MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Tässä Lancia Delta -restomodissa on aimo annos safarihenkeä – pelkkä muutostyö maksaa lähes 600 000 euroa

Klassikkojen pohjalta tehdyt restomodit ovat olleet viime vuosina kovassa suosiossa. Automobili Amos -niminen firma modernisoi jo aiemmin Lancia Delta Integralen Futurista-nimiseksi restomodiksi, ja nyt vuorossa on rallihenkisempi versio samasta aiheesta.

Jo luomuksen Safarista-nimi kertoo, että autolla pystyy pitämään hauskaa myös asfaltoitujen väylien ulkopuolella. Lähtökohtana käytetään Delta Integrale 16V:tä, joka asiakkaalla täytyy olla valmiina. Tarvittaessa myös Automobili Amos pystyy varmasti auttamaan sopivan lähtökohdan löytämisessä, mutta heidän varsinaista osaamisaluettaan on muutostyö. Siitä peritään huimat 570 000 euroa, mikä ehkä selittää sitä, että tavoitteena on korkeintaan 10 auton rakentaminen.

Ulkoisiin muutoksiin kuuluu räätälintyönä tehty hiilikuituinen kori, joka on samalla muutettu kolmioviseksi. Auto saa myös vakio-Integralea muhkeammat lokasuojanlevitykset ja viimeisten Evo-versioiden kaltaisen konepellin pullistuksen. Takaspoilerikin on massiivisempi kuin 30 vuoden takaisissa ralli-Deltoissa. Aiempaan Futuristaan verrattuna Safaristan jousitus on paljon korkeampi, ja auton alla pyörivät all terrain -renkaat. Ulkoiset muutokset viimeistellään ledivaloilla, uusiksi laitetuilla puskureilla sekä rallimallisilla kuraläpillä.

Suosittelemme


Ohjaamokin on riisuttu tarkoituksenmukaisuuden ehdoilla. Turvallisuudesta huolehtivat täyskaaret sekä neli- tai viisipistevöillä varustetut kuppipenkit. Ratin takana piilee digitaalinen mittaristo, ja käsijarru on kisatyylinen. Kabiinista löytyy myös täysikokoinen varapyörä, vaahtosammutin sekä alcantaralla verhoiltu kojelauta. Integralen kaksilitraisen turbonelosen jäähdytystä päivitetään rankkojen olosuhteiden ehdoilla, ja voima välitetään kaikille neljälle pyörälle rallityylisten tasauspyörästön lukkojen sekä sekventiaalivaihteiston kautta.

Alustaakin on vahvistettu rallin entisen A-ryhmän vaatimusten mukaisesti. Teknisten herkkujen listalle kuuluvat myös säädettävä jousitus, päivitetyt jarrut teräslevyillä, kisatyyppinen bensatankki ja hydraulinen käsijarru. Tarpeeksi varakkaiden Delta-fanien täytyy vielä odotella kärsivällisesti päästäkseen testaamaan Safaristaa käytännössä, koska ensimmäisiä asiakastoimituksia on kaavailtu vasta vuodelle 2023.

LähdeCarscoops

Lue lisää