Tässä on historian nopein avo-Audi – R8 Spyder V10 Plus poistaa hilseen 610 hepan voimin

Audi esitteli R8-superautonsa toisen sukupolven avoversion jo reilu vuosi sitten New Yorkin autonäyttelyssä. Spyderista on ollut kuitenkin tähän asti tarjolla vain ”tavallinen” V10-malli, kun taas umpikattoista coupéa on saanut alusta asti myös vieläkin tulisempana Plus-versiona. Nyt tämä puute korjattiin, kun Ingolstadtin rinkulamerkki julkaisi ensimmäiset kuvat ja tiedot upouudesta R8 Spyder V10 Plusista.

Se on Audin omien sanojen mukaan merkin historian nopein avoauto. Sanoille löytyy katetta, koska katotonta superautoa vauhdittaa Ingolstadtin tehokkain sarjatuotantomoottori. Kone on perinteiseen tyyliin vapaasti hengittävä, ja 610 huipputeho irtoaa korkeilla kierroksilla mahtavien soundien saattamana. Vääntölukema on sen sijaan nykysuperautolle varsin vaatimattomat 560 newtonia, mikä kertoo ahtimien puuttumisesta.

Kulkupuoli on silti enemmän kuin kunnossa. Super-Audi irtoaa viivalta satasen nopeuteen vain 3,3 sekunnissa, eli se on tässä suhteessa 0,3 sekuntia nopeampi kuin perus-V10. Huippunopeus on puolestaan kasvanut 10 km/h:n verran 328:n lukemaan, joten hilse irtoaa päästä takuuvarmasti. Parantuneet suoritusarvot eivät johdu pelkästään 70 hevosvoimalla kasvaneesta tehosta, vaan auto on myös keventynyt 25 kilolla normaaliversioon nähden. Kuivapainoksi kerrotaan avomalliselle nelivetoiselle superautolle varsin kunnioitettavat 1587 kiloa.

Audin uutuuteen saa haluttaessa tuoreen myrkynvihreän värin, jolle antrasiitinharmaat osat luovat kontrastia. Promokuvien auton sisusta on mustaa nappanahkaa, ja vihreä ulkoväri toistuu samansävyisissä tikkauksissa. Vakiovarustelista on varsin kattava, ja standardiherkkuihin kuuluvat mm. hiilikuitukeraamiset jarrut, kuppimaiset penkit, erityisen keveät taotut vanteet sekä 12,3-tuumainen virtuaalimittaristo.

Auton voi tilata joissakin maissa vaikka heti, ja Saksassa siitä pyydetään muodollinen 207 500 euron summa. Suomessa tähän päälle lätkäistään vielä autovero, joka ei ole ihan pieni vapaasti hengittävän V10:n tapauksessa. Ensimmäiset onnelliset ostajat saavat R8 Spyderin superversionsa vielä loppukesän aikana. Jos lompakko ei veny ihan näihin ulottuvuuksiin, R8:sta on tulossa huhujen mukaan myös tuplaturbo-V6:lla vauhditettu aloitusmalli. Sekään ei ole halpa, mutta superautojen luokassa V6-R8 voisi olla suorastaan edullinen.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Koeajossa klassikko: Lotus Esprit Turbo 1989

Englantilainen vuonna 1952 perustettu Lotus Cars tunnetaan urheiluautoista, joiden keveys ja ohjattavuus teki niistä suosittuja erityisesti autoharrastajien keskuudessa. Lotus...

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...