MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Tässä on historian nopein avo-Audi – R8 Spyder V10 Plus poistaa hilseen 610 hepan voimin

Audi esitteli R8-superautonsa toisen sukupolven avoversion jo reilu vuosi sitten New Yorkin autonäyttelyssä. Spyderista on ollut kuitenkin tähän asti tarjolla vain ”tavallinen” V10-malli, kun taas umpikattoista coupéa on saanut alusta asti myös vieläkin tulisempana Plus-versiona. Nyt tämä puute korjattiin, kun Ingolstadtin rinkulamerkki julkaisi ensimmäiset kuvat ja tiedot upouudesta R8 Spyder V10 Plusista.

Se on Audin omien sanojen mukaan merkin historian nopein avoauto. Sanoille löytyy katetta, koska katotonta superautoa vauhdittaa Ingolstadtin tehokkain sarjatuotantomoottori. Kone on perinteiseen tyyliin vapaasti hengittävä, ja 610 huipputeho irtoaa korkeilla kierroksilla mahtavien soundien saattamana. Vääntölukema on sen sijaan nykysuperautolle varsin vaatimattomat 560 newtonia, mikä kertoo ahtimien puuttumisesta.

Kulkupuoli on silti enemmän kuin kunnossa. Super-Audi irtoaa viivalta satasen nopeuteen vain 3,3 sekunnissa, eli se on tässä suhteessa 0,3 sekuntia nopeampi kuin perus-V10. Huippunopeus on puolestaan kasvanut 10 km/h:n verran 328:n lukemaan, joten hilse irtoaa päästä takuuvarmasti. Parantuneet suoritusarvot eivät johdu pelkästään 70 hevosvoimalla kasvaneesta tehosta, vaan auto on myös keventynyt 25 kilolla normaaliversioon nähden. Kuivapainoksi kerrotaan avomalliselle nelivetoiselle superautolle varsin kunnioitettavat 1587 kiloa.

Suosittelemme


Audin uutuuteen saa haluttaessa tuoreen myrkynvihreän värin, jolle antrasiitinharmaat osat luovat kontrastia. Promokuvien auton sisusta on mustaa nappanahkaa, ja vihreä ulkoväri toistuu samansävyisissä tikkauksissa. Vakiovarustelista on varsin kattava, ja standardiherkkuihin kuuluvat mm. hiilikuitukeraamiset jarrut, kuppimaiset penkit, erityisen keveät taotut vanteet sekä 12,3-tuumainen virtuaalimittaristo.

Auton voi tilata joissakin maissa vaikka heti, ja Saksassa siitä pyydetään muodollinen 207 500 euron summa. Suomessa tähän päälle lätkäistään vielä autovero, joka ei ole ihan pieni vapaasti hengittävän V10:n tapauksessa. Ensimmäiset onnelliset ostajat saavat R8 Spyderin superversionsa vielä loppukesän aikana. Jos lompakko ei veny ihan näihin ulottuvuuksiin, R8:sta on tulossa huhujen mukaan myös tuplaturbo-V6:lla vauhditettu aloitusmalli. Sekään ei ole halpa, mutta superautojen luokassa V6-R8 voisi olla suorastaan edullinen.

Lue lisää