Tässä on Ferrarin uusi ”farmarimalli”

Ferrari uskaltautui aivan uusille urille, kun se esitteli viitisen vuotta sitten nelivetoisen ja shooting brake -korisen FF:n. Maranellon nelipaikkaiset mallit olivat siihen asti olleet aina perinteisiä coupéja, mutta FF oli jotakin aivan muuta. Perä oli kuin perhefarmarista lainattu, ja vapari V12:n voima välitettiin kaikille neljälle pyörälle ensimmäistä kertaa merkin historiassa. FF-mallinimen kerrottin tulevan sanoista ”Ferrari Four”, mutta se muistutti myös eräästä toisesta samantyyppisestä autosta historian hämäristä. Brittimerkki Jensen esitteli nimittäin jo 60-luvulla vallankumouksellisen nelivetoisen gran turismon, joka oli myöskin nimeltään FF.

Ferrarin mallien nimeämislogiikka tuntuu vaihtelevan melkoisen sattumanvaraisesti. Merkki paljasti nyt FF:n facelift-version, joka onkin nimeltään GTC4 Lusso. Nimi kalskahtaa varsin komealta perinnetietoisen korvaan, koska Ferrarin omasta historiasta löytyy sekä GTC- että Lusso-tunnuksin myytyjä gran turismoja. Lusso on italiaa ja tarkoittaa suomeksi luksusta, eli auto edustaa selkeästi italialaismerkin malliston ylellisintä päätä.

Ferrari_2


Nelipaikkaisen shooting braken facelift on tällä kertaa varsin kattava, koska kattopeltiä lukuun ottamatta korin kaikki ulkopinnat on laitettu uusiksi. Maski on entistä leveämpi, konepellissä sekä kylkilinjassa on uudenlaisia pokkauksia, ja etulokasuojiin on upotettu isommat kidukset kuin FF:ssä. Jopa takasivulasien muoto poikkeaa entisestä, ja takalokasuojien kaaret ovat aiempaa harteikkaammat. Takalasin yläpuolella on nyt lippatyyppinen spoileri, takapuskurin diffuusoriosa on entistä suurempi, ja takavaloja on neljä aiemman kahden sijasta. GTC4 Lusso onkin ensimmäinen Ferrari yli kymmeneen vuoteen, jossa on palattu perinteiseen neljään pyöreään takavaloon. Korin kaikilla muutoksilla on pyritty entistä parempaan aerodynamiikkaan.

Ferrari_4

Sisällä on Ferrarin viimeisin tietoviihdejärjestelmä 10,25-tuumaisella näytöllä ja pienempi ratti, jonka käytön aiempaa kompaktimpi kuskin airbag mahdollistaa. Myös nappeja on laitettu uusiksi, ja ohjauspyörän Manettino-valintakytkin edustaa tuoretta designia. Tekniikan osalta fanit voivat huokaista helpotuksesta. Ferrarin nelipaikkaisessa GT:ssä on nimittäin edelleen vapaasti hengittävä V12, jonka voimavarat ovat toki kasvaneet malliuudistuksen myötä. Teho on noussut FF:n 651 hevosvoimasta 680 heppaan ja vääntö aiemmasta 683 newtonmetristä 697 newtoniin.





GTC4 Lusso kiihtyy näillä eväillä 0,3 sekuntia aiempaa nopeammin nollasta sataan. Satasen nopeudessa ollaan vain 3,4 sekunnissa, ja huippunopeus on pysynyt 335 km/h:ssa. Autossa on nyt myös nelipyöräohjaus ja ns. Slip Side Control -järjestelmä, joka toimii yhdessä sähköisen tasauspyörästön ja iskunvaimentimien kanssa. Ferrarin mukaan tämä tekniikka parantaa auton käsiteltävyyttä ja muhkean väännön hallitsemista myös heikon pidon tarjoavilla tienpinnoilla. GTC4 Lusso esitellään muutaman viikon päästä Geneven autonäyttelyssä, ja auton hinta nousee todennäköisesti jonkin verran FF-edeltäjämalliin nähden.

Ferrari_3

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...