Tässä on maailman harvinaisin sähköautoksi muutettu klassikko – Lunazin Bentley S2 Continentalissa on yli 400 heppaa

Klassikkoautojen sähkökonversiot jakavat vahvasti mielipiteitä. Joidenkin mielestä vanhan sielukkaan tekniikan korvaaminen modernilla sähkömoottorilla on pyhäinhäväistys, kun taas jotkut nauttivat sähkön mukanaan tuomasta uudesta voimantunteesta ja äänettömyydestä.

Ympäristösyillä klassikkojen sähkömuunnoksia on ainakin äärimmäisen hankala perustella, koska museoikäisten autojen ajomäärät ovat muutenkin minimaalisia. Sähkökonversioille on kuitenkin oma markkinarakonsa, johon on viime vuosina näkyvästi iskenyt esimerkiksi brittiläinen Lunaz. Nyt se on ottanut kohteekseen vuoden 1961 Bentley Continental S2:n, jota kehutaan tähän asti harvinaisimmaksi sähköautoksi muutetuksi klassikoksi.

Kuva: Lunaz

Bentley valmisti aikanaan yhteensä 388 S2 Continentalia, mutta niiden korit tulivat monelta eri koripajalta. Sähkökäyttöiseksi muutetun yksilön kaltaisia S2 Continentaleja naputeltiin Lunazin mukaan kasaan vain neljä yksilöä James Youngin koripajalla. Tämän auton ensimmäinen omistaja oli kuulemma alun perin tilannut neliovisen korin, mutta toive muuttui aivan viime metreillä coupéksi.

Lunazille Bentleyn harvinaisuus ei ollut mikään este, ja niinpä brittiklassikkoa vauhdittaa nyt 406 hevosvoimaa ja 719 newtonin väännön tuottava sähkömoottori. Akun kapasiteetista tai auton toimintasäteestä Lunaz ei kerro mitään, mutta nollasta sataan -kiihtyvyysaika on tiedossa. Se on 6,9 sekuntia, joten museoikäisellä autolla ei todellakaan jää jalkoihin nykyliikenteessä.

Kuva: Lunaz

Uuden sähkömoottorin lisäksi Bentley on saanut säädettävän jousituksen kierrejousilla sekä vipuiskunvaimentimilla. Lisäksi autoon on sovitettu energiaa talteen ottava jarrujärjestelmä edessä kuusimäntäisillä jarrusatuloilla ja takana nelimäntäisillä satuloilla. Kori on puolestaan hiottu peltipuhtaaksi ennen uutta maalausta, ja sisustassa on käytetty ympäristöystävällisiä materiaaleja. Nahkaa on esimerkiksi parkittu luonnostaan pudonneilla oliivipuun lehdillä, ja lattiamatto koostuu kierrätysmateriaaleista. Myös sisustan jalopuut on Lunazin mukaan hankittu kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.

Kuva: Lunaz
Kuva: Lunaz
LähdeCarscoops

Lue lisää