Tässä on kaikkien aikojen nopein avo-Mini

Minin pienimmän mallisarjan nykyinen, F56-koodinimellä tunnettu sukupolvi esiteltiin jo pari vuotta sitten. Ensin tarjolle tuli tuttuun tapaan kaksiovinen versio, ja myöhemmin myyntiin saatiin ensimmäistä kertaa myös neliovinen malli. Ministä on tehty perinteisesti myös avokattoinen versio, mutta tällä kertaa sellaista saatiin odotella poikkeuksellisen pitkään.

Odotus päättyi lopulta, kun uusi avo-Mini paljastettiin viime syksynä Tokion autonäyttelyssä. Uutuus näytti juuri siltä kuin odotettiinkin, eli tyyli on tuttua, vaikka auto on kasvanut reilusti. Pienin Mini hätyytteleekin nykyään mitoiltaan jo kompaktiluokan rajoja, ja merkki on väläytellyt aidosti pienen mallisarjan lanseeraamista alkuperäisen Minin henkiseksi seuraajaksi.

Mini_2

Minin tulisimmat versiot tunnetaan John Cooper Works -nimellä, ja nyt sellainen esiteltiin myös uudesta avosta. JCW-Minin erottaa arkisemmista malleista esimerkiksi maskin hunajakennoverkon, etupuskurin isompien ilmanottoaukkojen ja John Cooper Worksin tunnusmerkiksi kohonneiden nelipuolaisten vanteiden avulla. Autossa on myös mm. lediajovalot, sporttiputkisto, jäykempi alusta, Brembon jarrut ja sähköinen tasauspyörästön lukko. Lisäksi kangaskattoon saa Ison-Britannian lipun umpi-Minien tyyliin.

JCW-Minin aiemmat sukupolvet ovat olleet todella hauskoja ajajan autoja, mutta nykymallista ei ole kuultu pelkästään positiivisia asioita. Auto on nimittäin muuttunut niin paljon isommaksi ja painavammaksi, että Minille tyypillinen mikroautomainen ajettavuus on kärsinyt. Saattaa siis hyvinkin olla, että uusi avo ei yllä yhtä hauskaan ajettavuuteen kuin edellismallin katoton versio tai sen pohjalta tehty kaksipaikkainen roadster. Roadster ja sen coupé-sisarmalli eivät ole kuitenkaan saamassa seuraajia, joten nopeaa Miniä kaipaavien täytyy tyytyä nykyiseen JCW:hen joko umpi- tai avoversiona.

Suosittelemme


Mini_3

Ainakin uudessa avossa on enemmän tehoa kuin missään katottomassa Minissä aiemmin. Kaksilitraisesta turbonelosesta irtoaa 231 heppaa ja 320 newtonin vääntö, jotka välitetään etupyörille joko vakiona olevan kuusivaihteisen manuaalin tai lisävarusteisen kuusipykäläisen automaatin kautta. Nollasta sataan pinkaistaan noin 6,5 sekunnissa, ja manuaaliversion huippunopeus on yli 240 km/h. Jäämme odottelemaan, saadaanko Minin uusi tukankuivain Suomeen jo tulevaksi kesäksi.

Mini_4

Lue lisää