Tässä on ensimmäinen kuva uudesta Corvettesta – keskimoottoriseksi muuttuva urheiluautolegenda esitellään ensi viikolla

Jo yli 65 vuotta markkinoilla ollut Chevrolet Corvette on ollut koko historiansa ajan etumoottorinen, mutta auton isänä tunnettu Zora Arkus-Duntov haaveili moneen kertaan keskimoottorisesta Vettestä. Aiheesta tehtiin tutkielmiakin, joista yksikään ei kuitenkaan päässyt tuotantoon asti. Arkus-Duntovin vanha haave on nyt vihdoinkin toteutumassa, kun kahdeksannen sukupolven Corvette esitellään ensi viikolla pitkän odotuksen jälkeen.

Keskimoottoriseksi muuttuva urheiluautolegenda pystyy todennäköisesti vastaamaan entistäkin paremmin paljon kalliimpien superautojen heittämään haasteeseen. Vaikka koneen sijainti muuttuu, moottorityyppiä ei kuitenkaan vaihdeta. Corvettea vauhdittaa jatkossakin veekasi, jonka perinteet jenkkisportissa ulottuvat vuoteen 1955 asti. C8-sukupolven ”perusmalli” tunnetaan Stingraynä, ja kulusta vastaa LT2:ksi nimetty 6,2-litrainen vaparikasi. Sen huipputeho kirjataan noin 500 hevosvoiman lukemaan, mutta myöhemmin luvassa on vielä voimakkaampiakin versioita.

-- MAINOS --

Ulkoisesti Corvetten mittasuhteet muuttuvat luonnollisesti keskimoottorin myötä. Nokasta tulee entistä lyhyempi, kun taas peräpää kasvaa pituutta tekniikan mahduttamiseksi etupenkkien taakse. Edeltäjäsukupolven terävä design saa jatkoa, mutta uuteen Vetteen tulee vieläkin enemmän erilaisia taitoksia ja pokkauksia. Ne jakavat varmasti mielipiteitä, mutta ainakin auto erottuu joukosta. C8-korimallin Corvettesta on nähty jo monenlaisia tiiserikuvia, salavalokuvia ja kuvamuokkauksia, mutta nyt ensimmäinen aito valokuva autosta vuosi julkisuuteen.

Otoksessa näkyy uutuuden peräpää ja osa kattoa. Tässäkään Vettessä ei tarvitse haaveilla perinteisistä pyöreistä takavaloista, vaan valot ovat kulmikkaat edeltäjämallin ja mm. Camaron tavoin. Umpioiden tummennetut yläosat on varattu peruutusvaloille, kun taas alareunat loistavat punaisena. Monista edeltäjämalleista tuttu Corvetten logo on hävinnyt takapuskurin keskeltä, ja sen tilalla on nyt entistä ylemmäs nostettu rekisterikilven syvennys. Puskurin reunoilta löytyvät todennäköisesti toimivat ilmanpoistoaukot, ja koko puskurin alareuna on varattu kiiltävän mustalle diffuusorille.

Pakoputkenpäät ovat puolestaan siirtyneet keskeltä autoa puskurin kulmiin. Jopa putkenpäät ovat nyt kulmikkaat, mutta niitä on edelleen neljä perinteiseen tyyliin. Perä kuorrutetaan kantikkaalla spoilerilla, jonka tyylikkyydestä tämän kaliiberin urheiluautossa voidaan olla montaa mieltä. Jäämme odottelemaan ensi viikon loppua, jolloin uusi Corvette nähdään vihdoinkin koko komeudessaan.

-- MAINOS --




LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

1980-luvun eurotyyliä moderniin Toyotaan – kantikkaan Proboxin nokka on kuin vanhasta VW Golfista

Oletteko koskaan kuulleet autosta nimeltä Toyota Probox? Emme olleet mekään ennen tämän jutun kirjoittamista, mutta tämän niminen farmarin ja...

Fordin täyssähköinen Mustang Mach-E ryminällä crossover SUV -markkinoille

Ensimmäinen eurooppalainen täyssähköinen Ford Mustang Mach-E -erä saapui Norjaan marraskuussa 2020. Autot toimitettiin aluksi jälleenmyyjille koeajettaviksi. Toimitusten kerrottiin tuolloin...

Jeepin pick-up tulee vihdoin myyntiin Euroopassakin – Gladiatoria vauhdittaa kolmilitrainen diesel

Jeepin pick-up Gladiator esiteltiin Atlantin toisella puolella jo yli kaksi vuotta sitten, mutta eurooppalaiset ovat jääneet tähän asti lehdellä...

Porschen pikku-roadster jäi vain haaveeksi – 55One olisi tuonut James Deanin 550 Spyderin nykyaikaan

Porsche 550 Spyder on yksi saksalaisvalmistajan legendaarisimpia malleja, koska James Dean koki sen ratissa matkansa pään vuonna 1955. Pieni...

Hyundailtakin on tulossa kuuma crossover – Kona N tarjoaa turbovoimaa perinteistä hot hatchia korkeammassa korissa

Moni ei olisi takavuosina uskonut, että yksi GTI-luokan hauskimmista autoista voi tulla Hyundailta. Nykyinen i30 N on kuitenkin onnistunut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.