Jo yli 65 vuotta markkinoilla ollut Chevrolet Corvette on ollut koko historiansa ajan etumoottorinen, mutta auton isänä tunnettu Zora Arkus-Duntov haaveili moneen kertaan keskimoottorisesta Vettestä. Aiheesta tehtiin tutkielmiakin, joista yksikään ei kuitenkaan päässyt tuotantoon asti. Arkus-Duntovin vanha haave on nyt vihdoinkin toteutumassa, kun kahdeksannen sukupolven Corvette esitellään ensi viikolla pitkän odotuksen jälkeen.
Keskimoottoriseksi muuttuva urheiluautolegenda pystyy todennäköisesti vastaamaan entistäkin paremmin paljon kalliimpien superautojen heittämään haasteeseen. Vaikka koneen sijainti muuttuu, moottorityyppiä ei kuitenkaan vaihdeta. Corvettea vauhdittaa jatkossakin veekasi, jonka perinteet jenkkisportissa ulottuvat vuoteen 1955 asti. C8-sukupolven ”perusmalli” tunnetaan Stingraynä, ja kulusta vastaa LT2:ksi nimetty 6,2-litrainen vaparikasi. Sen huipputeho kirjataan noin 500 hevosvoiman lukemaan, mutta myöhemmin luvassa on vielä voimakkaampiakin versioita.
Ulkoisesti Corvetten mittasuhteet muuttuvat luonnollisesti keskimoottorin myötä. Nokasta tulee entistä lyhyempi, kun taas peräpää kasvaa pituutta tekniikan mahduttamiseksi etupenkkien taakse. Edeltäjäsukupolven terävä design saa jatkoa, mutta uuteen Vetteen tulee vieläkin enemmän erilaisia taitoksia ja pokkauksia. Ne jakavat varmasti mielipiteitä, mutta ainakin auto erottuu joukosta. C8-korimallin Corvettesta on nähty jo monenlaisia tiiserikuvia, salavalokuvia ja kuvamuokkauksia, mutta nyt ensimmäinen aito valokuva autosta vuosi julkisuuteen.
Otoksessa näkyy uutuuden peräpää ja osa kattoa. Tässäkään Vettessä ei tarvitse haaveilla perinteisistä pyöreistä takavaloista, vaan valot ovat kulmikkaat edeltäjämallin ja mm. Camaron tavoin. Umpioiden tummennetut yläosat on varattu peruutusvaloille, kun taas alareunat loistavat punaisena. Monista edeltäjämalleista tuttu Corvetten logo on hävinnyt takapuskurin keskeltä, ja sen tilalla on nyt entistä ylemmäs nostettu rekisterikilven syvennys. Puskurin reunoilta löytyvät todennäköisesti toimivat ilmanpoistoaukot, ja koko puskurin alareuna on varattu kiiltävän mustalle diffuusorille.
Pakoputkenpäät ovat puolestaan siirtyneet keskeltä autoa puskurin kulmiin. Jopa putkenpäät ovat nyt kulmikkaat, mutta niitä on edelleen neljä perinteiseen tyyliin. Perä kuorrutetaan kantikkaalla spoilerilla, jonka tyylikkyydestä tämän kaliiberin urheiluautossa voidaan olla montaa mieltä. Jäämme odottelemaan ensi viikon loppua, jolloin uusi Corvette nähdään vihdoinkin koko komeudessaan.