Tässä on melkoinen latolöytö – täysin alkuperäisen Jaguar E-Typen mittarissa on vain 51 000 mailia

Latolöytöjen kulta-ajat saattavat olla jo takanapäin, ja heinäpaalien alta ei juuri enää putkahtele ultraharvinaisia Bugatteja tai Ferrareita. Ainutlaatuisia autoja lojuu kuitenkin edelleen taltioituina unohdettuihin talleihin ja varastoihin. Jossakin päin USA:ta sijaitsevan ruosteisen tallinoven takaa löytyi äskettäin pölyn peittämä klassikkosportti, jonka linjoista ei voinut erehtyä. Tallissa lepäsi 1960-luvun suurimpiin ikoneihin kuuluva Jaguar E-Type, joka vain odotti löytäjäänsä.

Auton bongannut henkilö hankki Jaggen itselleen, ja nyt se on laitettu myyntiin noin 29 000 euron hintaan. Kyseinen auto edustaa E-Typen ehkäpä vähiten arvostettua versiosta, eli pienellä takapenkillä varustettua 2+2-paikkaista coupéa. Mallivuotta 1966 edustava Jaguar on kuitenkin sen verran erikoinen tapaus, että sen kohdalla voidaan oikeutetusti puhua ainutlaatuisesta yksilöstä. Auton mittarissa on nimittäin ainoastaan 51 000 mailia, ja E-Type oli viipynyt edellisellä omistajallaan peräti 37 vuoden ajan.

Automaattilaatikolla varustetun kissapedon alla on edelleen alkuperäiset pinnavanteet, ja patinoitunut musta maalipintakin on ainakin sävynsä puolesta originaali. Se saa kontrastia ruskeasta nahkasisustuksesta, joka olisi ehkä vielä pelastettavissa perusteellisella puhdistuksella homejäljistä ja vuosikymmenten aikana kertyneestä pölystä. Verhoilun tavoin myös moottori on auton alkuperäinen. Lohkon ja sylinterinkannen valmistenumerot täsmäävät Jaggen alustanumeron kanssa, joten auto on ns. matching numbers -yksilö.

Vaikka Jaguarin kunto voi näyttää ensivilkaisulla karulta, E-Type on todellisuudessa täysin ruosteeton. Kissapeto on ollut aina varastoituna kuiviin tiloihin muutenkin suosiollisessa ilmastossa, joten tämän auton kohdalla ei tarvitse turvautua hitsipilliin. Niinpä ulkokuorellekin saattaa riittää sisustan tavoin kunnon putsaus, mikä jättäisi Jaggen pintaan myös nykyään kovassa huudossa olevan vuosikymmenien mukanaan tuoman patinan.





Myös tekniikan osalta täytyisi ensin ryhtyä puhdistustalkoisiin, ja auto vaatisi luonnollisesti myös perusteellisen huollon sekä uudet nesteet ennen tuoreella akulla tehtävää käynnistysyritystä. Sen jälkeen 4,2-litrainen suora kuutonen saattaisi kuitenkin herätä jälleen kehräämään kuin nuoruutensa päivinä.

- Advertisement -
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Uusi Porsche 911 Turbo S vuosi julkisuuteen jo ennen Geneven ensi-iltaa – urheiluautoikonin huippuversiossa saattaa olla jopa 650 heppaa

Porsche 911 on kuulunut jo yli 55 vuoden ajan maailman ikonisimpiin urheiluautoihin. Nykyinen 992-sukupolvi tuli markkinoille reilu vuosi sitten,...

GM tappaa jälleen yhden merkkinsä – australialaisbrändi Holden on pian historiaa

General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin...

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...