Todella nopeat nelivetofarmarit ovat perinteisesti olleet Audin RS-divisioonan erikoisosaamista, mutta tällä hetkellä rinkulamerkin RS-farkkuvalikoimaan kuuluu vain A4:n pohjalta kehitetty RS 4 Avant. Isompi ja vielä ripeämpi RS 6 on juuri poistunut tuotannosta ja seuraaja on vasta kehitteillä, joten supernopeaa nelivetofarmaria etsivät asiakkaat voivat suunnata katseensa myös Mercedes-AMG:n suuntaan. Siellä on tarjolla yli 600-heppainen E 63 S, jolla pystyy haastamaan superautotkin ainakin suoralla tiellä.
3,5 sekunnissa nollasta sataan kiihtyvän farkkumersun huonoin puoli on hinta, joka nousee Suomessa 200 000 euron paremmalle puolelle. Vastaavan kiihtyvyyden voi kuitenkin saada myös hankkimalla noin neljä kertaa halvemman Seatin. Kyllä, luitte aivan oikein. Auton hankintahinnan päälle pitää tosin pulittaa vielä vajaat 24 000 euroa virityspaketista, mutta kokonaissumma on silti kohdallaan teholukemaan ja suorituskykyyn nähden.
Kyseinen auto on saksalaisen Siemoneit Racingin käsialaa, ja lähtökohtana on käytetty Seat Leonin Cupra ST 300 4Drive -sporttifarkkua. Leonissa käytetään samaa moottoria kuin sisarmalli VW Golf R Variantissa, eli pellin alla pörisee kaksilitrainen bensaturbo. Se tuottaa tehtaan jäljiltä tasan 300 hevosvoimaa ja 380 newtonin maksimiväännön, joiden turvin farmari-Seat pinkaisee nollasta sataan vain 4,9 sekunnissa. Suoritusta avittavat neliveto ja DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, jotka kuuluvat auton vakiovarusteisiin.
Tämän tason suorituskyky ei ole kuitenkaan riittänyt alkuunkaan Siemoneit Racingille. Stefan Siemoneitin johtama vauhtiputka on asentanut Leonin koneeseen mm. isomman turbon, tehokkaamman ilmanoton ja uuden välijäähdyttimen. Myös esimerkiksi downpipe, pakoputkisto, ahtoputket sekä bensapumppu on laitettu uusiksi, ja öljypohja on vaihdettu kapasiteetiltaan kaksi litraa suurempaan alumiiniversioon. DSG:n kytkimetkin on päivitetty vahvempiin, ja moottori sekä vaihteisto ovat luonnollisesti saaneet myös uuden softan.
Suosittelemme
Työ ei ole mennyt hukkaan, koska koneen teholukema on kasvanut yli 220 hevosvoimalla. Muutostöiden jälkeen potkua riittää peräti 521 hepan verran, ja vääntöäkin on komeat 620 newtonmetriä. Viritetty farmari-Seat kiihtyy Siemoneitin käsittelyn jälkeen vain 3,4 sekunnissa nollasta sataan, eli 0,1 sekuntia nopeammin kuin aiemmin mainittu AMG-Mersu. Huippunopeudeksi kerrotaan puolestaan 280 km/h, mikä on vielä sähköisesti rajoitettu.
Jos budjetti ei veny 23 800 euron hintaiseen virityssarjaan asti, saatavilla on myös vajaat 15 000 euroa maksava versio. Siinä on tosin ”vain” 450 hevosvoimaa, mutta mukana tulee myös Saksan katsastuslaitos TÜV:n hyväksyntä. Tarjolla on lisäksi tuning-firman omaa designia edustava 19-tuumainen vannesarja Michelin Pilot Sport Cup 2 -kumeilla. Alustan saa puolestaan matalammaksi KW:n V3-coilovereilla, ja hidastuvuudesta vastaavat Audi RS 3:sta lainatut hiilikuitukeraamiset jarrut.