiakkaat voivat suunnata katseensa myös Mercedes-AMG:n suuntaan. Siellä on tarjolla yli 600-heppainen E 63 S, jolla pystyy haastamaan superautotkin ainakin suoralla tiellä.

3,5 sekunnissa nollasta sataan kiihtyvän farkkumersun huonoin puoli on hinta, joka nousee Suomessa 200 000 euron paremmalle puolelle. Vastaavan kiihtyvyyden voi kuitenkin saada myös hankkimalla noin neljä kertaa halvemman Seatin. Kyllä, luitte aivan oikein. Auton hankintahinnan päälle pitää tosin pulittaa vielä vajaat 24 000 euroa virityspaketista, mutta kokonaissumma on silti kohdallaan teholukemaan ja suorituskykyyn nähden.





Kyseinen auto on saksalaisen Siemoneit Racingin käsialaa, ja lähtökohtana on käytetty Seat Leonin Cupra ST 300 4Drive -sporttifarkkua. Leonissa käytetään samaa moottoria kuin sisarmalli VW Golf R Variantissa, eli pellin alla pörisee kaksilitrainen bensaturbo. Se tuottaa tehtaan jäljiltä tasan 300 hevosvoimaa ja 380 newtonin maksimiväännön, joiden turvin farmari-Seat pinkaisee nollasta sataan vain 4,9 sekunnissa. Suoritusta avittavat neliveto ja DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, jotka kuuluvat auton vakiovarusteisiin.

Tämän tason suorituskyky ei ole kuitenkaan riittänyt alkuunkaan Siemoneit Racingille. Stefan Siemoneitin johtama vauhtiputka on asentanut Leonin koneeseen mm. isomman turbon, tehokkaamman ilmanoton ja uuden välijäähdyttimen. Myös esimerkiksi downpipe, pakoputkisto, ahtoputket sekä bensapumppu on laitettu uusiksi, ja öljypohja on vaihdettu kapasiteetiltaan kaksi litraa suurempaan alumiiniversioon. DSG:n kytkimetkin on päivitetty vahvempiin, ja moottori sekä vaihteisto ovat luonnollisesti saaneet myös uuden softan.

Työ ei ole mennyt hukkaan, koska koneen teholukema on kasvanut yli 220 hevosvoimalla. Muutostöiden jälkeen potkua riittää peräti 521 hepan verran, ja vääntöäkin on komeat 620 newtonmetriä. Viritetty farmari-Seat kiihtyy Siemoneitin käsittelyn jälkeen vain 3,4 sekunnissa nollasta sataan, eli 0,1 sekuntia nopeammin kuin aiemmin mainittu AMG-Mersu. Huippunopeudeksi kerrotaan puolestaan 280 km/h, mikä on vielä sähköisesti rajoitettu.

Jos budjetti ei veny 23 800 euron hintaiseen virityssarjaan asti, saatavilla on myös vajaat 15 000 euroa maksava versio. Siinä on tosin ”vain” 450 hevosvoimaa, mutta mukana tulee myös Saksan katsastuslaitos TÜV:n hyväksyntä. Tarjolla on lisäksi tuning-firman omaa designia edustava 19-tuumainen vannesarja Michelin Pilot Sport Cup 2 -kumeilla. Alustan saa puolestaan matalammaksi KW:n V3-coilovereilla, ja hidastuvuudesta vastaavat Audi RS 3:sta lainatut hiilikuitukeraamiset jarrut.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Maailman ensimmäinen Golfin kilpa-auto on tulossa myyntiin

Yhdenkään varakkaan Golf-fanin ei tulisi jättää tätä tilaisuutta hyödyntämättä. Kyseessä on ainutlaatuinen pala kaikkien aikojen hatchbackin varhaista historiaa. Kun kyseessä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...